Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Oskar/Douglas og Willy/Stokkstein

edited April 2004 in Donaldisme

I vekas Donald Duck & Co dukkar det opp intet mindre enn ein svært spennande spekulasjon. Lars Jensen har nok ein gong brukt den gamle figuren Douglas McDuck, fetteren til Skrue (som vi sist såg sumaren 2001 under namnet Oskar).

Det som er litt spennande her, er at vi og får møte nevøen til Oskar. Han er tømmerhuggar, og... Vi har sett han før. Det er Willy/Stokkstein.

Her får vi altså ei annleis vinkling av familietreet, der Stokkstein ikkje lenger er fetteren til Donald på farsida, men nevøen til fetteren til onkelen på morsida.

Eg må seie at dette er ein teori eg kan like ganske godt. For det første skreiv jo Barks aldri at Donald og Stokkstein var syskenborn. Han brukte ordet "distant cousin", altså tre-, fire- eller femmenning eller noko slikt. (i denne historia er dei tremenningar.) I tillegg har Stokkstein utan tvil dei personlegdomstrekka ein McDuck bør ha - og å knytte han saman med Douglas er jo berre ein genistrek frå Lars Jensen.

Sjølvsagt vil dette kreve ei omskriving av det no så populære stamtreet, men...

«1

Comments

• edited November -1

Eg er einig, eg likar denne ideen - så framt denne nevøen faktisk _er_ Stokkstein, er det sikkert?

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Sjølvsagt vil dette kreve ei omskriving av det no så populære stamtreet, men..."
    ---------------------

Jeg synes at både du og Lars Jensen her viser en smule manglende respekt for Don Rosa. Jeg tenker da på dette med å gjøre Stokkstein til nevø av en figur som *ikke* eksisterer hos Barks og Rosa.

• edited November -1

Stod det virkelig "distant cousin" i den Barks-serien Stokkstein kommer fra? Jeg vet ikke, for jeg har aldri lest den-hverken på norsk eller amerikansk. I så fall har Don Rosa gjort en kjempetabbe.

• edited November -1

Sigvald skreiv:
    "Jeg synes at både du og Lars Jensen her viser en smule manglende respekt for Don Rosa."

Ikkje meir manglande respekt enn Don Rosa viste for Barks då han valde å gjere Stokkstein til Donalds fetter.

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:
    "Sigvald skreiv:
    "Jeg synes at både du og Lars Jensen her viser en smule manglende respekt for Don Rosa."

Ikkje meir manglande respekt enn Don Rosa viste for Barks då han valde å gjere Stokkstein til Donalds fetter."
    ---------------------

Jeg tenker da på dette med å gjøre Stokkstein til nevø av en figur som *ikke* eksisterer hos Barks og Rosa.

• edited November -1

Sigvald, Don Rosa har ikke noe mer rett enn andre Donald-tegnere. Det har han selv også sagt. Det er du og andre som påstår at han har det. Han skrev jo selv i forordet til "Skrues liv og levnet" at det ikke var noen som helst grunn til at andre tegnere skulle stå fast ved hans personlige beskrivelse av Skrue og Andeby. No offence, du har gjort et glimrende arbeid med å kartlegge Don Rosa-universet men jeg synes du blir litt fanatisk i din kategoriske avskrivelse av andre nålevende Donald-tegnere enn Don Rosa.

• ACAC
    edited November -1

Se på Gilles side om stamtræer - og på stamtræet i Donaldismen. Til alle tider har tegnerne givet familien fjerne slægtninge - som del af historiens logik.
    Når de gør det er det ikke pga. manglende respekt for andre tegnere - det er for at få historien til at køre.
    Forfattere og tegnere som flest skeler nu engang ikke meget til andre forfattere og tegnere når de opdigter sådanne slægtninge.

Lars respekterer i dette tilfælde Barks, og der ender det.
    Rosa har netop sagt som Sleipe-Simon siger - dette er blot hans version -d et står enhver anden frit for at lave sin egen - og gudskelov for det.

• edited November -1

Viss ingen Donald - forteljarar skaper nye teoriar og figurar ville då Donald historier vere like morosame å lese. Ville ikkje då idear til historie bli brukt opp. Eg trur Barks ville likt at folk bygg vidare på figurane hans. Alt i alt var dette ei svært god historie, eg skjøner ikkje vitsen med å bry seg om bagatellar som dette.

