Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.
Rarill Kriise, Donald på nynorsk, og Don Rosa (sjølvsagt)
Innlegg plukka ut av
Donald Duck & Co 2015. Ikkje fordi dei er udonaldistiske, men fordi dei er såpass tematisk donaldistiske at dei fortener ein eigen tråd (sjølv om vi som vanleg skeia ut på det vanlege Don Rosa-sidesporet.)
Bakgrunnen for Tommys kommentar er
omtalen av DD&Co 4/2015.
Comments
Det er nok en konspirasjon av Rosister som sprer dette falske budskapet, for etter hvert å håpe på å viske ut Barks navn, og erstatte det med Rosas. Hva om Rosistene får innpass i Egmont, og klarer å få skviset ut gammeldonaldistene, Barksistene (og Rosahaterne) der, og erstattet dem med Rosister? Fremtiden er mørk
Olaf, kanskje de bare har forvekslet den med Don Rosas egen klassiker "Tilbake til Gufseplassen"? Han er tross alt den eneste som har laget en skikkelig oppfølger til "Eggemysteriet".
Tintern, du mangler smilefjes til slutt.
Ja, det varierer. Det er også tilfeller hvor oppfølgeren er bedre enn originalen. Et slikt eksempel er "Tilbake til Xanadu", slik jeg ser det. Men Don Rosa er generelt best med sine helt egne ideer, og de har han jo hatt en del av.
Selv om jeg personlig av nostalgiske grunner holder "Tilbake til Gufseplassen" svært høyt, kan jeg forstå at enkelte andre er litt kritiske. Man kan nemlig si at den ikke er strukturalistisk nok. Ettersom nevøenes kyllinger enda ikke er fullvoksne haner må man anta at handlingen foregår innenfor det først året etter Barks' historie, dvs. ca. 1950* som altså er flere år før Barks lanserte Gulbrand Gråstein. Gråstein burde således selvsagt ikke vært med i historien. Forklaringen er vel at Don Rosa gjennom årene ble flinkere og mer kritisk i forhold til å ivareta en konsistent kronologi. Serien "Skrues Liv" er et praktverk i så måte. Kanskje den beste måten å forstå "Tilbake til Gufseplassen" på er å se den som fictional fiction?
Barks' "Lost in the Andes" utkom i 1949. Det kronologiske paradokset er ikke like lett å se i en skandinavisk kontekst fordi "Eggemysteriet" her først ble utgitt i 1963 - dvs. etter lanseringen av Gulbrand Gråstein.
I tillegg: Rarill Kriise ikkje den første. Fløtre snappa opp Donald-glipp