Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Bildebladet "Disneyland"

2»

Comments

• edited November -1

Jeg kan ikke huske noe byggesett av noe slott. Var dette et tidstypisk kartong/papirbyggesett? Imidlertid har jeg fremdeles tegneserieheftet som fulgte med.
    Nemlig Disneyparaden. :-)

• edited January 2015
    Henter fram denne gamle tråden. Etter endelig å ha oppdaget hvilken skattekiste QXL kan være, har jeg gått litt i spinn denne helga og har nå kjøpt/budt på ca. 10 nummer av barnebladet Disneyland. Dette primært av nostalgiske grunner. Jeg har nemlig vage minner om dette bladet fra mine første 6-7 leveår. Ifølge INDUCKS ble det gitt ut 76 nummer av dette bladet i perioden 1973-1975. Noen flere som husker dette bladet (utover det som allerede er nevnt i denne tråden)?

Og mens jeg enda var i gang, bød jeg like godt også på BOKSERIEN ved samme navn (som også er nevnt i denne tråden). Så vidt jeg husker fra Kladdens gutterom sånn rundt 1976, besto den vel egentlig av FIRE bind, men selger kunne bare tilby tre av dem (Fortellinger fra Vesten (blå), Dyrenes eventyrlige verden (grønn), Fra mange land og riker (oransje). Noen som husker hva som var tittel/tema for det fjerde (røde?) bindet?

EDIT: Ser nå at en lenke i et av Kladdens innlegg avslører at temaet var "Eventyrland".  
  • Jeg har aldri lest dette bladet, men formatet minner meg litt om de britiske "Disneyland"-bladene.

Bibsys-poster på Disneyland-bøkene (med opplagshistorikk, kapittelforfattere, osv) andre finner du her: tinyurl.com/lk3mx3y.
  • Ang. Disneyland-bøkene,så kom det vel også en giveaway tegneserie med den i 1969 (Disneyparaden). Men den er vel vanskeligere å få tak i enn bøkene.
  • edited January 2015
    Jeg kjente ikke til "de britiske Disneyland-bladene" som FullaCola refererer til. (Ingen referanser i INDUCKS?) Men jeg ser at Kladden i et par innlegg fra 2010 skriver om et engelskspråklig Disneyland Magazine, blant annet med denne lenken til hva som ser ut til å være en artikkel om en AMERIKANSK versjon (Fawcett Publications). Et av innleggene på samme side nevner imidlertid også en BRITISK utgave (IPC Magazines), og et annet innlegg gir en lenke til "nesten alle Disneyland-forsidene" (etter alt å dømme UK-versjonen).  

Det kan i det hele tatt se ut til at Storbritannia hadde en viss selvstendig Disney-produksjon på 70-tallet. Bildeordbokserien "Lek med ord" (nevnt tidligere i denne tråden) hadde tydeligvis en britisk redaksjon, og jeg lurer på om ikke det samme var tilfelle med Min store Disney-ordbok og den fire binds bokserien Walt Disneys Året rundt. Noen som vet noe mer om dette?
  • Har en ganske stor bunke av den britiske utgaven av Disneyland, og har lurt litt på om innholdet var britisk produksjon. Men har aldri prøvd å undersøke/forske på det, så vet ikke så mye om dem.

Vurderte en gang om de burde bli lagt inn i inducks. Men etter å ha bladd gjennom bladene var jeg svært i tvil om noe av innholdet kunne defineres som tegneserier. De havnet derfor bakerst i prioriteringslista over "inducks-arbeid".
  • Lucky Eddie i Oslo har en svær bunke av disse britiske bladene. (Ser ikke ut som de selger så voldsomt. Selv fikk jeg dekket mitt behov på ferie i England som barn...)

Jeg ser nå at forsidene på det britiske og det norske nummer én er identiske. Men innholdet vet jeg ikke mye om.
  • edited January 2015

Selv om de norske Disneyland-bladene er uindeksert i INDUCKS, ser jeg nå at samtlige forsider er skannet inn. Ja, forsidene på britiske og norske nummer én er identiske, men det ser ut til at det er liten korrespondanse mellom de øvrige numrene (selv om mange av illustrasjonene dukker opp i begge utgivelser).

Så vidt jeg kan se, er det bare de BRASILIANSKE Disneyland-numrene (Revista Disneylândia) som (i noen grad) er indeksert i INDUCKS - om enn bare de fire første. Her ser forsidene stort sett ut til å følge de britiske.

• Takk for tips om Lucky Eddie. Jeg fant ingen britiske blader, men derimot en hel skuff med NORSK Disneyland 1973-75.
  • Lucky Eddie er en farlig plass :)
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?