Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

bra el dårlig?|

2»

Comments

• edited November -1

Skruefan skreiv:

Skrue bruker mye ordtaket "en krone spart er en krone tjent" som viser at han er gjerrig for å tjene mer penger. Skrue hadde en ambisjon om å bli verdens rikeste and/mann, og da trengte han mye lagringsplass.

{{ Ja, han kunne satt dem i banken eller noe sånt, men han liker gull for godt til det. Han kan jo lukte gull til og med

At Skrue er glad i gull, er sant - men så herskar det tvil om korvidt pengane i pengebinga er av gull eller ikkje, då... Den såvidt eg veit vanlegaste oppfatninga er at desse er vanlege småpengar.

• edited November -1

Ja det er sant, men skrue bruker å kalle pengene i pengebingen for gull. Jeg har sett det i noen blader

• edited November -1

Når det gjelder de to "skapelsesberetningene" om pengebingen, så er de ikke nødvendigvis i strid med hverandre ut i fra hva jeg leser i denne tråden. Men den forutsetter at Skrue i den ene historien ikke snakker helt sant! Og det er ikke vanskelig å finne eksempler på at Skrue noen ganger "justerer" sannheten litegrann, spesielt når han mimrer om gamle dager. Dermed er det selvfølgelig den historien hvor vi selv er vitne til at bingen er nybygd som må være utgangspunktet. (Med forbehold om at jeg ikke har lest den andre historien selv).

Og når det gjelder innholdet i pengebingen, tror jeg det består av både vanlige mynter, gullmynter, sedler - ja, jeg tror det finnes gullbarrer langt der nede en plass også. I hvert fall husker jeg en Barks-historie hvor det kom gullstøv fra en lekkasje i bingen.

Og når Skrue sier om pengene i bingen at "Dette er den delen av pengene mine jeg aldri rører" (Liv og Levnet, kap. 12), så er nok ikke det helt sant heller. Siden det meste av økonomiske transaksjoner i Andeby skjer mot kontant betaling, og bankene tydeligvis har like innskrenkede åpningstider som i Norge, så er det pengebingen som er den naturlige kontantreserven. De fleste av oss har vel også sett at nivået øker og synker avhengig av hvor godt konsernet går, og at når disse pengene blir utilgjengelig av en eller annen grunn, så havner Skrue i en umiddelbar likviditetskrise. (Han glemmer dessverre stadig vekk å fylle hatten sin med nok midler til å møte akutte økonomiske utfordringer).

• edited November -1

Arne K skreiv:

Når det gjelder de to "skapelsesberetningene" om pengebingen, så er de ikke nødvendigvis i strid med hverandre ut i fra hva jeg leser i denne tråden. Men den forutsetter at Skrue i den ene historien ikke snakker helt sant! Og det er ikke vanskelig å finne eksempler på at Skrue noen ganger "justerer" sannheten litegrann, spesielt når han mimrer om gamle dager. Dermed er det selvfølgelig den historien hvor vi selv er vitne til at bingen er nybygd som må være utgangspunktet. (Med forbehold om at jeg ikke har lest den andre historien selv).

Eg kom til å tenkja på ein morosam liten tanke som kan gjere at begge teoriar stemmar OG Skrue snakkar sant. Kva om den andre binga er ei heilt anna binge, som ein eller annan bygde for å bruke til eitt eller anna merkeleg på 1880-talet? Skrue bygde den nye pengebinga si i 1951, og seinare, då denne var full, kjøpte og bygde han fleire pengebinger - ei av dei han kjøpte opp var denne som hadde stått på same stad i 70 år. Det er vel mogleg, er det ikkje?

Og når det gjelder innholdet i pengebingen, tror jeg det består av både vanlige mynter, gullmynter, sedler - ja, jeg tror det finnes gullbarrer langt der nede en plass også. I hvert fall husker jeg en Barks-historie hvor det kom gullstøv fra en lekkasje i bingen.

Sant, og fleire, deriblant Scarpa, har jo skrive historier der t.d. gullforbrukarar frå verdensrommet har kome til Andeby for å hamstre gull som drivstoff.

Og når Skrue sier om pengene i bingen at "Dette er den delen av pengene mine jeg aldri rører" (Liv og Levnet, kap. 12), så er nok ikke det helt sant heller. Siden det meste av økonomiske transaksjoner i Andeby skjer mot kontant betaling, og bankene tydeligvis har like innskrenkede åpningstider som i Norge, så er det pengebingen som er den naturlige kontantreserven. De fleste av oss har vel også sett at nivået øker og synker avhengig av hvor godt konsernet går, og at når disse pengene blir utilgjengelig av en eller annen grunn, så havner Skrue i en umiddelbar likviditetskrise. (Han glemmer dessverre stadig vekk å fylle hatten sin med nok midler til å møte akutte økonomiske utfordringer).

Sjølv Don Rosa, som skreiv denne historia med at "dette er den delen av pengene mine som jeg aldri rører", har jo skrive ei historie som startar med at Skrue gir Donald ein quarter frå pengebinga for å... kjøpe ei avis.

Så på det feltet vil eg tru at eg støttar meg mot ein situasjon som framkom i ei italiensk historie for lenge sidan: Når Skrue skal betale noko heilt umiddelbart, brukar han ein mynt frå pengebinga, men han brukar først ei halvtime på å finne ein mynt han klarar å skilja seg av med. Pengebinga er i første omgang eit basseng, men i andre omgang meinar eg at det bør vere eit kontantlager og ikkje eit museum. Det var vel ikkje så vanleg å ha VISA på Carl Barks' tid?

• edited November -1

I noen historier i DP har Skrue mange pengebinger, men i de fleste tilfeller bygger bare skrue pengebingen sin større hvis den er full.

• edited November -1

Skrue ble ikke rik under gullruhet i Klondyke. Dersom Don Rosa har påstått det bør han better-det finne frem geografibøkene sine. Klondyke ligger - som alle vet - i Ohio.

Skrue ble rik under gullrushet i Klondike.

Ja, jeg vet at det var stor forvirring om navnet i starten (klondike, Klondyke eller Clondyke), men navnet Klondike ble offisielt vedtatt 1897, altså samme år som gullrushet startet.

Skal man krangle om pengebingearkitektur, må man se til å ha den elementære geografien på plass.

• edited November -1

Såvidt meg bekjent har Don Rosa ikkje påstått det.

• edited November -1

176-761 skreiv:

Skrue ble ikke rik under gullruhet i Klondyke. Dersom Don Rosa har påstått det bør han better-det finne frem geografibøkene sine. Klondyke ligger - som alle vet - i Ohio.

Skrue ble rik under gullrushet i Klondike.

Ja, jeg vet at det var stor forvirring om navnet i starten (klondike, Klondyke eller Clondyke), men navnet Klondike ble offisielt vedtatt 1897, altså samme år som gullrushet startet.

Skal man krangle om pengebingearkitektur, må man se til å ha den elementære geografien på plass.

Så sant, så sant!
    Don Rosa har imidlertid, så vidt jeg vet, ikke gjort denne feilen.
    Et sted (selvsagt ikke hos Barks eller Rosa) mener jeg å ha lest om det oppdiktede stedet "Klonduck"...

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?