Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Sommerferie i Andeby

edited April 2004 in Donaldisme

Det finnes mange serier om sommerferien til Donald og guttene. Noen ganger kombineres ferien (?) med oppdrag for Onkel Skrue, andre ganger MÅ Donald ta ferie på ubestemt tid etter uønsket oppførsel hjemme.

Det kunne vært morsomt å høre hvilken feriehistorie dere husker best, og hvorfor. Er det noen som vil dele sin favorittserie med oss andre?

Erik H.

Comments

• edited November -1

Min favorittsommerhistorie er nok uten tvil 'Skatt i glass og ramme'. Kan kanskje ha sammenheng med dagen jeg leste den; det var perfekt vær og jeg husker jeg satt på bryggekanten med brus og virkelig kjente at det var sommer.

Men nok om det. Historien er jo uansett en utrolig god historie. Jeg får i hvert fall sommerfølelsen når jeg leser Don Rosas fantastiske historie. Anbefales på det sterkeste!
    Den sto i DD 27/00, også et Mikke-blad som noen helt sikkert kan si hvilket nummer var.

• edited November -1

Og jeg må nesten nevne 'Reisen til Key West' også. Det er også en historie som gir meg minner om idylliske sommere.

Onkel Skrue, Donald og guttene er i Key West (i samme område som den forrige nevnte historien, tror jeg har en forkjærlighet for Florida Keys), og onkel Skue har funnet et skip som inneholder en masse skattekister.

Historien inneholder alt; skattejakt, banditter, geniale krangler mellom onkel Skrue og Donald, masse genial humor...

Kan noen forresten si meg hvem som har tegnet den?
    På INDUCKS står det at den er skrevet av Miguel Pujol, og tegnet av hele 8 tegnere, bl.a. Ferioli, Marsal og Nunez. Men for meg ser det ut som Pujol-tegninger.

• edited November -1

"På teltur med onkel" fra 1950. Et sant Barks-mesterverk. Jeg blir stadig like mektig imponert over de realistiske skildringene av den amerikanske vilmarken.

• edited November -1

Wilfu skreiv:

"også et Mikke-blad som noen helt sikkert kan si hvilket nummer var."

MM 2/91

--------------------------------------------

Ferier ja....

Noen av de ferie historiene jeg kan komme på er blant annet:

"Sheriffen" av Carl Barks, (Det er her snakk om en 10 sider som ble gitt ut første gang i dd 4/57, der Donald og guttene besøker en spøkelsesby, der de treffer på en hikkende sheriff ved navn Jim Mesterskytter)

Andre historier som må dras fram er(...)

"krokodillejegeren "av Don Rosa
    (mm 2/90)

(...)og

"en ny hobby" dd 23/89 av Branca (?)
    historien handler om at Skrue er nedfor, og legen anbefaler Donald å finne en ny hobby til skrue. alt prøves, og endelig i Duckapulco finner Skrue en hobby som passer for ham.

Grunnen til at jeg husker dem ekstra godt må nok være det at jeg fant noe spessielt fasinerende ved disse historiene, slik at leste dem om og om igjen.

Men dette er da bare et fåtall av de som kan trekkes frem....

• edited November -1

"Carl Barks` I DET GAMLE CALIFORNIA" er ei fantastisk historie, og den går heilt klart under sjangeren feriehistorie.

Den handlar, som mange sikkert veit, om Donald og gutane som skal på ferie, dei bestemmer seg for å ta ein omveg frå det travle trafikkkaoset som er på ein veg i nærleiken av Los Angeles. Den omvegen fører inn til ein plass som ein gong var store ranchar, eig av rike spanske donnar.

Mens dei ser på dei gamle huse frå tida før gullrushet i 1849, kræsjar dei i ein stein. Dei får hjelp av ein indianarstamme som gir dei eit middel som gjer at dei drøymer seg tilbake til det gamle California. Der opplever dei mange ting saman med ein spansk familie, og dei opplever også gullrushet.

Denne historia er svært gripande, det er ikkje mange historier som er som denne, og dei kjem ikkje til å verte slik heller. Barks`får fram godt korleis dei levde i California på 1800-talet. Ei kjempe historie, som også er ei av favoritt historiene til sjefen sjølv, nemmeleg Carl Barks.

Den har alt, humor, spenning og sist men ikkje minst romantikk. Denne historia viser klart kvifor Carl Barks er å blir den beste Donald forteljaren.

• edited November -1

Jeg elsker ferier i blader som Skolestart jeg ! de er DIGG da!!!!!

Er dere ENIGE i det???

Klemzz fra meg!!!!

• edited November -1

Eg sluttar meg til i koret. Når eg tenkjar ferie, svarar eg umiddelbart "På telttur med onkel".

• edited November -1

Jeg husker jeg leste "Tilbake til Xanadu" mange gang da jeg var i syden da den kom ut for et par år siden. Jeg husker godt sugerørene som fulgte med bladet da.
    "Sarasenernes natt" av Marco Rota og andre historier som kom ut om sommern på sånne gule sider, får meg til å tenke på...ja sommern.

• edited November -1

Wilfu skreiv:

Den sto i DD 27/00, også et Mikke-blad som noen helt sikkert kan si hvilket nummer var."

MM 2/1991.
    DD - En kvart årgang bd. 3.

I Danmark hadde de også cover tilknyttet denne historien fordi bladet der aldri skiftet navn til Mickey Mouse som Mikke heter der nede. Således kan man med god grunn argumentere for at endringen av det norske bladets tittel fra "Donald Duck Spesial" til "Mikke Mus" har vært meget uheldig. Også svenskene gikk glipp av dette DR-coveret fordi bladet også der er tilegnet en viss mus.