Og no spør eg, har Barks nokon gong fortalt kven som er faren til Stokkstein?? Er dette ikkje den første gongen vi får vite det? Eg berre spør??

• edited November -1

Jeg har tenkt litt på dette nå og gjort noen betraktninger.
    Dersom Stokkstein er omtalt som Donalds "distant cousin" av Barks, gjorde Don Rosa en gedigen tabbe ved å plassere ham så nært i slekt med Donald på slektstreet. Derimot er en som er omtalt som Donalds fetter, Andrers Kvakk gjort til en fjern slektning. Men samtidig ser jeg et problem med at Skrue har en fetter som også heter McDuck. Ikke på grunn av Rosas serier, men rett og slett fordi Skrue er omtalt av Barks som "den siste i McDuck-klanen" i "Det gamle slottets hemmelighet" fra 1948. Nå kan det jo hende at Skrue har en fetter på morsiden(O`Drake-slekten) men han ville vel ikke hete McDuck?
    Og Duck og McDuck er jo to forskjellige slkter på hver sin side av Donalds stamtre. Duck er fra hans far, og McDuck fra hans mor, men her er altså Skrues McDuck-fetter onkel til en Duck. Jeg mener nå at det ville vært mer riktig om Stokkstein kom fra Duck-siden. Kanskje Hilmar Duck hadde søsken?

• edited November -1

Her er eit sitat frå starten av "Log Jockey" (takk til Lars Jensen som siterte dette på DCML 30. januar i år):

Tekst:
    "In a dither of curiosity about his kinfolks, Donald is driving hither and thither tracing the limbs of the Duck family tree!"

Donald:
    "I read in our album that we have a distant cousin named Whitewater Duck living in this forest!"

Nevø:
    "Let him stay distant, Unca Donald! We don't like the idea of tracking down relatives you've never met!"

• edited November -1

Sigvald skreiv:
    "Jeg tenker da på dette med å gjøre Stokkstein til nevø av en figur som *ikke* eksisterer hos Barks og Rosa."

Viste Don Rosa manglande respekt for Carl Barks då han valde å gjere Skrue til son av ein figur som ikkje eksisterar hos Barks?

Viste Don Rosa manglande respekt for Carl Barks då han valde å gjere Kornelius Kvakk til far til ein figur som ikkje eksisterar hos Barks?

Viste Don Rosa manglande respekt for Carl Barks då han valde å gjere Anders Kvakk til son av ein figur som ikkje eksisterar hos Barks?

Dette har vi snakka om hundrevis av gonger, Sigvald. Du kritiserar enkelte forfattarar for å gjere det same som du rosar Don Rosa opp i skyane for å gjere. Don Rosa har sannsynlegvis tukla langt meir med Barks-figurane enn nokon annan teiknar kjem til å gjere - likevel ser du ikkje på det som respektlaust.

Nei - eg tør hevde at å flette Douglas og Stokkstein var ein genistrek. Og eg kan ikkje heilt sjå korleis det har noko som helst med respekt for Don Rosa å gjere. Don Rosa har ikkje ein gong skapt nokre av desse figurane.

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

Viste Don Rosa manglande respekt for Carl Barks då han valde å gjere Skrue til son av ein figur som ikkje eksisterar hos Barks?
    ---------------------
    a)
    Barks har ALDRI nektet for at Skrue har to foreldre

b)
    Don Rosa har ALDR avvist muligheten for at Fergus ble kalt for "Scotty". På samme vis som han heller ALDRI har avvist muligheten for at Della ble kalt for "Dumbella". Ergo ingen motsigelse av Barks så langt.

Viste Don Rosa manglande respekt for Carl Barks då han valde å gjere Kornelius Kvakk til far til ein figur som ikkje eksisterar hos Barks?
    ---------------------
    Barks har aldri avist dette slektskapet. Ergo ingen motsigelse av Barks så langt.

Viste Don Rosa manglande respekt for Carl Barks då han valde å gjere Anders Kvakk til son av ein figur som ikkje eksisterar hos Barks?
    ---------------------
    Barks har aldri avist dette slektskapet. Ergo ingen motsigelse av Barks så langt.

