Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Nytt format/frekvens DD&Co fra 2015

edited December 2014 in Donaldisme
Eg plukker like godt desse innlegga ut og puttar dei i ein eigen tråd. Dei stod opphavleg i tråden Donald Duck & Co 2014.
«134

Comments

• På Instagram skriver Donald Duck & Co at de skal tømme lageret for Donald-Permer (det virker som Donald-permen går mot sin "død") 3 permer for 99 Kr. Grunnen til dette er at Donald-bladet skal få et nytt format fra og med nr.1 2015. 

Om Donald-bladet kommer i et helt nytt format er det jo egentlig ganske sensasjonelt, da det har vært omtrent uforandret siden 1948. 
  • ?? Dette var sært. Hva er det de finner på nå? Jeg synes jo Donald-formatet er flott, hva slags andre alternativer har vi? Store blader a la Nemi? Tjukke blader med limt rygg? Eller en mellomting, som mange av bilagene som har kommet de siste årene?

Her må det hamstres permer også, skjønner jeg. Hull i samlingen skal fylles og gamle permer må av og til byttes ut.

Jeg gjetter at de kommer til å gå over til papp-kassetter istedenfor permer.
  • Å endre formatet på donaldbladene høres ikke ut som en god idé. Det høres mest ut som et desperat forsøk på å få opp salgstallene ved å gjøre noe nytt og annerledes. Litt i samme gaten som de firkantede snakkeboblene og kjemperammene rundt hver rute som Barks fikk instrukser om å lage på sekstitallet.
  • Hva slags format kan det være snakk om, tro? Her må vi holde åpent alt fra sjekkhefter til kjempebokformat. Det er vel et forsøk på å øke salget, men jeg er ikke så sikker på at det virker.
  • Huff, jeg synes at det er en dårlig idé
    å endre formatet på bladet, med unntak av tykkelsen.
  • edited December 2014
    Som Kristin sier: De mest nærliggende formatene er vel et tykkere blad med limt rygg, eller et større format. Det som bekymrer meg litt er at begge disse vil være dyrere å trykke. Kan det tenkes at Egmont gjør med Donald som de gjorde med Fantomet og reduserer utgivelsesfrekvensen? Donald hver 14. dag? 
  • Hvis de lager bladene tykkere men reduserer frekvensen håper jeg de ikke nummererer dem på samme måte som Fantomet. Der er alle nummrene nå dobbeltnummer, 1+2, 3+4, osv. Vi har jo sett noen eksempler på slike dobbeltnummer i DD&Co de siste årene også. Synes det er skikkelig tullete.
  • Dette likte jeg også dårlig. Har akkurat fornyet abonnementet mitt. For siste gang da, kanskje.. Æsj!
  • Det er duket for mer kaos i bokhyllene mine hvertfall, Var også inne på tanken om tykkere blad, med 14-dagers frekvens.
  • Her er instagram-meldingen fra dondaldduck_norge som Mikkel snakket om: "Har du like orden som Donald i bladene dine? Vi skal tømme lageret for Donald-permer siden det vil være nytt format på Donaldbladet fra 2015. Du må være 18 år eller eldre for å bestille! #donaldpermer"

Må si dette er en merkelig og litt bakvendt måte å annonsere noe sånt på for første gang... såpass store nyheter skulle da hatt en skikkelig presseomtale. Men den kommer kanskje etter hvert. (Dårlig grammatikk også, det skulle vel vært: "Har du like *god* orden...")

Kan heller ikke si at jeg liker disse nyhetene, foreløpig i hvert fall. Formatet på Donald Duck & Co - altså bredde/lengdeformatet - er en del av en serietradisjon uten sidestykke her i landet. Det vil være synd å se den brytes.
  • På donald.no og univers.no reklameres det fremdeles for abonnement på 52 nummer i året.
  • Siden abonnement nevnes: Jeg fikk purring i posten nå lørdag. Fant etterhvert ut at jeg har avtalegiro på abonnement Donald Duck, men ikke har mottatt krav for fornying. Ringte derfor Kundeservice og fikk opplyst at det har vært problemer med avtalegiroer i det siste. Jeg kan derfor se bort fra purregebyret på 64 kr:-) 
  • Har ny informasjon om det nye formatet. Mottok DD&Co 51/52 i dag (ja, det er eit dobbelnummer), og der står følgjande informasjon på nest siste side:

"Vi gjør endringer!
    Fra neste nummer er Donaldbladet en cm høyere, og ny salgsdag blir MANDAG!
    I tillegg kommer Donald heretter ut annenhver uke i butikk. Mens du fremdeles får det HVER UKE som ABONNENT. Gå inn på donald.no og sjekk ut abonnementstilbudene våre!"

Ulike utgivingsfrekvensar i butikk og abonnement? Veldig spent på kva dette betyr i praksis!
  • Kanskje bladet blir høyere for at det skal bli lettere å se det i bladhyllene?

Og kanskje det siste er et nytt forsøk på å presse folk til å abonnere?

• Veldig merkelig. Ulike alternativer for annenhver/hver uke-opplegget:

1) De som kjøper i butikk, får bare muligheten til å kjøpe annenhvert blad. Veldig dumt med tanke på fortsettelseshistorier.
    2) Bladene i butikk pakkes to og to i plast. Da sparer de en god del penger på distribusjon, antar jeg.
    3) Abonnentene får samme blad to uker på rad (det blir for teit).
    4) Uke 1 selges nr. 1 i butikk og sendes til abonnentene, uke 2 sendes nr 2 til abonnentene, uke 3 sendes nummer 3 til abonnentene mens nr 2 selges i butikk, osv. Også veldig teit.

????
  • 5) Abonnentene får enkeltnumre, butikk-kjøperne får dobbeltnumre. Krever at det produseres to varianter og virker ikke lurt.
  • 6) Bladene til abonnentene deles i to. Man kan for eksempel få den øverste halvdelen av bladet én uke, og den nederste halvdelen uken etter. Hvis bladene fremdeles skal være stiftet i ryggen, kan det også være en mulighet at man får halvparten av arkene den ene uken, og resten av arkene den neste uken. Så kan man kose seg med å sette sammen bladet selv.
  • I utgangspunktet virker det merkelig å splitte opp slik i et marked som er i fritt fall, fremfor å rendyrke den profilen de har. Men det gjenstår å se hva dette egentlig innebærer.
  • Tipper butikkalternativet blir to blader innstøpt i plast sammen en prompepute i hardplast som har knekt begge bladene slik at overflaten på bladene er like bulket som ett wasa fullkorn knekkebrød.

Når skal forlaget følge med i tiden og kutte ut papirutgaven og satse på elektronisk distribusjon (også)?

• Elektronisk distribusjon er vel allereie på plass i form av ein iPad-app, vil eg meine?

Eg mistenker at alternativ to er det mest realistiske her.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?