Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

De små grønne

edited August 2004 in Donaldisme

I siste nr. av DD&Co (#34/2004) finner man for første gang på norsk Barks-serien "De små grønne" utgitt i sin helhet. Dette oppdaget jeg kun fordi jeg tilfeldigvis så etter i butikkens bladhylle. Hvorfor har ingen av abonentene her giddet å fortelle oss dette her på forumet? Minner litt om nummer 18 fadesen dette...

Ellers er historiens tittel meningsløs når de små rommennene er hvite og ikke grønne. Hvordan henger dette sammen - er det Egmonts farveleggere som er helt hjernedøde eller finnes det noen annen forklaring?

«1

Comments

• edited November -1

Det er vel heller kjent at romvesener ofte blir kalt "grønne menn", og selv om det virker litt fjernt i denne sammenhengen så skjønner vel de fleste hvorfor tittelen forekommer.

Forresten kan jeg nevne at 'abonentene' skrives med to n-er, altså 'abonnentene'.

• edited November -1

Wilfu skreiv:

Det er vel heller kjent at romvesener ofte blir kalt "grønne menn", og selv om det virker litt fjernt i denne sammenhengen så skjønner vel de fleste hvorfor tittelen forekommer.

Forresten kan jeg nevne at 'abonentene' skrives med to n-er, altså 'abonnentene'.

Takk for tipset! I grunnen et vanskelig ord det der.

• edited November -1

Ingen årsak ;)

• edited November -1

Sigvald skreiv:
    { Minner litt om nummer 18 fadesen dette...
    }} Kan du for eventuelle nye lesere gjenta HVA nummer 18 fadesen er/var ??

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Sigvald skreiv:
    { Minner litt om nummer 18 fadesen dette...

Kan du for eventuelle nye lesere gjenta HVA nummer 18 fadesen er/var ?? }}

Jeg gikk i utgangspunktet glipp av at det i anledning Donalds 60-års jubileum var en Don Rosa illustrasjon i DD&Co 18/2004 for å hylle jubilanten. Årsakene til at jeg i utgangspunktet ikke fikk denne utgivelsen med meg var:
    a) Den var ikke nevnt på bladets forside
    b) Den ble ikke omtalt i AOLs forum
    c) Den fikk (for?) lite oppmerksomhet i anmeldelsen av det aktuelle bladet

Alt endte heldigvis bra så den episoden er for lengst tilbakelagt for min del. Jeg håper dog at andre kan bli enda flinkere til å fortelle om viktige nyheter i DD&Co.

• SvKSvK
    edited November -1

Sigvald skreiv:

Ellers er historiens tittel meningsløs når de små rommennene er hvite og ikke grønne. Hvordan henger dette sammen - er det Egmonts farveleggere som er helt hjernedøde eller finnes det noen annen forklaring?

Nå gadd jeg ikke finne frem et gammelt blad, men jeg lurer på om disse romfolkene var grønne forrige gang denne historien stod på trykk. Hvis de var det (er ikke sikker), er det fargeleggerne som har gjort en tabbe.

• edited November -1

SvK skreiv:

Sigvald skreiv:

Nå gadd jeg ikke finne frem et gammelt blad, men jeg lurer på om disse romfolkene var grønne forrige gang denne historien stod på trykk. Hvis de var det (er ikke sikker), er det fargeleggerne som har gjort en tabbe.

De er lysegrønne i 1989-utgaven.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Alt endte heldigvis bra så den episoden er for lengst tilbakelagt for min del. Jeg håper dog at andre kan bli enda flinkere til å fortelle om viktige nyheter i DD&Co.

Jeg er abonnent, så beklager for min del at jeg ikke opplyste om Barks-historien i det aktuelle bladet. Regner med at du fikk med deg på siste side av bladet at "Skulkegjengen" av Barks kommer i DD 35/2004. Ellers kommer "Hunden fra Wiskerville" i DD 36/2004 (kommer ikke det en historie tegnet av Arild Midthun i dette bladet også?)

• edited November -1

Arnstein skreiv:

Ellers kommer "Hunden fra Wiskerville" i DD 36/2004 (kommer ikke det en historie tegnet av Arild Midthun i dette bladet også?)

Gleder meg til "Hunden fra Wiskerville". Er den så skummel som jeg har innbilt meg at den er?
    Tror ikke Arild Midthuns historie kommer før i nr 39.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Jeg gikk i utgangspunktet glipp av at det i anledning Donalds 60-års jubileum var en Don Rosa illustrasjon i DD&Co 18/2004 for å hylle jubilanten. Årsakene til at jeg i utgangspunktet ikke fikk denne utgivelsen med meg var:

OK så dette var en "fadese" som KUN gjaldt deg.

a) Den var ikke nevnt på bladets forside

Foreslår at du tar det opp med forlaget og ikke her inne.

b) Den ble ikke omtalt i AOLs forum

Kanskje ikke den "gemene hop" her inne fant saken særlig verdt å kommentere siden den har vært brukt før, eller kanskje ennå verre (for deg), ingen bryr seg.

c) Den fikk (for?) lite oppmerksomhet i anmeldelsen av det aktuelle bladet

Vel DET er vel en ganske subjektiv oppfatning, eller.

