Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Donald-sykler

Er det noen som husker når Donald-sykler fra Jonas Øglænd ble annonsert i Donald Duck & Co? Jeg husker en annonse der en gutt fikk en sykkel av julenissen, men finner ikke noen av disse annonsene - nisse eller ikke. Kan det være mot slutten av 60-tallet denne reklamekampanjen kom?

Comments

• Hei Erik!
    Husker også denne annonsen.
    Denne trehjulssykkelen ble produsert av Jonas Øglænd på slutten av 1960-tallet,
    så mitt tips er; sjekk heftene fra november/ desember 1968, 1969 + 1970.
  • Annonsene fra Øglænd sto først i DD&Co nr. 13/1960, sist i nr. 49/1967. Finner ingen annonser med julenisse i DD&Co, men den siste har et bilde av en gutt som pakker opp en Øglænd-sykkel foran juletreet mens moren ser på.

Det kan selvsagt ha vært annonser i juleheftene o.l., det får jeg ikke sjekket.
  • Fant annonsen jeg tenkte på i ett DD&Co fra 1964 (!) - og jeg husket litt feil jeg også (trolig påvirket av deg Erik! : ) ) - ingen julenisse her heller, "kun" to glade barn (en gutt og en jente) med hver sin "Donald Duck" trehjulssykkel - ved siden av et juletre. Nevnte sykkel ble altså også produsert på tidlig 1960-tall av Jonas Øglænd, man lærer noe nytt hele tiden. Takk for infoen FullaCola.
  • Flott! Jeg er i gang med å sjekke DD&Co 1968-1973, og har funnet annonser med julenisser og sykler. Mer om dette i morgen. Erik
  • Jeg har gått gjennom en god del årganger og funnet litt om sykler, med god hjelp av Aquila og FullaCola:

Det ser ut til at det har vært et nært samarbeid mellom Donald Duck & Co, og Jonas Øglænd AS. Den første annonsen for sykkelfabrikken i Sandnes kom altså allerede i nr. 13/1960, der man reklamerte for DBS Crossmaster. Sykkelannonsene fortsatte langt opp på 1970-tallet. I begynnelsen ble ordinære barnesykler presentert, men etter hvert ble egne Donald-sykler introdusert. Først og fremst dreide dette seg om trehjulssykler. Det fantes to slag av disse, "Donald Duck" og "Ole Brumm" Den siste ble lansert noe senere, og var for de aller minste ser det ut til. Se f.eks. bilde av begge modellene på siste side av Donald Duck & Co nr. 17/71.

En spesiell kampanje for salg av trehjulssykler kom rett før jul, i nr. 49/1968, 49/1969 og 49/1970, muligens også senere. Der ser man en julenisse som leverer en trehjulssykkel til en gutt. Denne annonsen gjorde dypt inntrykk på undertegnede!

I 1969 og i hvert fall til og med 1972 lanserte ukebladet en egen "sykkelgave". Denne gikk over flere uker, og det ble delt ut til sammen seks sykler hvert år. Her ble det brukt forskjellige modeller, "Kombi" og "Cross" går igjen. Alle syklene var fra Jonas Øglænd, men en vanlig tohjuls Donald-sykkel ble ikke brukt i denne sammenheng. Bilde f.eks. på siste side av Donald Duck & Co nr. 20/72.

I nr.18/1965 presenterte Jonas Øglænd en tohjuls-sykkel under navnet Donald Duck. Den var beregnet som barnets første ordentlige sykkel, men var nok ingen salgssuksess. Det annonseres ikke lenge for dette produktet.

Det ser altså ut til å ha vært et ganske tett samarbeid mellom Jonas Øglænd AS og Donald Duck & Co på denne tiden. Kampanje for trehjulssykler kommer stort sett på samme tid hvert år, rundt nr. 17-19, og til jul. Det samme kan sies om "sykkelgaven". Annonser for andre sykler fra denne produsenten kommer også ellers i bladet, mens jeg ikke har sett produkter fra andre fabrikker, som Diamant og Trygg f.eks. Si gjerne fra om jeg har gått glipp av noe her.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?