Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Pocketer i massevis

1282931333443

Comments

• Var en tur innom kiosken i dag, og ser at de fortsetter fra i fjor med å trykke opp disse bokseriene som var i hardcover, til pocketformat
    Det betyr at første bind i serien Donalds Litteraturhistorie nå er i handelen i pocketformat. De er trykket i et litt større format enn vanlig pocket, og tror de er større enn opptrykkene av Donalds Verdenshistorie.

Denne serien inneholder mye interessant, både eldre og nyere italienske historier av ganske god kvalitet. En del opptrykk fra pocketer, men også flere interessante historier som ikke er utgitt i andre utgivelser.

Beste eksempel er kanskje "Mikkes inferno", en noe spesiell historie av høy kvalitet. Ranket helt oppe på 50.plass av alle historier i Inducks.
    https://inducks.org/story.php?c=I+TL++++7-AP
  • Jeg så i går på Egmontlitor.no at det planlegges en pocket med fokus på Fantonald. I dag fant jeg den på forhåndsbestillinger hos Platekompaniet med utgivelesdato 20/3:
    https://www.platekompaniet.no/bok/den-nye-fantonald-angriper/
  • SvKSvK
    edited February 2019
    Spennende, men ville ikke bli overrasket om dette er gjenopptrykk av PKNA, d.v.s. serien som ble trykket i Fantonald-bladene. Det er nå blitt over 20 år siden disse bladene så dagens lys, riktignok ble de første bladene gitt ut på nytt en del år senere. Tiden vil vise.
  • Jeg tenkte det samme, SvK. Det høres virkelig ut som PKNA i produktbeskrivelsen:
    Den nye Fantonald slår til! I et fremtidig Andeby kjemper morgendagens helt med sine mektige forbundsfeller mot ondsinnede jordboere, uhyggelige utenomjordiske og andre krigerske vesener fra virkelig fjerne strøk.En ny bok full av heltedåder av den nye Fantonald, en av de virkelig store blant Andebys helter!
  • Ser ut som en slags fortsettelse av triologien "Ultrahelter" vi hadde for noen år siden. Både denne serien og "Andebys helter" (selvfølgelig med unødvendig Donald Duck-logo over) ser ut til å være basert på den tyske Lustiges Taschenbuch Premium. Men innholdet var ikke helt likt de tyske i de tre Ultrahelter-bøkene, så ikke sikkert de nye er lik de tyske heller.
  • Nei, det vil kanskje ikke bli det når denne pocketen har 512 sider, de tyske har 380. Lustiges Taschenbuch Premium-serien har trykket mye spennende utover PKNA som vi ikke har fått i Norge, bl.a. Mickey Mystery Magazine, X Mickey (ikke de skandaløst redigerte vi fikk i Norge som ikke var kronologisk heller) og annet.
    Ikke at jeg tror dette er et tegn på at vi vil få se mer av dette i Norge. Men man kan jo håpe.
  • edited February 2019
    Litt lenger oppe nevner SvK at Donalds Litteraturhistorie nå kommer i pocketformat. Jeg skaffet meg aldri de innbundne bøkene, men kommer nok til å kjøpe pocketutgavene. SvK nevner også "Mikkes Inferno" (i bind 6), en historie som lenge har fasinert meg. Selv har jeg imidlertid bare den italienske originalversjonen og lurer på om den norske (og engelske) oversettelsen er like raffinert. Har den f.eks. rim og rytme (terza rima) som i originalen? (Som kjent parodierer historien både innhold, form og struktur i Dantes Guddommelige Komedie.)
  • SvKSvK
    edited February 2019
    Jeg kan bekrefte at det er terza rima også i den norske versjonen, gjennomført.
  • Spennende - og imponerende!
  • Apropos rim, mener jeg å huske at det også var ganske bra riming i den norske oversettelsen av "Paratomplyen og Rimeren" (The Atombrella and the Rhyming Man) i andre Hall of Fame-bok med Floyd Gottfredson. Til og med beskrivelsen av Rimeren i en side med figurpresentasjoner er på rim. :D

