Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Fargesymbolikk i Andeby

edited February 2014 in Donaldisme

Har noen reflektert over fargesymbolikken i andeuniverset?

Det er Donald som er den BLÅ figuren. På omslagsbilder blir selv jakken hans gjerne blå. Jeg tror vi her nærmest må anse blå som en «mannlig» farge. Donald er, eller var opprinnelig, «mannlig hovedperson».

Dolly er den ROSA figuren. Rosa er jentefargen, og Dolly er seriens kvinnelige hovedperson, i den grad
noen slik rolle eksisterer. Rosa er også romantikkens farge, og Donald har i alle år hatt Dolly til kjæreste. Blått/rosa = mannlig/kvinnelig = Donald/Dolly.

RØD er en farge vi først og fremst forbinder med Skrues jakke. Ideelt sett burde den ikke være knallrød, en kulør som jo kan assosieres med politiske ideologier Skrue definitivt ikke har sympati for. Skrues jakke bør heller tendere mot en rik (!) purpurfarge, slik vi kan se på Carl Barks' malerier og faktisk også i nyere fargelegging. Det er intet mindre enn «kongelig rødt» vi ser, et tegn på Skrues store makt og umåtelige velstand. På den annen side har han ofte fått blå jakke i pocketene, noe som kan tolkes som et tegn på konservatisme. Det ville også forbinde ham med Donalds farge; kanskje er ikke de to fullt så ulike som de virker på overflaten. Men jeg foretrekker definitivt purpuraktig rødt som Skrues hovedfarge.

B-gjengens jakker har også ofte vært røde. I bl.a. Carl Barks' Samlede Verk fikk de oransje jakker isteden, men i min barndoms blader var de alltid røde. Jeg ville foretrekke at B-gjengens hovedfarge skal være knallrødt (ikke purpurrødt), og da som et FARESIGNAL: Denne banden er den store trusselen mot Skrues formue.

SVART er en farge en rekke karakterer må dele på, med litt forskjellig symbolikk.

Magica bærer svart fordi hun er ond, eller i det minste amoralsk. Det samme kan sies om Gulbrand Gråstein
og vel også Rikerud.

Fantonalds drakt er også for det meste svart, nemlig den delen av kostymet som berører kroppen: Donald omslutter seg i mørke og dunkelhet når han forvandler seg til sitt alter ego, som for det meste opptrer om natten. Ulik Magica/Gråstein/Rikerud er ikke Fantonald ond, men særlig i sine tidlige opptredener kunne han absolutt være en mørk hevner, og han er hevet over samfunnets regler og kontroll. Samtidig har han en rød kappe, noe som både er et faresigna til hans fiender og kanskje en
ny variant av «kongelig rødt» (tradisjonelt er de  jo nettopp konger som bruker rød kappe): Taperen Donald får en enorm makt når
han forvandler seg til Fantonald. Som det så treffende het en gang: «Om dagen er dette byen min. Om natten er byen min.»

Bestemor Duck kler seg også i svart, men med en helt annen mening enn hos alle de ovennevnte. Her står det svarte heller for nøysomhet og puritanisme, eventuelt er det selve moldens farge: Bestemor arbeider med jorden.

Nevøenes tre luer danner til sammen en slags forkortet regnbue, og kan sies å stå for barndommens fargerike verden.

GUL er en heller uavnyttet farge, skjønt det kan forekomme at Petter Smart får en gulaktig skjorte.
Andre ganger er den hvit, lyseblå, rosa etc. Det er konsekvent LYSE
farger, som kanskje kan stå for hans strålende (om enn upraktiske) genialitet. Ellers er det vanskelig å assosiere Petter med noen tydelig farge.

En annen karakter med litt uklar fargestatus er fetter Anton. I «nyere tid» er visst hovedtendensen
å gi ham en jakke med omtrent samme rødfarge som Skrue.

Dette er feil, mener jeg. I min bok skal Antons jakke være GRØNN, slik den oftest også var i eldre blader. (Se f.eks. nr. 6, 1992, s. 15.) Grønt er håpets farge, og passer for så vidt på en karakter som tillitsfullt forliter seg på
at flaksen skal skaffe ham alt han trenger. Men samtidig har vi hørt om «sjalusiens grønnøyde uhyre», som ble direkte avbildet hos Barks når Donald raste mot sin store rival om Dollys gunst. Donald ser Anton gjennom grønne øyne.

Har andre noen synspunkter på dette? I særdeleshet, er andre enige i at Anton bør være grønn?

Comments

• edited February 2014
    Et interessant tema, som så vidt jeg vet har vært lite gjenstand for donaldistisk forskning.

Riktignok vil jeg (traust og døll som jeg er) advare mot å trekke de fargesymbolske tolkningene altfor langt. Donald er vel blå først og fremst fordi han går i matrosdress. Men Dollys rosa kjole skyldes nok i stor grad det faktum at konvensjon og tradisjon anser dette som en "feminin" farge.

