Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Norsk donald-tegner i nr. 32

edited June 2004 in Donaldisme

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=229342

Arild Midthun får altså sin første forside (ikke historie, som jeg trodde først) i nr. 32. Etter hva jeg forstår har han også tegnet en historie.

Comments

• edited November -1

Wilfu skreiv:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=229342

Tegninga av nevøene og Donald i den artikkelen, er den tegnet av Midtun? I så fall synes jeg det ligner på Barks' strek.

Arild Midthun får altså sin første forside (ikke historie, som jeg trodde først) i nr. 32. Etter hva jeg forstår har han også tegnet en historie.

Dette blir spennende! Gleder meg litt allerede.

• edited November -1

det der er vel barks, er det ikke? Trodde han hadde en litt mer "italiensk " stil?

• ACAC
    edited November -1

I så fall synes jeg det ligner på Barks' strek.

Kan ikke sige hvilken serie det er fra, men Barks det mener jeg bestemt...
    Lidt misvisende at bruge en Barks-tegning i en artikel om netop en andens forsidetegninger.

• edited November -1

andungen kvakk kvakk skreiv:

det der er vel barks, er det ikke? Trodde han hadde en litt mer "italiensk " stil?

Arild Midttun har alltid hatt en fransk tegnestil, a la Franquin eller Uderzo. Det blir spennende å se om han tar med seg elementer fra dette til Donald.

• edited November -1

Wogew skreiv:

Arild Midttun har alltid hatt en fransk tegnestil, a la Franquin eller Uderzo. Det blir spennende å se om han tar med seg elementer fra dette til Donald.

Det vil i så fall være laaaangt å foretrekke fremfor den harry superhelt-inspirerte stilen til Fecchi og Andersen. Uderzo er tross alt en av tegneseriehistoriens aller største tegnere. Forøvrig er nok f.eks. Morris langt mer kjent for det norske publikum enn denne Franquin, som så langt jeg kjenner til, aldri slapp til i Tempo.

• edited November -1

Har Arild selv skrevet Manuset? Blir spennende å lese denne historien! Gleder meg.

• edited November -1

Nei, Arild skriver nok ikke manus selv.

• edited November -1

Arild sa på Tegneseriemuseet i går at han no sit i gruppa som utformar Donald-forsider. Han har altså ikkje berre teikna forsida til nummer 32, men til dei fleste blada frå og med nummer 32.

Sigvald skreiv:

Det vil i så fall være laaaangt å foretrekke fremfor den harry superhelt-inspirerte stilen til Fecchi og Andersen.

Du kan seie kva du vil om superheltseriar, men at stilen er "harry" er eg ueinig i. :-)

Forøvrig er nok f.eks. Morris langt mer kjent for det norske publikum enn denne Franquin, som så langt jeg kjenner til, aldri slapp til i Tempo.

Sprint-teiknaren Franquin bør nok vere velkjent for det norske publikum, ja - ikkje eit vondt ord om Tempo, som eg trur var eit fantastisk blad, men det finst jo andre måtar å få tak i gode teikneseriar på. Og eg trur at dei fleste kjennar til Sprint.

Og eg er einig i at Arild har ein stil som minnar veldig om Franquin. Er ikkje like sikker på om eg vil seie meg einig i at han er så lik Morris.

• edited November -1

Bør vel bemerke at Arild faktisk HAR ei viktig rolle i å "skrive manus til" forsidene. Han sit etter det eg har forstått i gruppa som er med på å kome på desse forsidene - sjølv om dei vel sannsynlegvis oppstår som teikningar og ikkje som manus...

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Wogew skreiv:

Forøvrig er nok f.eks. Morris langt mer kjent for det norske publikum enn denne Franquin, som så langt jeg kjenner til, aldri slapp til i Tempo.

Dette er en veldig nedsettende måte å omtale Franquin på. Ville ikke du ha reagert hvis noen hadde slengt slik om din kjære Keno? Franquin er for meg en av de helt store, og hvorfor provoser med frasen "denne Franquin"?

Drikaton

• edited November -1

Drikaton skreiv:

Sigvald skreiv:

Dette er en veldig nedsettende måte å omtale Franquin på. Ville ikke du ha reagert hvis noen hadde slengt slik om din kjære Keno? Franquin er for meg en av de helt store, og hvorfor provosere med frasen "denne Franquin"?

Det var ikke min hensikt å provosere noen - kun å påpeke at Franquin, som sikkert er en dyktig serieskaper, ikke er så stor for dem som er mindre opptatt av europeiske non-Tempo serier. Jeg beklager selvsagt at jeg kom til å skrive noe som ble tatt ille opp.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Det var ikke min hensikt å provosere noen - kun å påpeke at Franquin, som sikkert er en dyktig serieskaper, ikke er så stor for dem som er mindre opptatt av europeiske non-Tempo serier. Jeg beklager selvsagt at jeg kom til å skrive noe som ble tatt ille opp.