• edited November -1

Takk for innspill! Selv liker jeg en historie av Tony Strobl. Donald drar til Fredly Hvilehjem i ferien, nevøene bor hos Petter Smart. Han sprenger laboratoriet sitt flere ganger mens de er der, og det ender med at de tre hinker langs vegen med retning hvilehjemmet. Ellers er nok Teltturen the ultimate vaccation-story for meg også. Les om sommerferiene i Andeby i DD 30/2004!

Erik

• edited November -1

Erik Hørthe skreiv:
    "Les om sommerferiene i Andeby i DD 30/2004!"

Nr 30/2004 har da ikke kommet enda..?

• edited November -1

Erik:
    Apropos denne Petter Smart-historia. Kjennar du til andre historier enn denne der vi får hint om kvar Petter bur? (eg er særleg interessert i korvidt han bur på verkstaden sin, eller i eit vanleg hus.) Veit at vi får vite ein bydel i ei Barks-historie, men...

fiskebolla:
    Erik skriver artiklar for Donald Duck & Co., og meinar at han no har skrive ein artikkel om sumarferiar i Andeby (kanskje til og med med litt hjelp frå denne tråden?), som vil bli å finne i DD 30-04.

• edited November -1

Hvor bor Petter Smart? Tja, vi har vel fått noen hint opp gjennom årene. i DD 41/1965 opplyses det at han har adresse Grublegt. 312, mens vi møter naboen, Marius Aa. Sleaføre i nr. 18/1974. I nr. 42/2003 som mange sikkert husker, ville Petter flytte til Gåseby. Da fikk vi vite at det første verkstedet hans lå ved Svanesjøparken. Den kanskje beste kilden til Petters bosted har selveste Carl Barks kommet med, i historien Villspill på Stordal Amfi. Her vil to baseballag ha Petters hjelp, men jeg husker ikke adressene som ble oppgitt i denne historien uten å sjekke. Du kan lese denne Barks-saken i DD 36/1976, i Beste Historier fra DD&Co nr. 35/1988 samt i Gullboka Tidløse Perler fra 1999

Erik

• edited November -1

Erik Hørthe skreiv:
    "Den kanskje beste kilden til Petters bosted har selveste Carl Barks kommet med, i historien Villspill på Stordal Amfi. Her vil to baseballag ha Petters hjelp, men jeg husker ikke adressene som ble oppgitt i denne historien uten å sjekke."

Dei adressene kan eg iallfall utenat. :-)

Petter har verkstaden sin på Kampen, og han bur på Kampen. Men han er oppvokst (og født?) på Enga.

• ACAC
    edited November -1

Olaf:
    Petter har verkstaden sin på Kampen, og han bur på Kampen. Men han er oppvokst (og født?) på Enga."

Aha? I Dk er det vist bare sydbyen og nordbyen der tales om - Barks huskede dette i 1994 i et interview i Kbh. - men ikke hvilken serie det var fra - fantastisk hukommelse trods alt - manden var 93 dengang.

• edited November -1

Det er vel "North side" og "South side" i originalutgåva òg, trur eg.

Eg er ikkje heilt sikker, men Kampen og Enga er vel bydelar i Oslo eller noko slikt? Som har kvart sitt fotballag og er bitre motstandarar i idrett, om eg ikkje tar feil.

• edited November -1

Vegard skreiv:
    ""Carl Barks` I DET GAMLE CALIFORNIA" er ei fantastisk historie, og den går heilt klart under sjangeren feriehistorie.

Den handlar, som mange sikkert veit, om Donald og gutane som skal på ferie, dei bestemmer seg for å ta ein omveg frå det travle trafikkkaoset som er på ein veg i nærleiken av Los Angeles. Den omvegen fører inn til ein plass som ein gong var store ranchar, eig av rike spanske donnar.

Mens dei ser på dei gamle huse frå tida før gullrushet i 1849, kræsjar dei i ein stein. Dei får hjelp av ein indianarstamme som gir dei eit middel som gjer at dei drøymer seg tilbake til det gamle California...."

Husker jeg leste denne historien for første gang for ett par år siden. Artig historie, men det forbauset meg også litt hvordan Barks fikk denne gjennom sensuren.
    Middelet endene får av indianerene, blir beskrevet som mescalin, som er et kraftig psykedelisk stoff på linje med LSD. Det finnes i flere typer kaktuser, og ble brukt av flere indianerstammer. I dag er det faktisk en indianerstamme som har fått fritak fra loven til å benytte seg av denne kaktusen, pga. de lange tradisjonene bak.

Ellers må jeg også nevne at "Teltur med onkel" er en glimrende historie, og faktisk ganske skummel til tider. Liker også hvor besluttsom Donald er i denne historien.

- Natteravn

• edited November -1

Natteravn skreiv:
    Husker jeg leste denne historien for første gang for ett par år siden. Artig historie, men det forbauset meg også litt hvordan Barks fikk denne gjennom sensuren.
    Middelet endene får av indianerene, blir beskrevet som mescalin, som er et kraftig psykedelisk stoff på linje med LSD. Det finnes i flere typer kaktuser, og ble brukt av flere indianerstammer. I dag er det faktisk en indianerstamme som har fått fritak fra loven til å benytte seg av denne kaktusen, pga. de lange tradisjonene bak.

Jo, men serien er jo fra 1951, og det var jo flere år før LSD ble erklært som narkotika. Hadde han skrevet det i 1967 derimot, ville det blitt sensurert.

Jeg leste forresten at store deler av handlingen i "Old California" foregår i traktene hvor Carl Barks bodde på den tiden.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?