Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

De Komplette Årgangene fortsetter

1151618202126

Comments

• edited November -1

Lars Martin skreiv:

Dessuten er forordet skrevet av Olaf, og handler om digitale tegneserier, som han ser flere fordeler enn ulemper med, i motsetning til oss nostalgikere som alltid vil ha det på papir...

Er det nokon form for disclaimer eller liknande trykka saman med føreordet om at det blei skrive lenge før iPad-appen kom?

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Er det nokon form for disclaimer eller liknande trykka saman med føreordet om at det blei skrive lenge før iPad-appen kom?

Ja, det står følgende bemerkning under forordet: "PS: Dette forordet ble skrevet av forfatteren allerede i juni 2012. Tematikken hans var imidlertid mer aktuell enn han selv kunne ane: Før denne boka gikk i trykken, er Donald Duck & co-utgaver på IPad blitt en virkelighet. Red.anm."

• edited November -1

Så har boken også kommet til Stavanger. Jeg har enda ikke rukket å lese forordet. Jeg håper også at det går greit for AC å lese det selv om det er på nynorsk ;-)

• Bok 104 er kommet meg i hende, og det er nest siste del av 1969. Et lesverdig forord av Terje Nordberg om Barks' California.
  • I dag mottok jeg bok 105 - siste bind av 1969-årgangen, dermed er ringen endelig sluttet! Når har jeg samtlige årganger av DD&Co fra og med 1948 til og med 2012:
    1948-1969 i Donald Duck & Co - De komplette årgangene.
    1970-1999 i bladform.
    2000-2008 i En kvart årgang Donald Duck & Co.
    2009-2012 i bladform.
  • Du har tettet hullet, men det er vel ikke sluttet?
  • Ringen blir vel strengt tatt ikke sluttet så lenge bladet fremdeles utgis, men jeg skjønner hva Sigvald mener her. Selv håper jeg de fortsetter ut 1972, da 1973 er første komplette blad-årgang hos meg. Mangler noen få nummer fra -70,-71 og -72.
  • Gratulerer Sigvald! Imponerende samling.
  • Gratulerer Sigvald! Har ennå ikke mottatt boken i Bergen to uker etter at den ble sendt:-( Vil tro serien fortsetter så lenge Egmont tjener penger på den.
  • Denne tråden har ligget urørt en stund, men de komplette årgangene fortsetter.

Jeg fikk del 2 av 1970-årgangen i postkassen for et par dager siden.

Det fulgte med en liten overraskelse i pakken, en klebematte.

• Klebematte fikk ikke jeg, jeg fikk faktura og reklame.

Hva, hvordan er klebematten ? Er det verdt å klage og etterlyse den ? Noen™ vil kanskje hevde at en alltid skal klage :)

• Jeg kjøpte 1966 del VII for 2 år siden
  • Jeg er ny på forumet, men har vært ivrig leser av forumet i noen år. Har begynt å samle på disse bøkene og har noen spørsmål somlet håper noen her kjenner svaret på.
    - Kommer denne serien ut fortsatt og hvor langt har de kommet nå?
    - Er det indikasjoner på at den avsluttes før 80-tallet?
    - Hvor stor har opplaget vært for de ulike årgangene? Antar det er høyest for de første og synkende utover 60-tallet, med langt færre abonnenter etterhvert som det har kommet ut mer enn 100 bøker.
    - Hvor mange av bøkene har kommet i mer enn ett opplag, og hvor mange opplag har de ulike bøkene kommet i?
  • Serien kommer ut fremdeles. SIste bok var vel 1970 bok 4. Serien lages så lenge mange nok kjøper den. De andre spørmålene kan ikke jeg svare på
  • - Ja, serien kommer fortsatt ut, og så langt er det utgitt 111 bøker i serien, nå begynner de å gjenutgi 1971.

- Det har jeg ikke hørt noe om, men jeg abonnerer ikke på seriern, så da kan du kanskje spørre abonnenter her inne.

- i følge  minetegneserier.no har ingen av bøkene etter 1958 kommet ut i senere opplag. Siden det er 10 år siden den siste 1958-boka ble utgitt, er vel dette feil?

- Det er høyest for de første ja, enkelte av dem har hele 12 opplag.

• I går mottok jeg en ny bok med siste del av bladene fra 1970.

I den oppdaget jeg noe jeg ikke var klar over.

Da historien Kalkunlotteriet av Carl Barks ble utgitt for andre gang i Norge i 1970 ble den av en eller annen grunn gjort om til Skinkelotteriet. Kalkunene har blitt endret til griser og skinker. Det er med andre ord ikke bare "en klassiker til glede for nye lesere", men også en overraskelse for de som har lest den før. Etter å ha sammenlignet med den første utgivelsen i 1953 ser jeg at fargeleggingen og teksten også er endret. Hvilken versjon er best?
  • Er den vante griseordføreren med i denne historien? I så fall tror jeg 1970-versjonen kunne vært spesielt interessant...
  • Jeg personlig vil jo si at originalen med kalkunene er best, først og fremst siden det var nettopp kalkuner Barks tegnet og ikke griser og skinker. Men også fordi det var den originale versjonen jeg leste først i et bilag fra 2003 og derfor er mest vant til den.  

Den vante ordføreren med grisetryne er ikke med i denne historien. 
  • NikZer, til tross for at hans serier ble ugitt i store deler av verden kunne Barks noen ganger fremstå som en smule kulturelt nærsynt. Således kom han til å fremheve typiske amerikanske fenomener som julekalkun, amerikansk fotball og baseball fremfor mer universelle fenomener som juleskinke og vanlig fotball. Og således kom han til å la Donald & co treffe eskimoer/inuitter i Alaska i stedet for på Grønland. Men om ikke annet gjør Barks amerikanske særtrekk det uproblematisk å avgrense lokaliseringen av hans Andeby (Duckburg) til USA.

• Er juleskinke, "vanlig" fotball og geografisk nærhet til Grønland universelle fenomener?
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?