Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Langbein-album

2

Comments

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Vegar skreiv:

SPOILER:

Etter hukommelsen: Langbein Colombus skal fornøyd til å nå den nye verden, til tross for Mikke, mannskapet og andre fornuftige menneskers forsøk på å overbevise ham om at jorda er flat. Plutselig går det nedoverbakke og før Langbein/mannskapet/leseren vet ordet av det henger båten etter randen av jorda. Langbein gråter, Mikke tar en "hva var det jeg sa" og det står noe sånt som at "men fortsatt finnes det faktisk mennesker som tror jorda er RUND."

Jeg synes at den urealistiske slutten ødelegger denne historien. I historier som "Visdommens voktere", "Columbuskartene" og "Korsfarerkongenes krone" blir Columbus beskrevet på en langt mer historisk korrekt måte.

Kjære kjære Sigvald... I og med at serien er laget over en superironisk lest, hva ellers var det å vente? Du trodde nå vel ikke at slik f. eks hele Langbein Colombus var laget fra første t.o.m. nest siste side, hadde du da ventet en historisk korrekt slutt?

• edited November -1

Einherje skreiv:

Du trodde nå vel ikke at slik f. eks hele Langbein Colombus var laget fra første t.o.m. nest siste side, hadde du da ventet en historisk korrekt slutt?

Ikke historisk korrekt? Betyr dette at Beethoven aldri bar flygelet sitt på ryggen og at Gutenberg ikke spiste bokstavsuppe? :)

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Jeg synes at den urealistiske slutten ødelegger denne historien. I historier som "Visdommens voktere", "Columbuskartene" og "Korsfarerkongenes krone" blir Columbus beskrevet på en langt mer historisk korrekt måte.

Så du synes Langbein Colombus var en fin og realistisk serie helt frem til sistesiden...? ;)

• edited November -1

Spøkelseskladden skreiv:

Einherje skreiv:

Du trodde nå vel ikke at slik f. eks hele Langbein Colombus var laget fra første t.o.m. nest siste side, hadde du da ventet en historisk korrekt slutt?

Ikke historisk korrekt? Betyr dette at Beethoven aldri bar flygelet sitt på ryggen og at Gutenberg ikke spiste bokstavsuppe? :)

Jo, det stemmer naturligvis. (Nå kom jeg på at jeg antakeligvis har lest den om Gutenberg også, kan det stemme mon tro?)

...jeg må forresten innrømme at jeg faktisk ble litt overrasket over slutten på Langbein Columbus... Men den var naturligvis morsom. Selv om jeg ble litt irritert også, fordi

SPOILER:

jeg heier jo automaisk på Langbein, siden, uhm, Columbus hadde jo rett ;-)

• edited November -1

Liten oppfrisker om spoilere for dei som ikkje gidder å trykke på «Hjelp» øverst: (:-)):

Du lager ein spoilertagg { { - - - SÅNN - - - } } , fjern mellomromma såklart, dei putta eg inn for at det skulle vera lesbart i dette innlegget. Utan mellomrom ser det

SPOILER:

SÅNN

ut.

• edited November -1

Ser at det her en gammel tråd, men tenkte den var moden for å tas opp igjen.

Selv hadde jeg bare Jorden rundt på åtti dager, men den leste jeg så manga ganger at den i dag er temmelig fillete. Hadde vært kult å sjekket ut de andre albumene i serien også. Er disse vanskelig å finne på antikvariater og bruktbladbutikker?

• edited November -1

Wavy skreiv:

Selv hadde jeg bare Jorden rundt på åtti dager, men den leste jeg så manga ganger at den i dag er temmelig fillete. Hadde vært kult å sjekket ut de andre albumene i serien også. Er disse vanskelig å finne på antikvariater og bruktbladbutikker?

Det er ikke så vanskelig tror jeg. Selv kjøpte jeg alle de originale albummene den gangen de ble utgitt og har derfor aldri vært spesifikt på jakt etter dem. Men et enkelt søk på QXL akkurat nå gir ihvertfall følgende resultat:
    Album 2, 6, 7 og 8
    Album 4
    Album 3

For et par år siden forsøkte jeg å komplettere samlingen med de 3 bøkene som er utgitt i Tegneseriebokklubben, men som ikke finnes i albumserien. Det gikk greitt for 2 av dem, de fantes på Wangsmo antikvariat i Trondheim.

Nå mangler jeg bare "Langbein Arkimedes", men jeg må innrømme at jeg ikke har brukt så store ressurser på å skaffe meg dette ettersom kvaliteten på de to andre bokklubb-bøkene ("Herkules" og "Robinson Crusoe") ikke var all verden. Det er de første albummene som er best.

• edited November -1

Wavy skreiv:

Jeg har kjøpt en del av dem via norsk Qxl og dansk Qxl og ebay. De dukker opp med jevne mellomrom.

• edited November -1

Jeg ser at i Tyskland har man siden 2006 holdt på å reutgi disse albumene i hardcover utgaver i bøker med fem album per bok. Nå i oktober kommer utgave 7 av 8.
    http://coa.inducks.org/publication.php?c=de/GKH
    Kan det tenkes at man gjør noe lignende i Norge eller blir det for ambisiøst for det norske markedet?

