Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

De Komplette Årgangene fortsetter

12021232526

Comments

• Historien er skrevet av Tove Dester, og det er visst noe usikkerhet rundt om hun skrev historiene selv, eller foreldrene gjorde det og solgte dem i hennes og søsterens navn. Man skulle tro kontraktene mellom Egmont og manusforfatterne var vanntette, men når en historie utelates fra et opptrykk så må det vel nesten ha med dette å gjøre?

Den neste Tut-Tut-historien av Tove Dester (eller kanskje foreldrene hennes) sto i nummer 51/1973, spørs om den også utelates.
  • edited June 2016
    Jeg ble litt nysgjerrig på kommentarene rundt Lille Tut-tut. Hadde Disney bare "midlertidig" opphavsrett til disse figurene? Jeg husker godt disse seriene i DD&Co i 73/74 (for øvrig tegnet av Antoni Gil-Bao, en av mine mest mislikte tegnere, ved siden av Perego og Tello), og syntes allerede da de virket noe "malplassert". Ifølge NikZer ble syttitallshistoriene laget i forbindelse med en relansering av barnebøkene om Tut-tut. Men så vidt jeg forstår, var bøkenes opphavsmann (Hardie Gramatky) amerikansk. Så hvorfor ble "relanseringa" overlatt til danske Gutenberghus og Dester-dynastiet?
  • FullaCola: Jeg tror ikke det kan ha noe med det å gjøre. Når en historie først er solgt til Disney (eller et forlag med lisens fra Disney), er den jo deres eiendom og de kan trykke den om igjen så mange ganger de vil. Dessuten var det jo flere andre historier (med andre Disney-figurer) kreditert Tove Dester i samme bok som der denne Tut-tut-historien skulle ha vært med.

Nei, det må nok ha noe å gjøre med det Karamell skriver, altså at Disney ikke lenger har opphavsrett til Tut-tut.
  • NikZer skrev:
    En ny bok er mottatt i dag, 6. del av 1973 årgangen.
    I den er en historie på 3 sider med taubåten Tut-Tut ikke gjengitt av opphavsrettmessige årsaker.
    Står det en notis i boka om at historia ikke er med av opphavsrettmessige årsaker? Noen som kan gjengi akkurat hva som står i boka?

Jeg er også litt nysgjerrig på omstendighetene rundt dette.

• Karamell og Tommy: Det høres rimelig ut, ja. Jeg trodde Disney holdt seg til "sine egne" figurer, men denne har de tydeligvis trykket på midlertidig lisens.
  • edited June 2016
    Ordrett sitat fra boken (inkludert skrivefeil i ordet taubåt):
    Her stod det i bladet en liten historie om tauebåten Tut-Tut.
    Av opphavsrettmessige grunner kan den ikke gjengis her.
    Historien het "Brann til sjøs" og var på 3 sider.

Tut-Tut er opprinnelig en barnebokfigur kreert av Hardy Gramatky i 1939. Walt Disney laget en tegnefilm med figuren i 1948, under paraplyen Melody Time, og en tilhørende 16 siders tegneserie. På 1970-tallet ble det laget noen korte serier samtidig som figuren ble revitalisert som barnebok.
  • edited June 2016
    Figurene eies alltid av opphavsmannen, eller vedkommendes arvinger. I dette tilfellet har eiendomretten til figuren havnet hos Gramatkys datter, men det har neppe noe å si for historier med Tut-Tut som er laget tidligere, og hvor man har fått lov til å benytte figuren. Er den tillatelsen gitt, kan forlaget fritt trykke opp historien når de ønsker det. Jeg lurer derfor på om de få danske seriene om Tut-Tut ble laget uten å avklare med Gramatky (han var i live på den tiden), og at det er årsaken til de blanke sidene i boken.
  • edited June 2016
    FullaCola: "Jeg trodde Disney holdt seg til "sine egne" figurer, men denne har de tydeligvis trykket på midlertidig lisens."

Men du er selvfølgelig klar over at Disney-universet kryr av figurer og konsepter ervervet fra andre opphavsmenn. Helt siden Snøhvit har vel dette vært trenden i Disneys langfilmer og deres respektive tegneserie-spinoffs (Pinocchio, Alice, Ole Brumm...). Så vidt jeg husker, fant man i DD&Co's 73-årgang ved siden av Lille Tut-tut også serier med bl.a. Lille Hiawatha, Bongo og Aristokattene - alle vel hentet fra "lisens-tegnefilmer". Går ut fra at ingen av DISSE er "sensurert" i De komplette årgangene. Følgelig må det nok, som 1800 påpeker, være noe spesielt med Disneys opphavsrett i forhold til Gramatky og hans arvinger.

De danske Tut-tut-fortellingene er for øvrig å finne i DD&Co 1973-41, 1973-51, 1974-05, 1974-11 og 1974-47. Vi får se om De komplette årgangene fortsetter å "sensurere" dem. (Uansett ville vel dette neppe være noen kunsthistorisk katastrofe...)
  • Siste del av 1973-årgangen kom med posten i dag.
    Og Tut-Tut er fjernet også i denne boken.
    Med samme årsak som sist.
  • Og vi er i gang med 1974 årgangen, en måned etter at forrige bok var i hus.
  • 1974 er en stor årgang med mye Murry og Barks!
  • Hentet en ny CBA og første Donalds Jordomseiling denne uken, men har foreløpig ikke fått ny Komplette Årganger.
  • Må korrigere meg selv. Blingset på dato for innlegget til Mikro-Midas. Har for lengst mottatt bok 1 for 1974. Spørs om bok 2 snart er på vei:-)
  • Bok 2 er mottatt i Stavanger. Dermed er det bare å glede seg til bok 3 som bl.a. inneholder den store Tello-klassikeren "Kloakkmysteriet" som burde vært gjenutgitt i DD&Co for lengst.
  • Del III mottatt, forord om noe nymotens datating som ikke har noe med Andeby å gjøre, eller hva mener eliten
  • Nå er ikke jeg noen elite, men jeg kan nevne at forfatteren, Niels Houlberg Hansen, er aktivt medlem i DDF(r), og emnet - teknologiens utvikling i Andebyuniverset - burde være interessant nok.
  • Julen 2001 ble det tydeligvis sendt ut bøker i de komplette årgangene med et ekstra omslag utenpå det andre. Var dette noe som ble sendt til alle daværende abonnenter på tilfeldige bøker (etter hvor langt man var kommet i serien) - er ble de bare sendt ut i spesielle tilfeller? Lurer også på om dette har blitt gjort senere også.

image
  • Ikke mottatt noe slikt, forbeholdt ...... eliten ?
  • Omslaget ble trykket og brukt som intern julegave til ansatte i Egmont (reklame-avdelinge?) Et eksemplar ble vel nettopp solgt på en online-auksjon hos Skanfil.
  • Et eksemplar ble vel nettopp solgt på en online-auksjon hos Skanfil.
    Ja, det er der bildet er linket fra. Har aldri sett dette spesialomslaget noen steder før, og brukte å følge nøye med på FINN tidligere i håp om få kjøpt en samling i nærområdet. Men hvis man er klar for en kjøretur er det mange som selger samlinger svært billig rundt om i Norge. Men tror ikke det er noe stort marked for halvkomplette samlinger av denne serien, da jeg har sett noen liggende ute ganske lenge.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?