Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Don Rosa - 25 år i DD&Co

2, januar 2015 er det, i henhold til INDUCKS, 25 år siden første gang en Don Rosa historie ble utgitt i DD&Co. Det var 10-sideren "Fabelaktig dyreliv" som ble utgitt i DD&co 1/1990.

Hva er deres beste Don Rosa minne fra DD&Co?

Selv har jeg flere gode minner fra utgivelsene i DD&Co. MItt første Don Rosa minne knytter seg til DD&Co #16/1990. Jeg hadde kjøpt #15 på grunn av bilaget med Barks' "Eggemysteriet". På bilagets bakside ble det opplyst at det i de fire påfølgende numrene 16-19 ville komme en langt oppfølger i fire deler. Den bare måtte jeg ha, så for første gang på 6 år kjøpte jeg DD&Co fast i fire uker. Jeg husker godt at jeg på ingen måter ble skuffet, fortsettelsen på Eggemysteriet ga bare mersmak. Andre gode minner er naturligvis utgivelsen av Skrues Liv (1992-1994) og selvsagt utgivelsen av "Petter Smart - Hans første suksess" i DD&Co 19-20/2002.

Comments

• Oppfølgeren til Eggmysteriet er etter min mening en av Rosas svakeste historier.
  • 25 år kan vel kvalifisere til jubileum det ja. Det beste er nok da jeg helt tilfeldig så "Skrue McDuck's liv og levnet" i en butikk på Oppdal, og jeg ble nysgjerrig på hva dette var. Kjøpte den, og ble veldig imponert over hvordan alt var satt sammen til å kunne fortelle hele livshistorien hans.
  • SvKSvK
    edited December 2014
    Skrues Liv, De ti Avatarene, Solens Sønn, Glem Det!, Onkel Skrue går på veggen, Kong Skrue av Skruerike, Visdommens Voktere, Tidstyvene, Tilbake til Xanadu.

• For min del er et av mine første og beste Don Rosa minner "Jakten på Tempelridderskatten" eller "Et brev hjemmefra". Andre gode minner er Korsfarerkongens Krone, Skrues Liv, Tilbake til Xanadu, Tidstyvene, Den sorte ridder, Den forsvunne gruven og den siste caballeros historien. 
  • Skrues Liv.
  • Det må ha vært morsomt å oppleve Don Rosa som ny og spennende serieskaper! For min del var jeg for ung til å lese og forstå selv Skrues liv-serien da den kom ut første gang.

Dermed må nok mitt første og beste Don Rosa-minne bli stamtreet. Jeg husker godt hvor morsomt det var å finne ut hvor klistremerkene skulle være. Det stamtreet tror jeg har preget hele min generasjon.

For øvrig er det artig at Don Rosa debuterte i Mikke Mus før DD&Co, med "Grusomme gresskar" i 89, om jeg ikke tar helt feil.
  • SvKSvK
    edited January 2015
    Ja, men før det norgesdebuterte han med "Du Grønne, glitrende" i DD&Co Julehefte 1988.
  • edited January 2015
    Mitt første minne med Don Rosa er fra januar 1991, da jeg var såvidt over sju år gammel og akkurat hadde begynt på skolen. Da var nemlig historien "Tidstyvene" på trykk i DD&Co. Jeg ante selvsagt ingenting om at historien var laget av en som het Don Rosa, men jeg husker at faren min leste Donald for meg på senga og jeg husker spesielt denne historien fordi jeg syntes den var så vanskelig å forstå. Faren min skjønte hva det var som foregikk, men jeg husker han sa seg enig i at den var veldig komplisert.

Etter det husker jeg da Skrues Liv-serien kom på trykk i Donald og etter hvert ble det alltid et høydepunkt hver gang det var en Don Rosa-historie i bladet. "Onkel Skrue går på veggen" og "Glem det!" syntes jeg var utrolig morsomme historier da de kom på trykk, og jeg husker spesielt hvor mye jeg koste meg mens jeg leste "En drøm for livet", fordi jeg syntes historien hadde et så genialt konsept. Om som Mats skriver var det som barn utrolig gøy å samle på klistremerkene som kom i ukene etter at stamtreet fulgte med bladet.

På et tidspunkt i oppveksten var jeg av den oppfatning at det bare var Carl Barks og Don Rosa som var noe, og at de andre historiene i bladet "ikke talte". Heldigvis kom jeg meg raskt ut av den villfarelsen, slik at jeg kunne sette pris på historier laget av mange andre glitrende serieskapere også. Men jeg setter selvsagt fortsatt svært stor pris på Don Rosas historier.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?