Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Ny kjempebok på gang

2

Comments

• Ser for meg en del Midthun serier, sikkert 2 i det minste. Men håper vel heller ikke at det blir for mange. Av Don Rosa føler jeg en holder. Mer spennende med hva som kommer med av Romano Scarpa, Branca og lignende.

Skulle jeg plukket ut Barks serier av det originale innholdet måtte det bli 1. Only a poor old man 2. The Gilded man og 3. En 40-talls historie? Føler de to førstnevte er blant de som er utgitt forholdsvis minst av de store historiene som "Gullhjelmen" og "Eggmysteriet". Men mulig de sparer historier hvor Skrue er hovedpersonen for en oppfølger som denne boken selger godt nok.
  • I nyhetsmail fra Egmont er prisen nå satt til 349 kr. Slår sannsynligvis til på dette.
  • Også fått meldingen, men vil ikke slå til før jeg vet mer om innhold og format.
  • Glemte å si det før nå, men beskrivelsen på serie.no ble oppdatert med et ekstra notat under tittelen omtrent samtidig med at dere nevnte nyhetsbrevet:

"Forhåndsbestill nå for å sikre deg et eksemplar. Bøkene kommer på lager i uke 23."

Siden "uke 23" ikke sier meg noe som helst, gikk jeg på kalender.no og fant ut at boken kommer på lager neste uke. :)
  • edited May 2019
    Mesterius skrev:
    Ingen som har lyst til å diskutere faktaopplysningene i 1974-forordet, altså? Jeg lærte masse nytt.
    MikkelHagen skrev:
    Har nå lest dem i kjempeboken tidligere. Har den liggende, og det var en grusom opplevelse å lese så mange fakta feil :P
    Ja, det er helt drøyt. En må virkelig lure: var dette standardhistorien som Disneys publisitetsfolk brukte om Donalds tilblivelse helt frem til (og tydeligvis også etter) Walt Disneys død? Det er spesielt sjokkerende med tanke på at hele "Jeg, Donald Duck"-boken inneholder klassikere av Carl Barks, og Barks kan ikke engang nevnes i forordet.

Jeg søkte opp forfatteren Gunnar Oldin, som det viser seg var en svensk journalist og filmkjenner som blant annet medvirket til å sette sammen den svenske versjonen av "From All of Us to All of You". Men hvor i all verden fikk han disse "faktaene" om Donald og Walt Disney fra? Rett fra Disneys eget pressebyrå?
  • edited June 2019
    Da blir det spennende å se om vi snart får høre mer om "Jeg, Donald". Det virker i hvert fall som Egmont har hatt greit med forhåndsbestillinger.
  • Vi får vel vite format og innhold så fort noen får den i posten og forhåpentligvis deler info.

Skrues liv boken selger mye enda tydeligvis. Gledelig at Gottfredson er på lista.
  • MikkelHagen skrev:
    Skrues liv boken selger mye enda tydeligvis.
    Ser sånn ut ja. Folk flest har tydeligvis ikke sett denne tråden.
  • forsiden til serie.no har det dukket opp noen detaljer om størrelsen på denne nye boken: "Format: 216 x 285 mm". (Merk at dette kun står på forsiden, ikke hvis du klikker deg inn på den egne siden for boken.) Så da blir den vel ikke i opprinnelig kjempebokformat akkurat. Ca. 21 x 26 cm høres omtrent ut som albumformat. Sikkert til det bedre for seriene.
  • I gruppen Serienett på Facebook er det nå lagt ut bilde av innholdsfortegnelse. Antar han som la det ut bør spørres før det kopieres og legges ut her. Bildet ligger som svar i tråd der det er bilde av boken.
  • Mulig det, men Serienett er en offentlig Facebook-gruppe som folk kan se enten de er innlogget eller ikke -- så det bør da være fullt lov å linke til den relevante Facebook-posten. :) Personlig ser jeg heller ikke noe problem i å videreformidle ting som folk deler på Serienett, igjen fordi det er en offentlig gruppe. Og han som har delt bildene av boken (inkludert innholdsfortegnelsen) er jo Egmonts designer Stein K. Hjelmerud, så han gjør jo dette delvis for å drive litt reklame. Litt på samme måte som Egmont nå for tiden bruker Serienett-gruppen til å lodde stemningen på forskjellige fransk-belgiske serier de vurderer å utgi, og å komme med tidlige annonseringer av ting som allerede står på utgivelsesplanen.
  • Da vet vi altså format og innhold. Så da blir vel det neste store spørsmålet om trykkvaliteten i boken er skarp og fin eller pikslete. Jamfør denne tråden, og også denne interessante diskusjonen på Facebook-gruppen Gammeldonaldistene nylig. Jeg frykter dessverre pikselering, men det hadde vært veldig kjekt om det viste seg å ikke være tilfelle.
  • Forresten veldig forutsigbart at de fikk Arild Midthun til å tegne nye vignetter til alle historiene. ;) Kunne personlig ha foretrukket et lite forord til hver serie om hvorfor akkurat denne ble valgt ut til boken.
  • Kan noen bekrefte eller avkrefte at alle seriene i innholdslisten er historier som tidligere har vært utgitt på norsk? Jeg er i hvert fall 99% sikker på det. Synes det er synd de ikke brukte denne muligheten til å få ut noe upublisert. Den originale boken fra 1974 inkluderte jo noen Barks-serier som var nye i Norge. Her kunne de ha gjort det samme med for eksempel Scarpa. Eller hva med en norsk utgave av Freddy Miltons aller første Donald-serie, "The Big Sneeze"?
  • Adlibris har nå boken på plass, selv om den ikke kan bestilles der ennå. Men til gjengjeld er den 50 kroner billigere enn på serie.no. Produktbeskrivelsen er også litt lengre:
    Vi er alle litt Donald, men ingen er helt som Donald! Denne boken viser hans fulle personlighet og typiske dilemmaer og gleder. I 1974 kom det ut en bok som har fått legendestatus. Jeg, Donald Duck. For barn var det fysiske formatet imponerende, tenk å bla i en bok nesten like stor som en selv. For alle andre var historiene utslagsgivende - episk format! Her er vår tids Jeg, Donald. Hendigere i størrelsen, serier gjengitt i opprinnelig strek, og med tilskudd av nyere tegnere. Resultatet er det samme: uforglemmelige møter med Donald i fri utfoldelse som sjalu, hissig, hovmodig, optimistisk - og notorisk uheldig. Historier av Carl Barks, Don Rosa, Vicar, Daniel Branca, Romano Scarpa, Daan Jippes og mange fler, inkludert det norske teamet Arild Midthun, Knut Nærum og Tormod Løkling. Forord av Knut Nærum.
  • Jeg var bare to år da "Jeg, Donald Duck" ble utgitt i 1974, men husker at jeg leste både den og de andre "Jeg"-bøkene på biblioteket. Var ikke den aller første Donald-historien med i boka?
  • edited June 2019
    oddeivind skrev:
    Jeg var bare to år da "Jeg, Donald Duck" ble utgitt i 1974, men husker at jeg leste både den og de andre "Jeg"-bøkene på biblioteket. Var ikke den aller første Donald-historien med i boka?

