Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

"Eksperimentelt" rutedesign

edited February 2015 in Donaldisme
Utskilte diskusjonsinnlegg frå tråden Olaf skriver manus!. Kontekst: Sigvald har skrive ei rekke innlegg der han meiner at teiknestilen til Ferioli i fleire historier er "smakløs".
«1

Comments

• Sigvald: At du sier Ferioli er smakløs er det null logikk i for meg. Synes Ferioli har en god stil, en av de bedre tegnerne.
  • Enda mindre logikk er det når Ferioli beskrives som smakløs og Daniel Perez beskrives som en bra tegner.
  • Bare å hoppe bukk over denne formen for "logikk". Ingen som skjønner noe av dette ;)
  • Fra et innlegg Sigvald skrev tidligere går det fram at de han regner som gode tegnere er de som ikke lar ruter overlappe hverandre. Hvis de gjør det blir de smakløse.
  • edited January 2015
    Helt riktig, Tommy! De som omfavner Feriolis "løsslupne" stil viser kanskje ikke den største respekten for arven etter Barks, Gottfredson og alle de andre gamle gigantene som definerte det man kan kalle Disney-stilen :)
  • Å respektere arven etter Barks har mere sentrale temaer enn det å tegne korrekte firkanter rundt alle panelene som en tegneserie side består av.
  • Jeg mener å huske at Barks tegnet langt mer eksperimentelle ruter rundt 1950 en Ferioli gjør i dag.
  • edited January 2015
    Et klassisk eksempel på Barks' effektfulle lek med ruteformatet er sprettert-scenen fra Big-Top Bedlam. En annen av mine favoritter er den runde "ruta" i Luck of the North, hvor Donald innser at Anton kanskje ikke kommer hjem igjen fra Alaska.
  • Husker godt en strukket rute fra Froskekongen hvor frosken hopper etter en humle. Ellers er jo "På telttur med onkel" et strålende eksempel. Det en også må huske på er at den gang Barks tegnet disse rutene, så var det noe nytt og uvanlig.
  • Ahh, minner om store Barks serier over her :)

Barks var vel atskillig mere "inngjerdet" i forlaget sine regler enn det som er vanlig nå.
    Kunne vært morsomt å sett en Barks i fri dressur, hva ville han laget av serier og ruter da. Hvem av dagens tegnere ville da basert på en Barks i fri dressur vært den som bevarte arven etter Barks best?
  • Barks i fri dressur ville nok ha tegnet nakne damer hele dagen...
  • :D

Kanskje det ikke hadde blitt noen ender da nei, kanskje litt mindre fri dressur, slik at vi fikk ender i frie rammer, og ikke nakne damer i fri dressur.
  • Hva er eksperimentelt og hva er standard ?er det riktig slik overskriften og starten antyder at ferioli er eksperimentell, er han det ? han er noe annet enn Don rosa, men hvorfor bruker vi ordet eksperiementelt om noe som er anderledes?
  • Overskriften var min. Ordet "eksperimentelt" blei vald fordi eg ønskja noko litt meir nøytralt enn "smakløst". Eg ser ikkje eit problem i bruk av dette ordet.
  • Det er mange måter å være eksperimentell på. Å sammene Barks' forsiktige "eksperimenatlisme" på 1950-tallet med Ferioli er som å sammenlikne Jan Bokløv:
    image
    med Atle Vårvik:
    image

• Jeg liker når tegnere av og til går utenfor det vanlige mønsteret. Det viktige er om det bidrar til å løfte historien. Om det er noe Barks ville gjort seg unge jeg et av underordnet betydning, han vil likevel alltid være mesteren. Hvis en alltid spør seg WWBD (what would Barks do), så vil det bare føre til en stivnet måte å fortelle historiene på
  • Er det ikke veldig rart å trekke fram Ferioli som eksempel på en tegner som driver med såkalt eksperimentelt rutedesign? Min oppfatning er at han stort sett holder seg til konservativ/tradisjonell inndeling av ruter. Det er ytterst sjelden han lar ruter overlappe hverandre, som Sigvald ser ut til å være så stor motstander av.

Faktisk vil jeg si at Ferioli er mye mer tradisjonell enn Don Rosa. Kikket litt på noen tilfeldig valgte Rosa-historier, og ser at han faktisk er så eksperimentell at han ofte lar elementer fra en rute gå over i en annen rute. Ofte har snakkeboblene så mye tekst at snakkeboblen som tilhører en rute går over i flere andre ruter, der de egentlig ikke hører hjemme. Og ofte stikker ting ut fra en rute ut og krysser grensene for ruteinndelingen og går inn i andre ruter.
  • For ikke og snakke om at Don Rosa har langt flere ruter per side en det som er vanlig ;)
  • I DD6Co 7/2015 er det Rodriques, i histoien "Den som lurer..." som står for en liknende smakløs stil som Ferioli.
  • Sigvald, når absolutt alle som har uttalt seg i diskusjonen bortsett frå deg er positive til denne stilen, kan du ikkje då prøve å la vera å bruke ord som "smakløs"?

Hadde du likt det om nokon hadde brukt slike ordelag om ting du lagde?

Har du tenkt over moglegheita for at når du sit på eit diskusjonsforum der ALLE som deltek i diskusjonen er donaldistar, kan folk bli sinte når du skriver at alle som er ueinige med deg ikkje respekterer Barks og Gottfredson? Har du tenkt over moglegheita for at folk kan bli så sinte at dei river seg i håret, skriker så høgt i frustrasjon at heile boligblokka dirrer, og slenger PC-en i veggen til den "splinters into a million pieces"?
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?