Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Donald-NM 2014

123457

Comments

• 20. runde er retta, og det er igjen likt mellom Frank Aa og whitesand på topp.
  • Runde 21 er retta. Nå har whitesand to poengs forsprang på Frank Aa. Med tre runder igjen er ingenting avgjort! Mikkel Hagen ligger sju poeng bak på tredjeplass, og med over 20 poeng til nummer fire er det så godt som klart hvem som havner på pallen. Men hvem som havner hvor, både på topp tre og ellers, er åpent. Spennende!
  • Jeg ser at jeg klarte å klatre opp en plass til tross for at jeg bare fikk et poeng.

Jeg hadde ingen anelse om puslingen, men typisk nok fant jeg akkurat nå bladet med beowulf duck liggende på en hylle rett foran meg.
  • Det sier litt om hvor dårlig jeg er på å huske sitater når jeg ikke klarte det Beowulf-sitatet ... til tross for at det var jeg som oversatte historien ...
  • Jeg husket heller ikke den, selv om jeg har bladd gjennom historia opp til flere ganger iløpet av NM'et. Hvis det hadde vært en 1-poenger hadde jeg kanskje tatt nok en gjennombladding av årets blader.
  • Etter 22. runde ligger Frank Aa eitt poeng foran whitesand. To dagar igjen!
  • Det verste er slike oppgaver en vet hvor svaret står, men ikke har tilgang til, enten fordi en ikke har bladet/boka, eller ikke har det der en er akkurat da (f.eks. i forbindelse med travel juletid/reising). Som i to av oppgavene i går. Jaja, vi får ta med oss innspurten også. Jeg er imponert over dem som klarer disse siste vanskelige oppgavene.
  • Da er nest siste runde rettet! Nå er det tre poeng som skiller Frank Aa og whitesand. Regner med ingen av de to herrer får mye tid til søvn eller andre juletradisjoner det kommende døgnet …

Ellers lite endringer på lista. Tommy har rykket inn på topp 10.

Lykke til med siste runde, alle sammen!
  • Bare tjue minutter igjen av NM nå. Spennende, spennende!
  • Då er siste runde retta, og vi kan gratulere Frank Aa med tittelen NOREGSMEISTER I DONALD 2014. whitesand får andreplassen medan Mikkel Hagen kaprar tredjeplassen. Alle vinnarar vil bli kontakta ang. adresser vi skal sende premiar til.

Frank Aa og Mikkel Hagen deler òg førsteplass på lista over tal rette bonusspørsmål, med elleve rette kvar. Ettersom begge allereie har vunne andre premiar går bonuspremien til tredjeplassen, stubbscroll som har klart ni av bonusspørsmåla.

Takk for at de gadd å vera med på dette!

Vi (eg og Kristin Cecilia) ønskjer òg å rette ein megastor takk til Kristin og Øystein, som i praksis har arrangert nesten heile NM-et aleine. Det er inga overdriving å seie at det ikkje ville ha blitt eit NM utan dei.
  • Komplett antallrettebonuspoengliste:
    1.Frank Aa11(2)Opp
    1.Mikkel Hagen11(1)Same plassering
    3.stubbscroll9(3)Same plassering
    4.whitesand8(4)Same plassering
    5.Vegar7(5)Same plassering
    5.Kim7(5)Same plassering
    7.ObdormioLoke Aesir5(7)Same plassering
    8.Torstein884(8)Same plassering
    8.Pierce4(8)Same plassering
    10.NikZer3(10)Same plassering
    10.larsnitro3(10)Same plassering
    12.familien2(12)Same plassering
    12.Glomgold2(12)Same plassering
    12.Nimbus2(12)Same plassering
    15.Lars Martin1(15)Same plassering
    15.datagutten1(15)Same plassering
    15.Mats1(15)Same plassering
    15.MikroMidas1(-)Ny!
    15.Herbert the Pig1(15)Same plassering
    15.Wilfu1(15)Same plassering
    15.Nestor B.1(15)Same plassering
    15.Quarryman1(15)Same plassering
    15.Frodo1(15)Same plassering
  • Gratulerer alle sammen med ypperlig innsats, men står ikke resultatlisten opp-ned?
    :\">
  • Gratulerer masse med norgesmester-tittelen til Frank Aa, og med andreplass til whitesand (ett poeng bak, her var det spenning til siste slutt) og tredjeplass til Mikkel Hagen! Og generelt gratulerer og takk til samtlige deltakere, mange flere enn de på topp tre har imponert med kunnskapene sine.

