Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Donald-NM 2014

123468

Comments

• Olaf det whitesand mente var vel ikke at det eksakt samme eksemplaret av frimerket forekommer i begge historier, men heller et fra samme serie :) 

• Jeg synes det er en grei praksis å bare gi poeng til riktige svar.
  • Her kan det jo potensielt være en fare for at noen først tenkte på "upside-down-jenny"-historien, for deretter å gå bort fra den etter å ha lest den. Da blir det urettferdig ovenfor dem om vi gir poeng.

Ellers synes jeg alle innfallsvinkler i debatten er verdt å lytte til! Takk for alle innspill.
  • Ettersom spørsmålet ble en utilsiktet felle blir kanskje det mest rettferdige å annullere dette spørsmålet? Så kan man eventuelt kompensere ved å legge til et ekstra spørsmål i en senere runde.
  • Gårsdagens dommere har konferert og kommet fram til følgende beslutning: Vi lar poengene stå som de står. Surt for noen, naturligvis, men sånn er det ofte i NM (har vært der selv, mange ganger, senest med verdien på kronestykket i forrige NM -- som virkelig var ment som et lurespørsmål!).

Håper ingen lar seg knekke av den grunn! Vi er jo ikke ferdige enda :-D Lykke til videre alle sammen!
  • Runde 15 retta, runde 16 ute. Topp tre uendra, men Herbert the Pig klatrar frå femte til delt fjerde.
  • ARGH! feil igjen, sånn er det når man ikke har alle disse pocket-historiene det er spørsmål om. Ifølge Inducks var det en ond hersker også i "Det magiske septeret" men selvfølgelig feil hersker...
  • Da er 16. runde rettet. Det er nå kun 5 poeng, ikke 6 poeng, som skiller 1. og 3. plass. Meget spennende fortsatt med andre ord!

Dommerne har et spørsmål til deltakerne. På første spørsmål var fasitsvaret Oberst Steele, som er så tøff at han ikke kan nedlate seg til å si "au". Men det er flere som har svart slangen Kaa fra Jungelboken. Vi har ikke full oversikt over Jungelboken, så hvis noen kan bekrefte/avkrefte dette blir vi glade. Vi skal lete litt selv også.
  • På spørsmålet om "Mysteriet med de stjålne frakkene" skrev jeg bare Donalds "onkel" fra nevnte historie. Husker at Donald kalte Felix for sin onkel, så håper det godkjennes :) 
  • Vanskelig runde, bare 17 riktige svar totalt på hovedspørsmålene - og ingen av dem var mine... Men til gjengjeld klarte jeg et bonusspørsmål uten å slå opp.
  • Absolutt en vanskelig runde når bare to personer har rett på et ettpoengspørsmål. Skjønte det måtte være noe Barks eller Rosa siden omtrent alle oppgavene som gir 1 poeng er det, men når jeg ikke hadde noen som helst peiling og ikke noe utgangspunkt gadd jeg ikke begynne å lette vilkårlig etter sitatet "s-s-s-auu". Merker at sitatspørsmål ikke er min greie.
  • Jeg var en av dem som svarte slangen Kaa. For ordens skyld: Jeg har aldri lest eller hørt at han sier s-s-s-auu, men i og med at han alltid visler når han snakker, virker det logisk. Med andre ord: Svaret kan være riktig, men det lar seg ikke dokumentere.  
  • Var innom alle slags indianere og urfolk både hos Barks og Rosa, og så var det altså en Oberst. :)

Skrev Eta-Beta, for han har jo en slags talefeil i enkelte italienske historier.

• Off topic:
    Vegar skrev: (Finnes det en internasjonal standard for hvordan stemmen til onkel Skrue høres ut? Det gjør jo det med Mikke, Donald og Langbein, siden de som har stemmene til dem på alle språk imiterer Disney, Nash og Colvig. Selv husker jeg ikke hvordan han snakket på Ducktales-episodene jeg så som barn.)

Dette er vel den første filmen vi fikk høre Skrues skotske aksent:
    https://archive.org/details/TheSpiritOf43_56 (C) American government - public domain
  • Angående slangen Kaa og "s-s-sau": vi har sjekket de (få!) historiene med ham som har stått i DD&co. I den ene snakker han normalt ispedd litt ssssss innimellom, i den andre kommer det ekstra s-er på ordene som starter med s. På bakgrunn av denne lingvistiske forskningen lar vi poengene stå som de står.

(Så får det heller være at spørsmålet viste seg vel vanskelig til å være en enpoenger. Vi husket begge dette sitatet godt, og kombinert med at historien er såpass kjent, gikk vi for et poeng. Sånt er jo nødt til å skje iblant.)
  • Haha... Tenkte på å skrive på skallet til en skilpadde på siste spørsmål, men klarte ikke finne historien. Skrev derfor noe annet. Tirsdag er en bra dag for uflaks!
    :)
  • Frank Aa er på førsteplass igjen!
  • Runde 18 er rettet. Nå er det delt førsteplass mellom whitesand og Frank Aa, det er ti poeng derfra til Mikkel Hagen på tredjeplass, og nye ti poeng til Kim på fjerde.  Glomgold har akkurat kommet inn blant topp ti.
  • Etter runde 19 er Frank aleine på topp igjen.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?