Alt endte heldigvis bra så den episoden er for lengst tilbakelagt for min del.

Fint det, den er tilbakelagt for min del også. Dette hører mere hjemme som en privat melding, men det havnet nå en gang offentlig her.

Jeg håper dog at andre kan bli enda flinkere til å fortelle om viktige nyheter i DD&Co.

Og her er vi med kjernen av problemet mener jeg. Det som er viktige nyheter for deg behøver ikke være viktige nyheter for alle andre.

La oss ta ett eksempel.
    Jeg FORLANGER at alle informerer meg om alle Paul Murry, og Scarpa historier i alle Disney utgivelsene i Norge for all fremtid. Gjerne også gode kupp på brukte Donald blader fra femti tallet på alle bruktbutikker i Norge også.

Ser du mentaliteten i avsnittet over ??
    Kjenner du igjen noe av det samme i dine krav om at du skal informeres om alt som KAN være av interesse for DEG i Donald ??

Anbefaler at du heller kjøper bladet selv, eller biter i deg stolthet over å ha mistet en godbit fordi DU ikke fulgte med i timen istedet for å klage på at ingen varslet DEG.

Dette ment som ett tips til deg og ingen kritikk, avslutter saken her og nå gjør jeg også, bekalger at alle andre ble dratt med i dette :)

• edited November -1

For min del virker det som om Egmont sliter med innholdet i bladet. Det er jo ikke hver dag man ser en historie på 23 sider i ET og samme blad (altså ikke delt opp i to blader).
    Og jeg er enig med MikroMidas angående det med varsling om historier ol.

• edited November -1

Pannekake skreiv:

For min del virker det som om Egmont sliter med innholdet i bladet.

Tror egmont eksperimenter villt med innholdet for å finne gullformelen for "nye Donald" som både oss litt eldre og de yngre kan lese. Opplagstallene både for Donald og tegneserier generellt er vel nedadgående og noe må de vel gjøre for å holde flaggskipet flytende. De har da nok kvalitets innhold å ta av i arkivet, men de vet ikke hvor de vil. Kanskje vi kan hjelpe dem med å ikke kjøpe alle blader hvor det står Don rosa eller Carl Barks på forsiden :)

For å snu dette litt tilbake til temaet så er det vel ett utslag av eksperimentering i dette nummeret med å gi ut hele historien om de små marsboerene samlet.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

I siste nr. av DD&Co (#34/2004) finner man for første gang på norsk Barks-serien "De små grønne" utgitt i sin helhet. Dette oppdaget jeg kun fordi jeg tilfeldigvis så etter i butikkens bladhylle. Hvorfor har ingen av abonentene her giddet å fortelle oss dette her på forumet? Minner litt om nummer 18 fadesen dette...

Sigvald ... Forventar du verkeleg å få med deg kva som skjer i Donald Duck & Co utan ein gong å lese FORSIDENE?

Eg har ikkje sett det aktuelle bladet sjølv enno, men i reklamefilmen (ja, denne historia er til og med nemnt i ein donald-reklamefilm, kor ofte skjer det?) ser det ut som om det står på forsida av bladet. Forventar du å få med deg kva som skjer i bladet utan ein gong å sjå på forsida, forventar du for mykje.

Ja, Barks er stor. Og denne historia er vanvittig god. Men dersom du sit heime og forventar å halde deg oppdatert på alle Barks-historiene i bladet utan å ein gong sjå i bladhylla, er det DU som gjer ei fadese.

"Grønne" er iallfall ikkje nemnt i den originale tittelen til historia, så den tittelen kjem frå den norske oversetjaren. Og ettersom tekstredaksjonen og fargeleggjaren jobbar med historia omtrent samtidig, er vel dette slike ting som kan skje.

Pannekake skreiv:

For min del virker det som om Egmont sliter med innholdet i bladet. Det er jo ikke hver dag man ser en historie på 23 sider i ET og samme blad (altså ikke delt opp i to blader).

Det som var situasjonen her, var at redaksjonen bestemte seg for å trykke historia i eitt fordi dei hadde ein versjon som ikkje var delt opp og dei følte at det blei feil å byrja å dele opp historia når Barks hadde skrive ho som ei heil historie. Og eg er glad for at dei valde det. Trur ikkje det har noko som helst å gjere med at dei sliter med innhald - det er ganske mange gode serieskaparar i Egmont. Men ingen overgår jo Barks uansett, så det er godt med ein klassikar av og til.

• edited November -1

Olaf SolstrAnd skreiv:

Sigvald skreiv:

Sigvald ... Forventar du verkeleg å få med deg kva som skjer i Donald Duck & Co utan ein gong å lese FORSIDENE?

Les hva jeg skriver da mann. Det var jo nettopp fordi jeg så nærmere på bladet da jeg var i butikken at jeg oppdaget at bladet inneholdt denne historien. Forøvrig var jo bladet dekket av plast så det var kun fordi det utpå plasten var en kobling mellom Barks og Ufoer at jeg skjønte poenget.

