Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Banning i Donald

Mulig dette har vært tema tidligere, men altså:
Hva er det sterkeste kraftuttrykket dere har støtt på i Donald? Selv husker jeg at jeg ble mildt sjokkert da ord som "Æsj! Bæsj!" og "drittsekk" dukket opp på sent 70-tall (så vidt jeg husker i "Onkel Skrue", hvor en ny oversettergenerasjon hadde begynt å gå ærverdige Vivi Aagaard i næringa).

Comments

• "Æsj!"
    "Bæsj!"
    "Fillern!"

En av de beste Ole, Dole og Doffen-kombireplikkene noensinne! :D
  • Saft suse!
  • Synes å huske onkel Skrue sier herregud i et album (veteranbilløpet eller noe slikt)
  • Husker første gang jeg kom over en B-gjengkar som sa "hold kjeft".
  • Svarte-Petter referer til en plan som "djevelsk" i et Onkel Skrue-hefte fra tidlig 80-tall >:)
  • Lurer på om "Kraftuttrykk i Donald" kanskje hadde vært en bedre tittel på denne tråden. Selv synes jeg i hvert fall at nesten ingen av begrepene som har vært nevnt til nå virkelig kvalifiserer som banneord. :P "Herregud" må vel være det eneste, hvis det nå skjedde i det albumet.
  • Interessant innspill at trådens tittel burde forholde seg til trådens respons. Noen gang hørt om høna og egget?

Antakelig er "banning i Donald" et definisjonsspørsmål. Så vidt jeg vet, har det ennå ikke forekommet. Men hvor går grensen?
  • Saft suse mig kvalifiserer som banneord :) Det henviser jo til djevelen selv.
  • Noe jeg ikke var så klar over da jeg først startet som Donald-oversetter var at ordet "jøss" ikke bør forekomme, siden det jo egentlig kommer av Jesus.

Husker ellers at jeg for mange år siden reagerte på at ordet "megge" hyppig ble brukt i Donald Pocket. "Din megge!" kunne gjerne en sint Dolly si.
  • Jeg har sjekket bladet det Skrue sier Herregud. Det er i Det store bilracet. Der sier han: "Herregud! Daimleren er forsvunnet! Nå husker jeg det!"
  • Tommy: Vet du om det fins noen "svarteliste" for Donald-oversettere?
  • Nei, det har jeg aldri sett noe til. I de fleste tilfeller er det vel ganske åpenbart hvilke ord som passer seg å bruke og ikke, men det kan jo selvsagt være tvilstilfeller. "Jøss" var et ord jeg ikke hadde tenkt over at det var noe problem å bruke, rett og slett fordi jeg ikke hadde tenkt over hva ordet kom av.
  • Jeg mener å huske at det var en sak med Skrue Pocket nr. 31. Der ble det også sagt "Herregud" e.l. flere ganger. Tror saken var på Dagsrevyen, og at Egmont (eller Hjemmet som det vel het da) lovet å skjerpe seg. De som har pocketen kan ev. sjekke det opp.
  • edited May 2016
    Strengt tatt er vel de fleste "kraftuttrykk" som starter med S, F og H (f. eks. Søren, Saft suse, Fillern og Helsike) egentlig diabolske evfemismer. Og hvis "Jøss" er en referanse til Jesus, burde vel "Jøje meg" være minst like tabu?

Ellers registrerer jeg at ordet "helvetesmaskin" har figurert i Disney-sammenheng ved noen anledninger. Men da uten religiøse konnotasjoner, så da er det kanskje greit?
  • edited May 2016
    Kreativ teori om "banning" i Donald...

(Fra Dagbladet, 14. desember 1988.)
  • Ja, Donald er jo ikke kjent for å legge fingrene imellom.
    Men bruker han ikke feil finger her, eller hvordan blir egentlig det med bare fire fingre til rådighet?
    Det er jo lett for at det blir litt tegnspråkvanskeligheter med en sådan anatomi.
    Jeg mener bevisene mot Donald i beste fall er fingerte.
    Fingerferdig snakka.

• Herbert har et poeng. Med fire fingre har Donald per definisjon ingen "middle finger" (på godt norsk: langfinger). Finger nummer tre fra høyre må vel dermed være den mer uskyldige pekefingeren.
  • Jeg mener å huske at Skrue utbryter "...for svarte!" i en historie. Mulig at det var til Kathy Lysator i "Det store bilracet".
  • edited July 2016
    "For svarte" kan da umulig være det verste vi har sett i donaldistiske oversettelser? Selv er jeg fortsatt lettere sjokkskadet etter at uttrykkene "Æsj! Bæsj!" og "drittsekk" dukket opp i Onkel Skrue-bladet sånn rundt 1976.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?