Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Donald-quiz!

1257259261262263

Comments

• Begge disse historiene er også en variasjon over temaet i "The Gilded Man", og det var derfor ingen av disse jeg tenkte på. Prøv igjen! :)
  • edited November 2018
    Hum, vi har jo "Mickey Mouse The Golden Helmet" Utvilsomt lignende elementer her som I Barks Gullhjelmen. Men ville ikke kalt den en remake.

Mickey Mouse Rainbow Runaround er jo også en mulighet. Alle skjønner vel hvilken Barks 10-sider den kan være inspirert av. Har ikke lest Murry sin historie så usikker.

• Dessverre feil :( Plagiatet er mer tydelig enn i de historiene du nevner her, Mikkel.
  • “Cliff Hangers” i Mickey Mouse 87?
  • Nemlig! Paul Murry-variant av Carl Barks´historie fra Comics and Stories 204.

Da er det din tur til å stille et spørsmål, Germund :)
  • Begynner og bli en tid siden November så "bumper" denne :)
  • Etter så lang tid er det vel lov for hvem som helst å stille neste spørsmål?
  • Ja, kom igjen HerbertthePig.
  • edited February 2019
    Hehe, jeg hadde egentlig ingenting på hjertet, men la gå.

I Skrues Liv del 7 befinner vi oss i Australia, hvor Skrue møter en innfødt sjaman. Sjamanen viser Skrue en rekke gamle hulemalerier (tegneserier?) som forteller en historie.
    I løpet av fortellingen kommer Skrue frem til at hulemaleriene handler om ham selv og hans liv.

Spørsmål: Fra hvilken tegneserie har Don Rosa stjålet denne ideen?
  • Fra hvilken tegneserie har Don Rosa stjålet idéen om at en figur får se hulemalerier som viser seg å handle om ham selv og hans eget liv, altså? Ikke så lett det spørsmålet der...
  • Jeg innrømmer gjerne at spørsmålet blir umulig å svare på om man ikke har lest historien.
    Jeg hadde egentlig tenkt å starte en egen tråd om dette. For likheten er såpass påfallende at det er utrolig at ingen har påpekt det før. I hvert fall har jeg ikke greid å finne noe på internett, og Don Rosa har ikke nevnt denne "inspirasjonen" i noen omtale av Skrues Liv som jeg har sett.
    Den gjelder en amerikansk tegneserie utgitt bare noen få år før Skrues Liv.
    En tanke som streifet meg var at begge historiene kan ha lånt fra en eldre kilde som jeg kanskje burde hatt kjennskap til, men altså ikke har. Da ville det blitt mer i samme kategori som når han låner fra en kilde som er såpass kjent at de fleste vil forstå det som en homage.
    Men Don Rosa pleier jo ellers å nevne det når han låner fra "Citizen Kane", "It's a Wonderful Life" etc.

Jeg lar denne stå et par dager til før jeg gir svaret.
  • Trooor kanskje jeg har svaret. Er det Jeff Smiths BONE? Og muligens spesifikt bok 6, "Old Man's Cave"? Det er en stund siden jeg leste Bone, og enda mye lengre siden jeg leste Skrues liv, men det var likevel noe som vagte minner når jeg googlet handlingsreferat av kapittel 7. Og denne anmeldelsen av den nevnte Bone-boken ser definitivt ut til å peke i riktig retning.
  • Hm... kom på nå at "Old Man's Cave" kom ut så sent som i 1999. Og da er vel ikke serieheftene den samler så mye eldre heller. Bone startet ellers som seriehefte i 1991, mens Skrues liv begynte publiseringen sin i Skandinavia i 1992. Så da er det kanskje en annen serie du tenker på.
  • Interessant forslag, som fikk meg til å bla meg gjennom kapittel syv av Bone, bok 6.
    Men det er ikke den. Denne delen av Bone kom dessuten etter Skrues Liv.
    Jeg vil ikke si at den scenen er særlig lik noen av de andre, selv om det kan se litt sånn ut utfra beskrivelsen i anmeldelsen.
    Tviler forresten på at noen vil finne svaret ved å google. Det har jeg forsøkt selv, uten hell.
  • Når jeg sa kapittel 7 i kommentaren over, refererte jeg til kapittel 7 av Skrues liv. :P Husker ikke at det er inndeling i kapitler med numre i de forskjellige Bone-bøkene (er det?).
  • edited February 2019
    Ah..
    Bone-bøkene har også kapitler. Denne scenen var i siste kapittel, som jeg feilaktig trodde måtte være kapittel 7, men som viste seg å være kapittel 5. Bone kom opprinnelig som blader, og hvert blad har sin egen tittel.
  • Ah, herregud, så klart. Jeg visste jo det med at hvert blad av Bone utgjør et kapittel i samlebøkene, og har sterke minner av "NEXT"-taglinen mellom kapitlene. Ga alltid en ekstra piff på cliffhangeren. :) Det jeg derimot ikke husker er nummerering av kapitlene, men jeg antar at du telte deg frem til kapittel syv nå nettopp.
  • Femte kapittel, altså ;)
    Jeg har ikke den amerikanske boken tilgjengelig, men i den norske utgaven fra Serieverket heter kapittelet "KAPITTEL FEM BLODMÅNE".
  • Ja, kapittel fem var det. :D

Jeg har de gamle engelske svart-hvitt-bøkene selv, og der er det ikke noen nummererte kapitler. Sjekket nettopp Old Man's Cave, og la merke til at det ikke var sidetall engang. Det som skiller bladene/kapitlene fra hverandre er noen dobbeltsider med illustrasjoner eller eventuelt "BONE"-logoen i første halvsidesrute når et nytt kapittel starter.
  • edited February 2019
    Jeg har ettbindsutgaven på engelsk. SVÆÆR!

Det ser ikke ut til at noen i dette forumet har lest historien jeg refererer til, og da er det ganske håpløst å komme frem til svaret.
    Det er snakk om Batman-historen "Shaman", skrevet av Denny O' Neill og utgitt i Legends of the Dark Knight 1-5 i 1989/90.
    Her treffer vi Bruce Wayne langt oppi en fjellheim i Alaska, på jakt etter en morder. Denne angriper, men faller utfor en kant i kampens hete. I fallet river han med seg frakken til Bruce Wayne, som da regner med at han er ferdig. I bitende snøstorm beveger han seg fremover til alt blir hvitt, og han mister bevisstheten.
    Han våkner opp inne i en tipi, hvor en gammel indianersjaman pleier ham. Her ser Bruce en rekke tegninger som danner en indiansk legende. Sjamanen forklarer Bruce legenden om "The Bat".
    Bruce kommer seg etterhvert tilbake til Gotham, og historien går over flere år.
    På slutten forstår Bruce Wayne at det er han legenden handler om. Han innser at det ikke er han som har valgt masken, men den som har valgt ham.
    Han kan heller ikke velge den vekk, til fordel for et vanlig liv. Han forstår at hans skjebne er uløselig knyttet til masken og at han må være Batman til han dør.

Selv om historiene forøvrig er forskjellige syns jeg denne rammen er mistenkelig lik. Begge har med en vismann som forteller en eldgammel legende ved hjelp av primitive tegninger, og i begge historiene kommer helten frem til at de selv er hovedpersonen i legenden.

Da er det fritt frem for den som vil stille neste spørsmål b-(
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?