Nå har jeg ikke lest Dantes Den guddommelige komedie, men er rimene i den norske oversettelsen av "Mikkes inferno" muligens inspirert av en norsk oversettelse av originalverket? Jeg er i hvert fall blitt interessert i å sjekke ut tegneserien, spesielt etter å ha bladd litt i Donalds litteraturhistorie 6 på bokbutikken.
  • Det fins en ufullstendig norsk oversettelse av Komedien med enderim (Rytter/Skard 1965). Magnus Ullelands oversettelse fra 90-tallet har med alle sangene, men uten rim. Begge oversettelser er på nynorsk.
  • Nyeste Donald pocket har reklame for temapocket Gullfeber som kommer 15. mars. Veldig tett på Fantonald pocketen som i følge Platekompaniet kommer 20. mars. På Egmontlitor ser det for øvrig ut til at det blir to Fantonald pocketer.
  • Er nysgjerrig på om pocketene med PKNA (antar jeg) blir kronologiske fra starten eller om det dreier seg om et selektert utvalg. Jeg har så vidt begynt å samle de originale bladene, og må jo si at kronologisk på alle måter er det optimale for denne serien. Kommer nok uansett til å fortsette å samle bladene siden både formatet og problemene med pikselering i Egmonts Disney-pocketer appellerer svært lite til meg.
  • SvKSvK
    edited March 2019
    Første pocket i serien "Andebys Helter" er anskaffet. Som ventet er det Fantonald-serier fra PKNA-serien. Imidlertid ikke kronologisk, men et utvalg separate historier. Dette er uheldig da det er kronologi i denne serien, selv om de fleste historiene kan leses separat også (jf. Mesterius sin kommentar over).
    For øvrig virker denne serien å bli nok et opptrykksbonanza. Neste pocket er annonsert til 14. juni. Ut fra bilder i pocketen, virker serien å inkludere nevnte PKNA, Ultrahelter og X-Mickey. Ultrahelter er det vel bare litt over 5 år siden vi fikk forrige gang.
    Skjønner ikke hvorfor man ikke klarer å utgi disse seriene skikkelig når man først er i gang, lignende serie i Tyskland har f.eks. PKNA, X-Mickey m.m. i kronologisk rekkefølge uten hull.
  • Innholdet, for de som måtte være interessert:
    https://inducks.org/issue.php?c=no%2FAH+1

For så vidt kronologisk, men de har startet et stykke inn i serien. Ser også at pocketen er en blåkopi av nr. 7 fra den tyske serien.

Nyeste Temapocket "Gullfeber" er også ute nå:
    https://inducks.org/issue.php?c=no%2FTP2019-03#a
  • SvKSvK
    edited March 2019
    Det går unna, ny pocket denne uken også:
    https://inducks.org/issue.php?c=no%2FDPP2019
  • SvKSvK
    edited May 2019
    Neste pocket i serien "Andebys Helter" kommer 14.juni. Ser ut til å til en forandring være en Mikke Mus-pocket:
    egmontlitor.no/andebyshelterpocket/pocket-andebys-helter2-mikke-52746

Uten at jeg vet det, er det lov å håpe på at innholdet blir som i linken under (eller, sidetallet er lavere så i hvert fall deler av det). Spennende i så fall:
    https://inducks.org/issue.php?c=de%2FLTBPR+17
  • edited May 2019
    Oi, hadde ingen anelse om at det fantes SÅ mange deler av Castys "Darkenblot"-saga! :O Jeg hadde faktisk bare hørt om den første historien som IDW utga i Mickey Mouse-bladet for noen år siden (og som jeg ennå ikke har lest). Og ser at akkurat denne historien allerede har vært på norsk i DP 398. Men hvis innholdet samstemmer noenlunde med den tyske utgaven der, vil vi jo få masse historier som verken har vært på norsk eller engelsk tidligere. :D
  • Det er også oppført en bok nr 3 med utgivelse i september uten at det er opplyst hvem den har fokus på.
  • I mellomtiden går det an kose seg med nyeste Temapocket "Sportshelter", som er i handelen:
    https://inducks.org/issue.php?c=no%2FTP2019-05
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?