Det har vært kjempeartig å være med på å arrangere NM. Jeg vil presisere at Olaf og Kristin Cecilia også har lagt ned mye arbeid i dette, så Øystein og jeg skal ikke stikke av med æren (det er imidlertid vi som skal klandres for vanskelige/teite spørsmål om man måtte ha slike meninger).

Ha en fortsatt flott julaften, alle som en :-D
  • Puh, det ble litt vel spennende på slutten. Med vanskelige spørsmål og whitesand pustende i nakken trodde jeg ikke dette skulle holde helt inn!

Men som i de tidligere NM'ene er det morsomste bare det å delta. Dette tvinger meg til å bla i gamle nedstøvede blader som ikke er tatt i på mange år. Og det var ikke få ganger jeg ble sittende å lese i glemte klassikere istedet for å lete etter svar. Så for meg er disse NM'ene med på å holde interessen for Donald oppe.

Vil takke arrangørene for en bra gjennomført konkurranse. Synes det var god variasjon på spørsmålene og mange var laget slik at de ikke var så lett å søke opp. At det var mye Barks og Rosa-spørsmål var som forventet, men syntes dere klarte å gjøre disse vanskelige også.

God jul til alle! Jeg skal ta noen Donald-fri dager :D
  • Fant ut i går kveld at juleforberedelsene fikk prioritet over NM, og valgte å ikke gjøre så mye ut av siste runde.
    :) Gratulerer til Frank, verdig vinner etter intense dager. Slått ut av et frimerke, en oberst, en tidsreise og et madrassus-tre.

For min del er dette den 4. 2-plassen jeg får etter 5 NM opp gjennom årene. Får vel si seg fornøyd med det.
    :)
  • Synes også det har vært veldig gøy å delta, gode og varierte spørsmål hele veien.
    Gratulerer til alle på pallen og en utstrakt tunge til alle under meg på lista.
    Og en riktig god jul til hver især!
  • Det ble bare 8. plass på meg, men jeg har hatt vanvittig mye moro med konkurransen. Spesielt fordi så mange av spørsmålene var laget slik at man måtte ransake hukommelsen og virkelig resonnere for å komme noen vei. Et par spørsmål løste jeg rett og slett ved å se på skrivestilen i de sitatene som ble gitt: Det der må være en gammel Barks. Ingen andre kunne ha skrevet noe sånt. Stor takk til Kristin, Øystein, Olaf og Kristin Cecilia. Og gratulerer til toppsjiktet, imponerende innsats.
  • Ble travel ekstra travelt like før helgen med de siste skolearbeidene og juleforberedelser i tillegg til NM. Men flere av spørsmålene jeg ikke klarte var jo også tilknyttet historier jeg ikke hadde :) (selv om jeg fant historien "Små missforståelser" i INDUCKS. Men tvilte på om det var riktig historie da jeg ikke syntes bildet av Cousin Nancy så ut som noen typisk Andeby-fremstilling av en filmstjerne. Så undres hvorfor Dolly trodde det). 

Men artig er det med NM! :D, litt stolt over meg selv for at jeg ikke så ofte har måttet bla opp i den aktuelle for å finne svar men derimot viste det umiddelbart. 

Og gratulerer til Frank Aa og Whitesand med første og andre plass :) 

Og takk til arrangørene for at de har tatt seg tid til å lage denne konkurransen :) 

Også ønsker jeg god jul og godt nytt år til resten her på forumet :) 
  • Gratulerer med godt gjennomført NM!
    Jeg er fornøyd med 7. plassen. Stadig forbedring :)
    9. plass i 2010.
    8. plass i 2012.
    Da blir det 1. plass i 2026! Men da må jeg nok først fylle tomrommet av pocketbøker og blader de siste ca. 25 årene :)
  • Jeg er storfornøyd med såvidt å havne blant topp 10 i et NM der jeg ikke har hatt tid og mulighet til å være med for full maskin. Et par dager glemte jeg å svare, og mange av dagene begynte jeg 20 minutter før fristen å lete etter svar. Hadde heller ikke samlingen min tilgjengelig, så det ble litt "på hogg og belegg".

Uansett takk til arrangørene for å holde ved like det som nå er blitt en tradisjon.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?