Derimot har både Barks og Rosa fremhevet Skrue som den siste mannlige ættling av McDuck klanen. Dette har også Sleipe Simon kommentert.

Mitt poeng:
    Det er forskjell på å fylle hull i Barks' stamtre og det å motsi dette. Således kan f.eks. du, og andre serieskapere f.eks. innføre en bror til Humperdink Duck - som vi jo fremdeles vet lite om.

Nei - eg tør hevde at å flette Douglas og Stokkstein var ein genistrek. Og eg kan ikkje heilt sjå korleis det har noko som helst med respekt for Don Rosa å gjere. Don Rosa har ikkje ein gong skapt nokre av desse figurane."
    ---------------------
    Du mente jo at DR's stamtre - en virkelig genistrek, spør du meg - burde tegenes om.

La meg i denne sammenheng også poengtere at Della først ble fremstilt som Doanlds kusine, før senere Barks og dergjennom også Rosa gjorde henne til Donalds søster. Således vil jeg mene at stamtreet må telle foran det som sies i denne ene historien om Stokkstein.

• edited November -1

Sigvald skreiv:
    "Barks har ALDRI nektet for at Skrue har to foreldre"

Barks har ALDRI nekta for at Stokkstein har ein onkel.

"Barks har aldri avist dette slektskapet. Ergo ingen motsigelse av Barks så langt."

Barks har heller ikkje avvist at Douglas er onkelen til Stokkstein, og det kjem han aldri til å gjere. Du kan seie at Don Rosa har avvist det ettersom Don Rosa har plassert Stokkstein der han har i stamtreet, men som sagt er Stokksteins plass i stamtreet Barks-stridig, og då er DET diskuterbart uansett.

"Derimot har både Barks og Rosa fremhevet Skrue som den siste mannlige ættling av McDuck klanen."

Barks har vel ikkje brukt ordet "mannlige"? Det er det Don Rosa som har. Ergo er Don Rosa respektlaus ved å dikte opp systra Penny til Skrue. (Ja, eg veit at Matilda var nemnt i eit tidleg utkast av Barks-stamtreet. Seinare blei ho fjerna igjen, fordi Barks ikkje såg poenget i å ha ho der lenger - og hos Barks var ho aldri noko anna enn eit namn på eit privat papirark. Ergo er det ganske mykje av Penny som kan kallast Don Rosa-figur.)

Og Barks var vel ikkje så frykteleg konsekvent på dette heller? Han viste jo i "Jul i Pengelens" at Skrues onkel Jakob tydelegvis framleis er i live.

Og kva om Douglas t.d. er son av SYSTRA til Fergus, men at familien hans har vald å ta klanens namn likevel for æras skuld? Då er han formelt sett ingen ættling av klanen lenger, og heller ikkje Barks-stridig i det heile tatt.

"Det er forskjell på å fylle hull i Barks' stamtre og det å motsi dette. Således kan f.eks. du, og andre serieskapere f.eks. innføre en bror til Humperdink Duck - som vi jo fremdeles vet lite om."

I Barks-stamtreet er ikkje Stokkstein nemnt, og heller ikkje syskena til Scotty. Ergo er ikkje dette i strid med Barks-stamtreet.

"Du mente jo at DR's stamtre - en virkelig genistrek, spør du meg - burde tegenes om."

Det eg meinte, var at dette var ein veldig fin teori dersom folk kunne godta eit slektskap som var i strid med Rosa-stamtreet. Det eg prøvde å seie var noko slikt som "teikne om det mentale Don Rosa-stamtreet inne i hovudet sitt" eller noko slikt. Det er vel ganske bombesikkert at Don Rosa aldri vil setja seg ned og teikna om stamtreet for å få med Jubalon, Douglas og Tobias og flytte på Stokkstein til rett plass i treet, men...

Beklagar at eg uttrykte meg så utydeleg.

"La meg i denne sammenheng også poengtere at Della først ble fremstilt som Doanlds kusine, før senere Barks og dergjennom også Rosa gjorde henne til Donalds søster."

Barks gjorde Thelma til Donalds syster. Ikkje Della.

"Således vil jeg mene at stamtreet må telle foran det som sies i denne ene historien om Stokkstein."

Don Rosa-stamtreet er FEIL når det gjelder Stokkstein. Det er i strid med den, til no, EINASTE historia der Stokkstein er med. Då er det ei svært dårleg kjelde.

