Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Komplette årganger, beste forordet

Personlig har jeg startet en liten gjennomlesing av en god del av de 119 forordene siden jeg måtte gå til innkjøp av nok en bokhylle til denne serien.
Har dere noen personlig favoritt av disse forordene ? Jeg har pr. dags dato en favoritt, og den kom så tidlig som i bok nummer 5.
Noen andre favoritter hos dere andre.

Comments

• Som ivrig samler, ikke minst av bilag, syntes jeg Erik Hørthes forord i 4. bok fra 1962, med tittel "Bilag til besvær" var av stor interesse. Nå har jeg sluttet å kjøpe denne bokserien, men hvis det er noen som har scan av forord fra og med 1965 årgangen, så ta gjerne kontakt.  Er det forresten noen som har laget det index over forordene, med forfatter og tema for forordene?

• edited January 2015
    Du kan få en fin liste over forordene og forfatter med søk i inducks. Men noe beskrivelse av tema er ikke lagt inn der.
  • Takker!  Titlene gir jo en viss pekepinn på hva forordet handler om.   Så da mangler det bare Scans....  Jeg har scannet forordene frem t.o.m. 1964 hvis noen skulle ha interesse.
  • Nasjonalbiblioteket startet å scanne denne serien, men ser ut som de stoppet etter 1953 Del 2. Men de 8 første bøkene kan leses i sin helhet så lenge du har en norsk ip-adresse. Søk på "donald duck komplette" på www.nb.no

• Summerte sideantallet registret i inducks. Fram til nå er det skrevet 980 sider med artikler i serien med de komplette årgangene. Nok stoff til å fylle 3-4 egne bind.
  • Jeg ser at det ikke er lagt inn forfatter av forordet i bok nr. 100. Er det en spesiell grunn til dette (forfatter ikke oppgitt?), eller bare en forglemmelse?
  • Har ikkje lest det sjølv, men fekk vite frå redaksjonen på det tidspunktet (eg skreiv eit forord som eigentleg var planlagt å stå i den boka) at dei bestemte seg for å i staden for eit vanleg forord skulle dei i den boka trykke eit indeks over fororda dei hadde hatt med i bokserien så langt, ettersom det var bok 100.
  • Nasjonalbiblioteket har skannet alle disse opp til 1969-årgangen (minus 1967). Men alle bind som kom etter 2000 (1953-årgangen) har de ikke lov å legge gratis ut på nett. Disse er kun tilgjengelige fra NBs lesesal.
  • Kan kome med den "innsideinformasjonen" at alt som er merka "Tilgjengelig fra NBs lesesal" òg, i teorien, er tilgjengeleg på alle norske folkebibliotek. Men: den er svært kronglete å få tak i. Du må be om tilgangen, den bibliotektilsette må så kjenne til denne ordninga og sende ein e-post til Nasjonalbiblioteket, og biblioteket får så tilsendt ein link til ei digital fil - og denne fila har biblioteket ikkje lov til å gi ut til lånaren, den må lesast på biblioteket (du har visstnok lov til å ta utskrift, men ikkje til å ta ein digital kopi). Ettersom eitt av stega i denne prosessen involverer å vente på ein e-post som må behandlast manuelt, vil det seie at du ikkje har nokon garanti for at tilgongen kjem medan du framleis befinner deg i bygget du er nøydt til å opphalde deg i for å lese fila. Og då er det strengt talt enklare å berre bestille den trykte boka.

Meir informasjon på NBs nettsider

• edited January 2015

Her er tre sterke kandidater til beste forord. Det er i hvert fall de forordene som har vakt mest interesse i DDF(r)-kretser.:

Benadikt Joensen:
    http://coa.inducks.org/story.php?c=Qno%2FAAR++74&search=%20Benadikt%20Joensen
    74 (1965-IV)
    Donald Duck på Færøyene - Skjønn var min barndoms and.

Niels Houlberg Hansen:
    http://coa.inducks.org/story.php?c=Qno%2FAAR++96
    96 (1968-V)
    Vic Lockman - verdens flittigste forfatter.

Niels Jakob Søe Loft:
    http://coa.inducks.org/story.php?c=Qno%2FAAR+119
    119 (1971-VII)
    Artenes bestemmelse - Donaldistiske stamtrær.

• Kan grunnen til at de har vakt interesse i DDF(r)-kretser være at de er skrevet av DDF(r)-medlemmer? Det er vel særs få dansker som abonnerer på de norske komplette årgangene, og dermed er det vel de færreste dansker som har lest noen av forordene ... kanskje med unntak av disse tre, hvis de har fått tilgang til dem på andre måter.
  • edited January 2015
    Forordet om de donaldistiske stamtrærne har vært utgitt i det danske donaldistheftet for en tid siden. Selve stamtrærne kom som egne vedlegg, om jeg husker rett. Om de andre danske forordene har vært utgitt, vet jeg ikke.
  • Måtte slå i hjel litt tid i byen her en dag, så dro innom biblioteket og leste noen av disse forordene. Favoritten av de jeg leste da var "Donald-blad og Donald-film" av Gunnar Strøm. Her var det mye historie om hvordan det var å være Disney- og tegneseriefan i Norge før jeg hadde lest mitt første Donald-blad! Spesielt interessant var det å lese om hvordan tegneseriesamlingen til Studentersamfundet i Trondheim ble startet opp på 70-tallet.

Oppstarten av Trondheim Tegneserieforum ble også nevnt, men denne må ha blitt lagt ned igjen for lenge siden? Har aldri hørt om det før, og finner ikke noe info på nett heller. Noen som vet mer?
  • Gamle "synder". Nedlagt for lenge siden.

• Var innom noen møter der helt i starten på åtti-tallet, der bl.annet Strøm var en del av miljøet. Det var møter hjemme hos folk, og det var tegneserie-marked i lokalene til Kommunedata Midtnorge, hvis jeg ikke husker helt feil.
  • Gunnar Strøm sitt forord er genialt, helt enig.
    Studentersamfundet i Trondhjem sitt tegneserie bibliotek var genialt, forfallet er vel dessverre kommet dit også, nye tider, nye personer, nye interesser. Ingenting er lengre det som det aldri har vært.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?