Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Donaldspråk som hverdagsspråk

2»

Comments

• Svar på Mesterius sitt spørsmål fra 3. februar;

Det jeg har noter er;

Petter Smart dukker opp første gang i norsk Donald Duck & Co nr. 5/ 1953 som «Goggen», deretter som «Goggen Skrueløs» i nr. 6/ 1953. Tredje gang han dukker opp er i nr. 7/ 1954, og da har han fått sitt nåværende navn, dvs. Petter Smart.

Hvis noen gadd å kvalitetssikre at dette stemmer var det flott. Takk!
  • Takk for informasjonen, Aquila! :D Det kan jo være interessant å merke seg i forhold til hvor tidlig "Petter Smart" eventuelt begynte å dukke opp i folks dagligtale.
  • Det går an å måle sånn omtrent. I Nasjonalbibliotekets digitaliserte aviser (for øyeblikket rundt 40% av alle utgitte norske aviser) ser man at "Petter Smart" først dukker opp i 1969. Nå tar det alltid en stund før begreper fra dagligtale kommer på trykk, men det ser ikke ut som det var et begrep før 1954, i hvert fall.

På side 60 her står det riktignok om en figur ved navn Petter Smart i en studentrevy i 1913, men det er vel helst en tilfeldighet.

Ellers hadde Språkrådet i alle fall før et kartotek over nyord i språket. Jeg vet ikke hvor langt bak det går og om det omfatter begreper, men det går an å høre med dem.
  • Enig. I Aftenposten 19 juli 1969 brukes Petter Smart og Reodor Felgen som konnotasjon på oppfinnere. Ettersom journalisten har skrevet det slik, har nok betydningen vært godt innarbeidet på dette tidspunktet. Men om Helene Kløvstad hentet navnet fra et sted er nok vanskelig å finne ut av nå. Dog må det være en grunn til at hun endret navnet på figuren, selv om det kan være så enkelt som at Goggen Skrueløs høres litt merkelig ut.
  • Kanskje hun også følte at "Skrueløs" ble for likt "Onkel Skrue".
  • Noen som vet i hvilken historie man kan finne Skrue-sitatet om pengebad. Typ at han dukker ned i dem som en sel, stuper i dem som en delfin, kaster dem opp og lar de regne ned. Husker ikke ordrett. Håper det ble forståelig.
  • Det finnes vel flere steder. I farten husker jeg i alle fall at det sies i "Den lure onkel Skrue".
  • Stemmer det at sitatet debuterte i en av Donald Duck-tisiderne med Onkel Skrue før det dukket opp i Barks' første lange serie med figuren, altså "Den lure Onkel Skrue"?
  • Jeg tror "A Financial Fable" (Pengesyklonen) fra september 1950 var første gangen dette skjedde.
  • edited April 2018
    Det tror jeg stemmer, 1800! Og Bruce Hamilton er enig med deg. ;) (Scroll ned til Walt Disney's Comics and Stories in Color by Carl Barks #18.)
  • Til Woodbear: det er altså denne historien - som ifølge Inducks heter "Pengeregn" på norsk - som inneholder debuten til det berømte sitatet. Utgitt et utall steder siden originalpubliseringen i Walt Disney's Comics and Stories nr. 126 fra mars 1951. (1800, henviser "september 1950" til tidspunktet da Barks leverte fra seg historien til Western Publishing?)
  • Ja, det stemmer.
  • Oppgaven er levert og muntlig er bestått!
    Takk for all hjelp og inspirasjon fra dere her i forumet! :)
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?