Eg har ikkje sett det aktuelle bladet sjølv enno, men i reklamefilmen (ja, denne historia er til og med nemnt i ein donald-reklamefilm, kor ofte skjer det?) ser det ut som om det står på forsida av bladet. Forventar du å få med deg kva som skjer i bladet utan ein gong å sjå på forsida, forventar du for mykje.

Hva med å se bladet først før du tar andre i skole. Fakta er:
    a) Bladet er dekket med plast.
    b) Det er ikke alle som nistirrer på TV2 hele tiden.

Ja, Barks er stor. Og denne historia er vanvittig god.

På langt nær blant hans beste, men selvsagt langt over dagens gjennomsnitt.

Men dersom du sit heime og forventar å halde deg oppdatert på alle Barks-historiene i bladet utan å ein gong sjå i bladhylla, er det DU som gjer ei fadese.

Jeg så altså etter i butikens bladhylle den aller første dagen dette bladet kom i salg. Det var også da jeg kjøpte bladet. Det jeg har gitt uttrykk for er at abbonentene her kunne nevnt dette før bladet kom i salg.

"Grønne" er iallfall ikkje nemnt i den originale tittelen til historia, så den tittelen kjem frå den norske oversetjaren. Og ettersom tekstredaksjonen og fargeleggjaren jobbar med historia omtrent samtidig, er vel dette slike ting som kan skje. }}

Sorry, Olaf men du har visst vært for lenge borte fra PCen din. Historien har hatt samme norske tittel siden første gang den ble utgitt på norsk i 1968. Fargeleggerne kan således selvsagt ikke dekke seg bak at de ikke visste bedre.

• edited November -1

Pannekake skreiv:

Og jeg er enig med MikroMidas angående det med varsling om historier ol.

Feil, historien er på 24 sider.

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Sigvald skreiv:
    {{ Og her er vi med kjernen av problemet mener jeg. Det som er viktige nyheter for deg behøver ikke være viktige nyheter for alle andre.

Dette har du selvsagt helt rett i, men...
    det finnes visse ting som etter mitt skjønn må ansees å ha allmenn interesse (=interesse for det store flertall) for AOLs lesere. Slik jeg ser det er dette:
    - Don Rosa utgivelser
    - Ikke tidligere utgitte Barks-utgivelser
    - Lange Barks-historier som ikke tidligere er utgitt i sin helhet på norsk.
    - Utgivelser av Olaf Solstrand og andre norske historieskapere

Utover dette ser jeg ikke noe galt i om det rettes ekstra søkelys også mot annerkjente skapere som Murry, Gottfredson, Van Horn og Rota.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

det finnes visse ting som etter mitt skjønn må ansees å ha allmenn interesse (=interesse for det store flertall) for AOLs lesere. Slik jeg ser det er dette:

Og den laaange listen som kommer under er fortsatt DIN subjektive mening/smak...

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Sigvald skreiv:

Og den laaange listen som kommer under er fortsatt DIN subjektive mening/smak...

Det har jeg ikke sagt. Men du har nok rett i at min smak i dette tilfellet ligger nær flertallets. Men OK, hva vil du mene er utgivelser av allmenn interesse?

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Hvorfor har ingen av abonentene her giddet å fortelle oss dette her på forumet?

Dette skreiv jeg 10.08:

Får trøste meg med Barks historien neste uke.

Var dette ikke godt nok? Burde tittelen på tråden vært: OBS SIGVALD: CARL BARKS HISTORIE I NESTE NUMMER.

Sigvald skreiv:

Men OK, hva vil du mene er utgivelser av allmenn interesse?

Tydeligvis har ikke denne historien vært av allmen interesse (ihvertfall ikke stor nok) siden ingen av abonentene har nevnt det.

Du må huske en ting Sigvald. Ingen på dette forumet har noen som helst plikt til å informere deg eller noen andre om noen ting. Vil du at noen skal informere deg om slikt som dette så får du gjøre private avtaler om dette og ikke begynne å bråke her hver gang du går glipp av noe eller holder på å gå glipp av det.

Slik du holder på nå så oppfattes du som relativt sytete og det regner jeg ikke med at du ønsker selv. Hvis du er interesert i Donald så er vel som Olaf nevner minstekravet at du tar en titt på forsiden. Dette gjorde du også og da fant du ut av denne historien. Jeg ser derfor ikke problemet i det hele tatt, spesielt tatt i betraktning at jeg faktisk for 7 dager siden faktisk hadde skrevet om det.

• edited November -1

Lars Olav skreiv:

Dette skreiv jeg 10.08:

Får trøste meg med Barks historien neste uke.

Dette sier ikke så mye. Det hadde vært mer informativt om du hadde skrevet:
    Får trøste meg med Barks historien neste uke. Da blir "De små grønne" for første gang utgitt i sin helhet på norsk.

Men, la oss nå ikke legge for mye i dette.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?