Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Carl Barks' Donald Duck: Your Average American

edited July 2013 in Donaldisme

Ny bok som blir utgitt i desember:

Carl Barks' Donald Duck:  Your Average American - av Peter Schilling

Den kan kjøpes her - se også omtalen:

http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=0988901404

Noen som har lest om denne utgivelsen noe sted ?

Comments

• Det ser ut som det tar sin tid å få utgitt denne boken. Datoen på Amazon har blitt utsatt gang på gang og sist jeg sjekket stod det i begynnelsen av desember i år. Men nå er det endret til 13.januar 2015.

Forlaget har en egen side for boka, men det er ikke så mye mer info der.
  • Innholdsfortegnelse og utdrag fra boka kan nå leses ved å trykke "Look inside" på Amazon.
  • edited January 2015
    Har lest ca. halve boka. Den er en samling av analyser av forfatterens favoritthistorier med Donald (han er ikke noe fan av Onkel Skrue). Hvis man allerede er Barks-fan tror jeg ikke det er så mye nytt å hente i denne boka. Men forfatteren skriver også at poenget med boka er å få folk til å legge den fra seg for å oppsøke og lese Carl Barks sine historier.

Det er en ting jeg stusset litt på i boka. Her er tre sitater.

Fra introduksjonen: "Donald Duck, on the other hand, has no continuity between his stories, outside of the fact that he has these three nephews and he lives in either Burbank or Duckburg."

Om historien "Maharajah Donald": "Donald will somehow become a Maharajah, but then Barks drags us back home, and this adventure begins in a garage, in the stifling banality of Burbank (where Barks' early Duck stories were situated.)"

Om historien "The Magic Hourglass": "This is now Duckburg, not Burbank, and this vibrant skyline resembles Chicago."

Hvor har forfatteren hentet dette med Burbank fra? Er dette noe Barks har sagt i et intervju, eller er det en misforståelse av kilder siden Disney Studios befinner seg i (virkelighetens) Burbank?
  • Innbiller meg at Burbank var Donalds heimstad i minst ei gamal Barks-historie, lurer på om det kan ha vore Maharajah Donald (kjelde).

Barks har òg sagt dette i fleire intervju (klipper-og-limer-frå-noko-eg-skreiv-i-forumet-i-2004):

For å sitere Carl Barks i The Carl Barks Library of Walt Disney's Comics and Stories in Color # 44:

"Duckburg was sort of figured to be near Burbank, California, the main plant of the Disney Studio, but obviously it had to be moved around to fit the requirements of whatever story I was writing. So it became a place of fantasy, like a fairy-tale locale. It had a desert, a lake, a sea, snow, tropical hurricanes, anythjing that was needed. I would have been very handicapped if I had been compelled to keep the location in Southern California."

For å sitere Carl Barks i The Carl Barks Library of Walt Disney's Comics and Stories in Color # 49:

"In "Double Masquerade" [WDC 280] I used the seashore of Duckburg-- not too out of place for Burbank, which is a half-hour drive from the ocean."

• Dette var ny info for meg, visste ikke at Burbank hadde blitt nevnt som stedsnavn i noen historier. Men fant det i "Maharajah Donald" ja:

image
  • Her må det legges til at Barks senere, i "DD og det magentarøde frimerket" plasserte Andeby i den fiktive amerikanske delstaten Calisota og i 1953 i 10-sideren "Regnbuen" viste et kart der Andebybukten ligger ved en rett nord-sørgående kyststripe med klare likhetstrekk med Eureka i nord-California.
  • I "Lost in the Andes" ("Eggemysteriet") fra 1949, forteller Donald Duck selv, til den første innbyggeren han treffer på i "Plain Awful" ("Gufseplassen"), at han er "from the South myself - South Burbank!"

• Mener å huske at Burbank eller Glendale eller en annen bydel i LA nevnes i "Voodoo Hoodoo".
  • Du har rett FullaCola. Når Donald Duck går av flyet, etter å ha landet på et fiktivt sted i Afrika, kommenterer han for seg selv, "Africa! Well, well! Looks like Glendale!" Glendale og Burbank er jo begge byer/byregioner (og ikke bydeler...) i Los Angeles County, som også grenser opp til hverandre.
  • The best Donald Duck story of all time skewered capitalism
    "Like any masterpiece, Carl Barks' 1949 comic book story "Lost in the Andes" means many things to many critics, each one finding something new with every reading.
    BY PETER SCHILLING JR."
  • Interessant artikkel av Schilling, men vinklingen fremstår unektelig som litt perspektivløs så lenge Don Rosas oppfølger Return to Plain Awful fra 1989 ikke omtales. Hvor mange ville i dag omtalt den første Star Wars filmen (A New Hope) fra 1977 uten å ta hensyn oppfølgerne (The Empire Strikes Back) og (Return of the Jedi) og resten av filmene i serien?
  • Det syns jeg var en dårlig sammenligning. Den originale SW trilogien ble skrevet av samme person og var ment som en trilogi helt fra starten av.

"Lost in the Andes" var ment som en enkeltstående historie, men fikk altså en oppfølger laget av en helt annen person 40 år senere.

Det blir mer som å kreve at andre Oz-filmer som f.eks. "Return to Oz" og "Oz the Great and Powerful" skal nevnes hver gang filmklassikeren "The Wizard of Oz" omtales.
  • Hvorfor skal en artikkel som omhandler Carl Barks og hans historie inneholde referanser til Don Rosa?
    Hadde forstått det hvis det var omvendt. Altså en artikkel om Don Rosa og hans oppfølger. Da hadde det vært naturlig å nevne hvor Rosa hadde fått inspirasjonen fra.
  • Enig i at Sigvalds sammenligning er dårlig. Er bedre sammenligning ville vært om en skulle skrevet en bok om den originale Star Trek-serien (TOS, 1966-1969). I en bok som skulle handlet om denne serien ville det ikke vært noen grunn til å trekke inn de nye Star Trek-filmene til J. J. Abrams, på samme måte som det ikke er noen grunn til å trekke inn Don Rosa i en bok som handler om Carl Barks.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?