Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Olaf-indeks

edited June 2004 in Donaldisme

Dersom nokon er interesserte - eg seier ikkje at de er det, eg tvilar faktisk på det, men om det skulle vere tilfelle seier eg det likevel:

Eg har no laga ein enkel nettbasert indeks over mine Disney-historier. Denne inneheld namn og nummer på alle historiene eg har skrive, pluss litt annan informasjon og ei lita skildring av kva som skjer i historia.

For dei historiene som er publiserte eller eg veit at vil bli publisert snart, har eg òg lagt til ei liste over kjente publikasjonar, ei liste over referansar eg har gjort til Barks og andre i historia og eit par morosame detaljar i serien.

Adressa til denne indeksen er:
http://www.andebyonline.com/olaf/stories/

(sida er forresten på engelsk)

Comments

• SvKSvK
    edited November -1

Det var jo et bra tiltak dette, Olaf!

Men hvem er forresten denne Luiz Podavin? Han har jeg aldri hørt om før, vet du noe om ham?

• edited November -1

SvK skreiv:

Men hvem er forresten denne Luiz Podavin? Han har jeg aldri hørt om før, vet du noe om ham?

Vet ikke så mye om han jeg heller, men han skal ha jobbet i Abril før han begynte å jobbe for Egmont, hvis ikke jeg tar helt feil... Brasilianer er han i hvert fall.

Han begynte å tegne Donald & Co omtrent midt på 70-tallet. I begynnelsen tegnet han mest forsider. Har tegnet en del Josè Carioca-historier. Siden han har jobbet for Abril i Brasil, har vi ikke sett til han noe særlig her i Norge, men hvis ikke jeg tar helt feil jobber han nå for Egmont.

Men er Luiz i slekt med denne Jaime Podavin? Noe forhold mellom disse?

Er spent på mer informasjon om Luiz fra Olaf eller andre.

• edited November -1

SvK skreiv:

Egmont har i det siste drive stor rekruttering av brasilianske serieskaparar. Og Luiz Podavin... Vel, for å seie det enkelt er han like stor i Brasil som Romano Scarpa er i Italia. Han er den store teiknaren som har teikna model sheets og sånt. Han er den teiknaren som alle dei andre brasilianske teiknarane ser opp til. Han har som sagt nettopp starta å teikne for Egmont, og "Déjà vu" er den andre historia han har laga for Egmont.

• SvKSvK
    edited November -1

Håvard skreiv:

Siden han har jobbet for Abril i Brasil, har vi ikke sett til han noe særlig her i Norge, men hvis ikke jeg tar helt feil jobber han nå for Egmont.

Betyr dette at det foregår en produksjon av Donald-historier i Brasil som vi aldri får se noe til? Hvis ja, er jo det litt dumt.

• edited November -1

Ja, det produserast Disney-seriar fleire stader i verda. Vi ser i hovudsak dei som er produserte i Danmark, med gjesteopptreden av nokre av dei som er produserte i Nederland, eit par av dei som er produserte i Frankrike og enkelte opptrykk frå den gongen dei produserte Disney-seriar i USA. I tillegg har vi i Donald Pocket i hovudsak historier som er produserte i Italia. Men dei brasilianske historiene (og sannsynlegvis ein del andre historier òg) ser vi lite eller ingenting til her i landet.

• edited November -1

Vi ser altså til historier fra Egmont (i Donald Duck & Co) og historier fra Mondadori (Donald Pocket). Som Olaf sa, noen gjesteopptredener fra Oberon (i Nederland) og enkelte opptrykk fra Picsou (i Frankrike).

Historier fra Abril (i Brasil) ser vi altså ingenting av. Hadde i grunn vært litt kult med noe Donald Pocket-opplegg eller noe lignende, bare at historiene kommer fra Brasil i stedet for Italia, med Josè Panchito-historier m.m. Men det er vel noe en bare kan drømme om...

Hvilke Donald-forlag er det vi da har?

Egmont (Danmark)
    Oberon (Nederland)
    Mondadori (Italia)
    Picsou (Frankrike)
    Abril (Brasil)

I USA:
    Gladstone
    Gemstone
    Gold Key
    Another Rainbow

Du, Olaf, har garantert mye mer peiling på forlag og slikt enn det jeg har. Er det egentlig flere kjente Donald-forlag vi har her i verden?

Muligens litt off-topic, men... :-)

• ACAC
    edited November -1

Det er vist et stykke tid siden det hed Oberon i Holland - det hed VNU og hedder nu Sanoma fordi de er gået sammen med et finsk foretagende.

Kender ikke andre - dog måske laver Ehapa (Tyskland) noget?
    Egmont udgiver mange steder - men i Mellemøsten har de et ret stort foretagende, Alqabas (e.l.) der udgiver i en del lande.

Det er jo Gemstone der udgiver i US nu, men det vidste du nok.
    Another Rainbow var moderselskabet til gladstone. Western var licensholder - og udgav både igennem Dell og Gold key (?) - men hvordan er et egentlig med Whitman?

• edited November -1

historien "The quest for Ormen Lange" ville jeg likt å lest i DD&CO

• edited November -1

Skruefan skreiv:

historien "The quest for Ormen Lange" ville jeg likt å lest i DD&CO

Berre å vere veldig tålmodig det. Historia er tross alt ikkje teikna enno.

• edited November -1

Håvard skreiv:

Er det egentlig flere kjente Donald-forlag vi har her i verden?

Sikkert ikke en udtømt liste, men disse findes da:

http://coa.inducks.org/coa/c1/legend-publishers.php/7

• edited November -1

Håvard skreiv:

I USA:
    Gladstone
    Gemstone
    Gold Key
    Another Rainbow

Western
    Dell

• edited November -1

Får du lagt denne siden inn igjen Olaf? Linken øverst ser ikke ut til å virke.

• edited November -1

Denne sida har nok ikkje eksistert på ei stund. Og det er lite å skrive, eigentleg. Eg skriver sakte og Egmont gir ut enno saktare.

Men dei historiene eg har fått utgitt (to stykker) finner du liste over i profilen min.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?