Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Donald Duck & Co 2014

124

Comments

• Helt enig med både deg og datagutten, Mikkel... Arilds skisse er mye bedre enn den ferdige versjonen. Lurer på om noen ba ham om å gjøre de endringene, og i så fall hvorfor?
  • Årets første sommerlesning blir utrolig nok Carl Barks "Farlig Forkledning". Det overasker meg egentlig litt at Egmont plutselig har bestemt seg for å trykke denne perlen i DD & Co, med tanke på deler av innholdet. 

En artig detalj med ukens norske historie "Kranføreren" er veggkalenderen til Donald på side 10, hvor den gamle McDuck-borgen er avbildet. 

• Sensurens tid er vel stort sett forbi her til lands. Fantastisk historie, en av de aller beste, tør jeg påstå.
  • Ja, den historien er episk! :D
  • Foreslo for Egmont å trykke denne perlen, og andre upubliserte CB-historier for et halvt år siden.

Bare herlig for meg at denne kommer på trykk!

• Dette blir et skikkelig adrenalin-kick for nye lesere som ikke kjenner til Barks' korte "realistiske" periode. En Donald-historie med naturalistisk tegnede mennesker og hvor folk faktisk blir drept!
  • Barks' "Havfruedronningen" blir årets andre sommerlesing. Historien var også sommerlesing i 2002.
  • Da blir vel årets tredje sommerlesning "De vises sten" som også var sommerlesning for 17 år siden.
  • Riktig!
  • Denne ukens DD&Co (31/2014) har sjakk som tema, trolig fordi Norge nå skal arrangere sjakk-olmpiade i Tromsø. Bladet imponerer imidlertid ikke veldig. Av relevante serier inneholder det kun et gjenopptrykk av 3-sideren "Sjakkmatt" fra 2006 av Janet Gilbert og Maria José Sánchez Núñez. Det refereres derfor til russeren Vladimir Kramnik (Vadimir Krampnik) i stedet for vår tids beste spiller, norske Magnus Carlsen. Således kan historien virke litt foreldet, men det er til å leve med.

Verre er det med introduksjonen til sjakkspillet bak i bladet. Denne er så mangelfull at ingen kan lære å spille sjakk bare ved å lese dette faktastoffet. For det første står det ikke et ord om hvordan man vinner spillet. Kongen kan ikke slås, kun fanges (sjakk matt). Videre omtales ikke spesialtrekk som rokade og en passant, hvorav særlig det første er av største viktighet. Heller ikke omtales forvandlingen av bønder som når henholdsvis 8. rad (hvit) og 1. rad (sort).

• Nå har jeg ikke lest denne teksten, men jeg antar den er ment som en enkel førstegangsinnføring for barn, ikke en komplett oversikt over alle sjakkens finesser. Tror du ikke?
  • Hurra, en omtale er ute av nummer 35! Har vært en veldig lang pause, men jeg håper jeg får skrevet noen omtaler i løpet av høsten.
    da da da og hepp
  • Flott med ny omtale, håper det blir flere av dem igjennom høsten :) 

Likte spesielt "Ung til sinns" og gjensyn med Gulbrand Gråstein. Det ser også ut som Marco Rota har fått igjen litt mer av den gamle gamle gnisten i tegningene til denne historien.  Og han har vel heller ikke tegnet Gråstein så ofte før, kun på noen forsider. Uansett, en fornøyelig historie og jeg gleder meg til del 2. 
  • Sannelig ble det enda en omtale. Jeg håper å få tid til å fortsette ut september (Øystein er i utlendighet for tiden, og selv har jeg også mye på tapeten utover høsten)!

Når det gjelder del 2 av Marco Rota-historien, synes jeg ikke den levde opp til den første delen. Skjønt den var morsom denne også. Nummer 36 inneholder også en Maya Åstrup-historie. Jeg så først ikke på hvem som hadde skrevet den, og syntes den var litt snedig. Jeg ble ikke veldig overrasket da jeg fant ut hvem som stod bak. Jeg må innrømme at hun er en av mine absolutte favoritter for tiden. Hun våger å bevege seg litt utenfor de stereotype Disney-malene. Denne historien er ikke noe unntak, skjønt den er på ingen måte revolusjonerende.
    da da da og hepp
  • da da da og hepp
  • I nr 41 er Carl Barks historien "mektig musikk" trykket, men denne gangen har de satt inn teksten fra nyere sanger når Donald synger, blant annet "æ vil bare dans", "god morgen Norge" og "eg ser".
  • Også "I dødens dype dyp!" er byttet ut med "Dun er deilig juba-juba". 
  • En velkommen og forfriskende endring, hvertfall etter mitt hode. :)

• Jeg savnet likevel en del av den originale oversettelsen :/
  • Det meldes på Facebook at "selveste Magnus Carlsen lager Donald-historie" og det vises også et bilde fra historien (tegnet av Arild Midthun). På spørsmål om når historien skal på trykk svares det "5. november, samtidig som VM starter". Siden 5. november er en onsdag og VM-kampen mellom Carlsen og Anand starter fredag 7. november, går jeg ut fra at det er den datoen som er riktig. (Selv om det er godt mulig at mange abonnenter får bladet på onsdagen).
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?