Nei, "Jeg, Donald Duck" inneholdt bare Barks. Tegneserieversjonen av "The Little Wise Hen" som du tenker på var med i den senere kjempeboken "Donald den store". Jeg har gode minner av den boken selv, det var en av de vi hadde hjemme da jeg var liten. :)
  • Egmonts Facebook-side "Utgivelser fra Egmont" har postet flere bilder av innholdet, noe som byr på en liten skuffelse: det viser seg at tekstingen i boken er av svært varierende kvalitet. Eller for å si det rett ut: Egmont har ikke gjort noe som helst for å gi boken en gjennomført tekstestil, men har ganske enkelt brukt tekstfiler som allerede forelå til samtlige serier. Dette funker greit for Barks og Rosa, siden fontene som ble brukt i bokseriene med disse serieskaperne i hvert fall ser OK ut. Men så kommer et bilde av åpningssiden til en Branca-historie, og vi er rett tilbake til simpel Donaldblad-teksting:

image

Er det ikke mulig å gjøre det bedre til en luksusbok som denne? Tekstingen i Hall of Fame-bøkene var langt fra perfekt, men de gadd i hvert fall å tekste serier på nytt den gangen.
  • Noen som har fått tatt boken i fysisk øyesyn ennå? Er nysgjerrig på om trykkvaliteten er pikselert eller ikke.
  • På forrige side i denne tråden snakket vi litt om vranglære angående Donalds opprinnelse, noe forordet i 1974-utgaven av "Jeg, Donald Duck" har i bøtter og spann. Nå nettopp når jeg søkte rundt etter info om den nye danske hardcover-boken "Familien Ands historie", fant jeg noe i en offisiell presseuttalelse fra Egmont som høres likeledes suspekt ut:
    Donald Duck – som Anders And jo hedder på engelsk – er eftersigende opkaldt efter den australske cricketlegende Donald Bradman, som begik et berømt ”duck” (hvor man får nul points) i 1932. Da Walt Disney læste historien herom og lod han sig inspirere til at skabe figuren Donald Duck.
    Dette stemmer ikke overens med noe jeg har hørt tidligere om Donalds opprinnelse. Men trist nok har denne historien også spredt seg til Wikipedia, noe som betyr at massevis av mennesker automatisk tar det som fakta. Hele dette avsnittet er svært forvirret og bærer preg av (som så mye på Wikipedia) å være skrevet av flere personer:
    The first mention of Donald Duck was made in 1931 for the storybook The Adventures of Mickey Mouse, as one of Mickey's barnyard friends. The character featured in the cover is much different from the modern Donald Duck, being drawn more like a normal duck and sporting a green hat and pants.[6]

The origins of Donald Duck's name may have been inspired by Australian cricket legend Donald Bradman. In 1932 Bradman and the Australian team were touring North America and he made the news after being dismissed for a duck against New York West Indians. Walt Disney was in the process of creating a friend for Mickey Mouse when he possibly read about Bradman's dismissal in the papers and decided to name the new character "Donald Duck".[7] Voice performer Clarence Nash auditioned for Walt Disney Studios when he learned that Disney was looking for people to create animal sounds for his cartoons. Disney was particularly impressed with Nash's duck imitation and chose him to voice the new character.
    Fascinerende hvordan denne teksten til og med nevner at en (urelatert) andefigur ved navn Donald Duck dukket opp i en bildebok med Mikke Mus allerede i 1931 -- og likevel skal Walt Disney ha trengt å høre historien om Donald Bradman i 1932 for å komme på å kalle den senere andefiguren i "The Wise Little Hen" for Donald Duck. Kan noen si "bullshit"?
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?