Har det ikke noen gang slått deg at en utgivelse som tempo var basert på materiale fra ETT av de to store franske forlagene, mens Franquin og mange andre var tilknyttet DET ANDRE store forlaget ? (Eller var det slik at det ene var fransk og det andre belgisk).

Derfor var aldri Sprint og mye annet i den store fransk-belgiske bølgen på slutten av femtitallet (begynnelsen av seksti tallet) ALDRI representert i tempo.

Hvis du kun har lest tempo har du dessverre kun skrapet i overflaten av den fransk-belgiske bølgen da du kun har skummet gjennom (i beste fall) halvparten.

Ta deg en tur på Løvås og kjøp Sprint album 1-13 og du vil se hva Franquin stod for. Ta gjerne med de tre,fire første Viggo albumene for ikke å glemme Franquin's sorte sider som bør finnes i ett hvert hjem.

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Ta deg en tur på Løvås og kjøp Sprint album 1-13 og du vil se hva Franquin stod for. Ta gjerne med de tre,fire første Viggo albumene for ikke å glemme Franquin's sorte sider som bør finnes i ett hvert hjem.

Takker så mye for ditt vennlige tips. Det jeg har sett av Sprint og Viggo virker imidlertid til være typiske humorserier - mine preferanser når det gjelder europeiske serier er historisk alvor, altså westerns (Blueberry, Red Kelly, Buddy Longway, etc.), sjørøverhistorier (Sjørøveren Rødskjegg) og ting i genren.

• edited November -1

Takker så mye for ditt vennlige tips. Det jeg har sett av Sprint og Viggo virker imidlertid til være typiske humorserier

Viggo er humorserie. Sprint i Fanquins strek er lange, spennende OG humoristiske historier. Selv har jeg aldri vært fan av Viggo, men Sprint er helt klart inne på min 5-på-topp liste over tegneserier.

• edited November -1

Beklager at eg svarer på eldgamle ting, men eg tok eit søk på "Sprint" og fann eit innlegg som eg følte for å stille eit spørsmål ved.

Sigvald skreiv:

Takker så mye for ditt vennlige tips. Det jeg har sett av Sprint og Viggo virker imidlertid til være typiske humorserier - mine preferanser når det gjelder europeiske serier er historisk alvor, altså westerns (Blueberry, Red Kelly, Buddy Longway, etc.), sjørøverhistorier (Sjørøveren Rødskjegg) og ting i genren.

Eg har ikkje lest dei fire seriane du framhever her, men ... Dersom det er tilfelle at du foretrekker historisk alvor, kvifor framhever du då så ofte klassiske humorseriar som Asterix og Lucky Luke? Definitivt humorseriar. Ja, seriane til Franquin er ganske så humoristiske, men det same er seriane til Goscinny.

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Dersom det er tilfelle at du foretrekker historisk alvor, kvifor framhever du då så ofte klassiske humorseriar som Asterix og Lucky Luke? Definitivt humorseriar. Ja, seriane til Franquin er ganske så humoristiske, men det same er seriane til Goscinny.

De har i det minste gått i Tempo og er vel således å oppfatte som klassikere - dessuten er det også mye historie og alvor i disse seriene.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

De har i det minste gått i Tempo og er vel således å oppfatte som klassikere

... det har vi snakka om før. Hovudgrunnen til at Sprint ikkje gjekk i Tempo var nok at Sprint var produsert av eit heilt anna forlag enn det forlaget som produserte Tempo. Nøyaktig same grunn som grunnen til at Egmont ikkje gir ut Pondus-bøker. Sprint er _*absolutt*_ å rekna som ein klassiker.

dessuten er det også mye historie og alvor i disse seriene.

Eg tør påstå at det er langt meir alvor i Sprint enn det er i Asterix og Lucky Luke. (men eg har eigentleg ikkje lest så mykje Sprint at eg er rett person til å uttale meg om akkurat det.)

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Eg tør påstå at det er langt meir alvor i Sprint enn det er i Asterix og Lucky Luke.)

Jeg tør påstå at en person har likt å lese Lucky Luke og Asterix absolutt burde ha sansen for Sprint. Men men smaken er som baken, hårete ;)

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Olaf Solstrand skreiv:

Dersom det er tilfelle at du foretrekker historisk alvor, kvifor framhever du då så ofte klassiske humorseriar som Asterix og Lucky Luke? Definitivt humorseriar. Ja, seriane til Franquin er ganske så humoristiske, men det same er seriane til Goscinny.

De har i det minste gått i Tempo og er vel således å oppfatte som klassikere - dessuten er det også mye historie og alvor i disse seriene.

Alt er jo ikke historisk riktig i Asterix. som at det var vikinger i år 50 før kristus. det er vel mer en 700 år for tidlig. og i "Asterx som gladiator" bor Aterix og Obelix på et sted kalt colosseum hotel som ligger ved siden av colosseum, som ikke en gang ble lagt før mellom 70-80 år etter kristus.
    Ikke det at jeg ikke liker Asterix, for det er faktisk en av mine favoritt tegneserier,

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?