Ser oså at han som har tegnet dette, Hector Adolfo de Urtiaga, ikke har gjort så mye annet for Disney...

• edited November -1

Siden jeg har mange gode minner knyttet til Langbein-albumene fra barndommen skulle det i alle fall blitt en kjøper:-)

• edited November -1

Wavy skreiv:

Jeg ser at i Tyskland har man siden 2006 holdt på å reutgi disse albumene i hardcover utgaver i bøker med fem album per bok. Nå i oktober kommer utgave 7 av 8.
    http://coa.inducks.org/publication.php?c=de/GKH
    Kan det tenkes at man gjør noe lignende i Norge eller blir det for ambisiøst for det norske markedet?

Ser oså at han som har tegnet dette, Hector Adolfo de Urtiaga, ikke har gjort så mye annet for Disney...

Jeg hadde også vært en sikker kjøper av noe slikt. På samme måte som hvis de hadde samlet andre nostalgiserier slik som Tidsmaskinenhistoriene.

En serie med disse, feks etter modell av Drageherrenes rike-boken i HOF-serien tror jeg kunne fått småpene salgstall/abonnentstall.

• edited November -1

Jeg leste Jorden Rundt på 80 dager igjen i går. Dette er album nr 13 i serien.
    Albumet var passe lefsete da jeg sikkert leste den minst hundre ganger i mine "glansdager", og jeg må innrømme at det var et utrolig hyggelig gjensyn.

De historiene er jo noen fargesprakende fyrverkerier av bobler og ruter i tillegg til en historie som går unna i 220 mph. Dialogen er som regel ganske enkel, men jeg synes denne historien var en stor fest å lese. Har nå anskaffet 3 av de første albumene i serien, og jeg gleder meg til å ta fatt.

• Jeg tillater meg å hente frem en 5 år gammel tråd for å henlede oppmerksomheten mot ukens nye pocketbok; Langbein - Den usynlige mannen. Dette viser seg, i hvert fall til min overraskelse, å være en nyutgivelse av gode, gamle Langbein-album hvorav noen ikke har vært utgitt på norsk før. Frankenstein, Jorden rundt på 80 dager, En verdensomseiling under havet og Robinson Crusoe har vi sett på norsk før i en eller annen form mens Dr. Jekyll og Mr. Hyde og Den usynlige mannen er, såvidt meg bekjent, tidligere uutgitt. Et artig gjensyn, selv om dette kanskje ikke er de beste historiene i denne serien.

Det fremgår ikke helt tydelig hvorvidt de to neste bøkene i serien også kommer til å inneholde historier fra samme albumserie, men det er lov å håpe.
  • Takk for opplysningen. Nå skal jeg for en gangs skyld kjøpe en pocket. Hvor ofte kommer disse ut?
  • De neste bøkene kommer henholdsvis i uke 28 og uke 34 i følge minetegneserier.no.
  • Dette var gode og interessante nyheter for sånne som meg (og sikkert også for han som opprinnelig startet denne tråden, min gode venn Kladden. Sammen leste vi disse albumene i filler på slutten av 70-tallet).

Ifølge INDUCKS ble det utgitt 14 album i denne serien her til lands. Men ifølge samme kilde kom det i Tyskland ut til sammen 30 album.

Det ser også ut til at tyskerne mellom 2006 og 2010 hadde en bokserie hvor hvert bind besto av fem historier fra Langbein-albumene (Goofy - Eine komische Historie 1-8). Kan det tenkes at dette er samme serie som nå er blitt introdusert på det norske markedet?
  • Trodde denne serien ville samles i hardcoverutgaver nå som dette er blitt så populært.

I en tid hvor temapockets av typen Donalds Litteraturhistorie samles i stive permer og selges for trippel pris er det underlig at de virkelige klassikerne kommer i så vesal innpakning. Og når det oppgis at serien vil bestå av tre bøker vet vi jo at det ikke blir komplett heller.

Men dette er likevel en gladnyhet og bøkene må selvsagt skaffes.

• edited June 2014
    I tilfelle noen her skulle være interessert anmeldte jeg nettopp "Langbein - Den usynlige mannen" for Serienett (forøvrig min første anmeldelse for siden). :)
  • Veldig god anmeldelse. Leste den i går og hadde faktisk selv tenkt å linke til den her fordi det var tydelig at det var en med peiling på Disney-tegneserier som hadde skrevet den. Men jeg visste ikke at det var en som er aktiv på forumet her som hadde skrevet den.
  • Mener du det, Tommy? Tusen takk! :) 

Ja, jeg anser meg selv som Disney-nerd, men skal innrømme at jeg visste veldig lite om denne albumserien før jeg begynte å skrive anmeldelsen. Det eneste jeg virkelig visste var at mange av albumene var hysterisk morsomme da jeg var liten. Så det ble litt research. Var blant annet interessant å finne ut at seriene ble produsert av Disney Studio Program.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?