• edited November -1

Det er da vel mulig at både Don Rosa og Lars Jensen har rett. Dersom vi går ut i fra at Douglas er en onkel på morssida kan man tenke seg at Lulla Lom kanskje er kusina eller svigerinna til Douglas.

• edited November -1

Sant at det er mogleg, Peder Kåre, men kvifor skulle Barks kalle han "distant cousin" då, når han faktisk var den direkte fetteren hans?

Vi kjem ikkje bort frå at uttrykket Barks valde å bruke er eit bevis på at Don Rosa gjorde feil.

• ACAC
    edited November -1

Har først læst serien i dag - og bortset fra alt jeres krangel (! :-) ) omkring stamtræ osv. synes jeg faktisk serien bør tale for sig selv - den er fremragende - og det er fint så vellignende, og alligevel i sin egen streg som Branca kan tegne Fætter Hidsigprop som vi så altså kælder ham. (Douglas hedder Ferdinand på dansk). Troede forresten Branca var holdt op og malede i stedet - men det bliver altså til en andeserie fra tid til anden, og tak for det.

• edited November -1

"Distant" kan da også faktisk være en hentydning på konkret geografisk avstand. Det kommer jo ganske tydelig frem hos både Barks og Jensen at Stokkstein bor langt borte fra Andeby, det samme er tilfellet med onkel Eddy.
    Det er jo da fullt mulig at Eddy i sin ungdom flyttet langt bort fra Andeby og endte opp "langt ute i villmarken". Han brøt også nesten all kontakt med familien, kanskje grunnet en familiekrangel. Dette ville forklart hvorfor Bestemor aldri snakker om det som ser ut til å være den eneste gjenlevende av ungene hennes.
    Eddy stiftet familie på sin egen kant og begynte med oppdrett av falker. Resten er historie.
    Dersom man da tenkte seg at Eddy (og familien hans) knapt eksisterte i Andeby-familiens øyne kunne dette være nok en grunn til at Donald så på Stokkstein som en "distant cousin".

• edited November -1

Olaf Solstrand skreiv:

"Vi kjem ikkje bort frå at uttrykket Barks valde å bruke er eit bevis på at Don Rosa gjorde feil."
    ---------------------
    Nei, det beviser bare at Lars Jensen leser engelsk slik fanden leser Bibelen. Don Rosa har foretatt en rimelig tolkning som stemmer overens med selveste Vivi Aagard (se lenger nede).

Dersom jeg hadde skrevet et brev på engelsk og skulle fortalt om påskeferien da jeg traff på både 4-menninger og 5-menninger så ville jeg skrevet "distant relatives" IKKE "distant cousins". Cousins ville jeg KUN brukt om søskenbarn.

Jeg har nå sjekket den norske utgaven (utgitt i nr. 22/1987) altså flere år FØR Don Rosa lagde sitt stamtre der sier Donald: "Jeg leste i slektsboken at jeg har en fetter her i denne skogen. Han heter Willy Duck".

Oversetteren Vivi Aagard er helt på linje med DRs senere tolkning her.

Og kva om Douglas t.d. er son av SYSTRA til Fergus
    ---------------------
    Han kan IKKE være sønn av en figur som ikke eksisterer. I side 7 av Don Rosas upubliserte skisser til Lo$ (rute 5) fremgår dette veldig klart: "Dingus had 3 sons..." - dette er også helt i tråd med Don Rosas stamtre som på dette punktet følger Barks som ALDRI har nevnt noen tante til Skrue - kun 2 onkler Angus og Jakob.

Så dersom noen skal legge til en kvinnelig McDuck kan det, etter mitt skjønn, ikke være nærmere enn en søster til Skrues farfar - Dingus.

• edited November -1

Sigvald skrev:
    "Dersom jeg hadde skrevet et brev på engelsk og skulle fortalt om påskeferien da jeg traff på både 4-menninger og 5-menninger så ville jeg skrevet "distant relatives" IKKE "distant cousins". Cousins ville jeg KUN brukt om søskenbarn."

Etter å ha sjekket ordboka fant jeg ut at cousin = søskenbarn, second cousin = tremenning, third cousin = firmenning osv., så distant cousin kan skrives om tre-, fir- osv. -menninger.

------------------------

Sigvald skrev:
    "Jeg har nå sjekket den norske utgaven (utgitt i nr. 22/1987) altså flere år FØR Don Rosa lagde sitt stamtre der sier Donald: "Jeg leste i slektsboken at jeg har en fetter her i denne skogen. Han heter Willy Duck".

Oversetteren Vivi Aagard er helt på linje med DRs senere tolkning her."

Og Vivi Aagard rettet opp det som Barks liksom skrev feil da han lagde historien om Willy/Stokkstein??? Det står jo i originalutgaven at Donald sier: "I read in our album that we have a distant cousin named Whitewater Duck living in this forest!". Hvem har mest rett? Carl Barks eller Vivi Aagard? Unødvendig å svare på dette spørsmålet, spør du meg.

----------------------

Sigvald skrev:

"Og kva om Douglas t.d. er son av SYSTRA til Fergus
    ---------------------
    Han kan IKKE være sønn av en figur som ikke eksisterer. I side 7 av Don Rosas upubliserte skisser til Lo$ (rute 5) fremgår dette veldig klart: "Dingus had 3 sons..." - dette er også helt i tråd med Don Rosas stamtre som på dette punktet følger Barks som ALDRI har nevnt noen tante til Skrue - kun 2 onkler Angus og Jakob.

Så dersom noen skal legge til en kvinnelig McDuck kan det, etter mitt skjønn, ikke være nærmere enn en søster til Skrues farfar - Dingus."

Don Rosas upubliserte skisser til Lo$ er IKKE en offisiell versjon, så det kan vi nok dessverre ikke regne med her. Dessuten: "Dingus had 3 sons..." forteller ikke at han IKKE hadde døtre. Og en liten korrigering, du sa at det ikke kan være en nærmere kvinnelig McDuck enn søsteren til Dingus. Hvis det var Solveig Stokkand du tenkte på, er hun kona til Dingus. Lillegull og Penny er de eneste ekte kvinnelige McDuck'ene vi kan se i stamtreet så vidt jeg kan se.

• edited November -1

Sigvald skreiv:
    "Nei, det beviser bare at Lars Jensen leser engelsk slik fanden leser Bibelen. Don Rosa har foretatt en rimelig tolkning som stemmer overens med selveste Vivi Aagard (se lenger nede)."

Engelsk er engelsk. Jensen har lest språket rett.

"Dersom jeg hadde skrevet et brev på engelsk og skulle fortalt om påskeferien da jeg traff på både 4-menninger og 5-menninger så ville jeg skrevet "distant relatives" IKKE "distant cousins". Cousins ville jeg KUN brukt om søskenbarn."

Deg om det. "Distant cousin" tyder mangemenning. "Cousin" kan tyde tremenning ("second cousin"), firemenning ("third cousin") osb., og ved å leggja til "distant" blir det ein "cousin" fjernt i stamtreet.

Her er det ingen som leser engelsk på same måte som fanden leser bibelen. Lars leser engelsk sånn som engelsk skal lesast.

"Jeg har nå sjekket den norske utgaven (utgitt i nr. 22/1987) altså flere år FØR Don Rosa lagde sitt stamtre der sier Donald: "Jeg leste i slektsboken at jeg har en fetter her i denne skogen. Han heter Willy Duck".

Oversetteren Vivi Aagard er helt på linje med DRs senere tolkning her."

Vivi Aagard tar feil.

"Han kan IKKE være sønn av en figur som ikke eksisterer. I side 7 av Don Rosas upubliserte skisser til Lo$ (rute 5) fremgår dette veldig klart: "Dingus had 3 sons..." - dette er også helt i tråd med Don Rosas stamtre som på dette punktet følger Barks som ALDRI har nevnt noen tante til Skrue - kun 2 onkler Angus og Jakob."

For det første: Her snakkar eg KUN om Barks. Eg har allereie fastslått at Don Rosa tar feil på dette punktet, så når det gjelder Stokkstein og Douglas er ikkje Don Rosa ei god kjelde uansett.

For det andre: Den kjelda du peikar til her er ei kjelde som ALDRI HAR VORE PUBLISERT I EI DISNEY-HISTORIE. Sjølvsagt kan Fergus ha hatt ei syster. Du veit ikkje ein gong om Don Rosa står for dette enno.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?