Jeg vet ikke så mye om hvilke føringer serieskaperne eventuelt har på figurenes fargekoder. Men Barks' originaltegninger var vel i svart-hvitt, og koloreringa overlatt til "fargeavdelinga". Kuløren på figurenes klær blir vel derfor til ved konvensjon over tid. Det er kanskje grunnen til at Skrue opptrer med både rødt og blått antrekk i ulike tradisjoner og sammenhenger. (Slik sett er det vel egentlig bare de svartkledde figurene som har en definert "farge" i utgangspunktet.)  

For øvrig syns også jeg at Antons jakke helst skal være grønn. Og Petters bukser brune. Det hele beror vel på hvilke konvensjoner man selv husker fra sin donaldistiske oppvekst.

Teorien om nevøenes "forkortede regnbue" er interessant. Selv heller jeg mer mot teorien at rødt, grønt og blått er de tre additive primærfargene. Jeg mener likevel ved enkelte anledninger å ha sett en av dem med GUL lue...! (Det sentrale spørsmålet bør vel likevel være: Hvilken farge har lua til Birkebane?!)

Et google-bildesøk på diverse Disney-figurer viser for øvrig en ofte ganske uensartet fargepraksis.
  • Av sortkledde figurer kan vel også den sorte ridder nevnes. Han er ikk ond, men er likevel farlig nok.
  • edited February 2014
    På sine tyvetokter brukte jo Arpin Lusène en svart drakt også FØR han fikk tak i løsemiddel-rustningen med svart belegg. (Don Rosa har visst syslet med tanken om at løsemidlet var destillert fra et svart hull, men dette ble aldri uttrykkelig sagt i andeserien, skjønt jeg lurer på om det ikke ble nevnt i hans egen eldre serie med andre karakterer.) Lusènes opprinnelige drakt var vel svart av rent praktiske grunner: kamuflasje om natten.

Som du sier, er han egentlig ikke spesielt ond, bare en slags særegen sportsmann som lager sine egne regler (nesten mer i slekt med svartkledde Fantonald i så måte). Jeg vil ikke se etter noen veldig opplagt fargesymbolikk svart = ond her. Det altoppslukende løsemidlet, som hadde sin egen historie før Den sorte ridder noen gang kom inn i bildet, er passende nok svart fordi svart er fargen som absorberer (sluker!) alle andre farger.
  • Spøkelseskladden er vel og en sortkledd figur?

• edited February 2014
    Selvfølgelig. Men jeg behandlet først og fremst "andeuniverset" her, og Kladden tilhører hovedsakelig museuniverset (skjønt det jo finnes historier der han møter endene også). Ellers er Kladden, akkurat som Magica, et eksempel på "svart = ond".
  • Da har jeg misforstått, trodde det var hele universet.

• edited February 2014
    Det er egentlig litt vanskelig å diskutere museuniverset på samme måte. Figurene er færre og fargene mer variable. (Hvis du ser på de gamle tegnefilmene, er f.eks. Langbein fargelagt ganske annerledes enn vi er vant med.) Mikkes klesdrakt har variert mye opp gjennom årene, fra enkel kortbukse (gjerne rød med gule knapper) til mer fullstendige kostymer. Detektiv-Mikke skal etter mine begreper ha lysegrønn caps og hvit jakke.

Minni har i alle fall rosa som sin farge, akkurat som Dolly. Svarte-Petter kler seg egentlig ikke så mye i svart, men har til gjengjeld fått "svart" i navnet, slik at vi skal skjønne han er en skurk.

For den del er jo mye av Mikkes kroppsoverflate også svart, men uten onde implikasjoner (og vi kan være sikre på at Disney i 1928 ikke mente å antyde at hans nye karakter var afroamerikaner!)
  • Er enig i at det blir mer vanskelig!

Mens Dektektiv-Mikke, har jo fargene på klærne variert. Ikke alltid av feks. Murry har han hvit jakke, også grønn og rød.

• edited February 2014
    Tør be om dokumentasjon for påstanden om at "museuniversets" figurer er "færre" og "fargene mer variable" enn i andeuniverset. Mulig Mikke & Co er mindre populære enn Donald ditto per i dag. Kanskje er dette et generasjonsspørsmål. "Alle" snakker om "andetegnerne" Carl Barks og en viss Rosa. Desto færre om "musetegnere" som Paul Murry og Floyd Gottfredson. Selv vil jeg hevde det fins like mye bra og dårlig i begge leirer. (Det kommer neppe som noen overraskelse at jeg personlig syns KDR er blant tidenes mest oppskryttte Disney-"kunstnere".)

Mine fremste Disney-favoritter er dem som tolker ande- og museuniverset like godt. Og så vidt jeg kan se, gjelder dette først og fremst italienerne. Scarpa. Carpi. Cavazzano. Basta!

Tilbake til temaet: Min Skrue er rød. Og blå. Mikke fikk langbukser på 50-tallet.
  • Antall figurer i museuniverset er kanskje teknisk sett sammenlignbart med andeuniverset, men noen av dem opptrer mye mindre hyppig. Ole, Dole og Doffen har en slags "motstykker" i Tipp og Topp, men disse to opptrer _svært_ mye sjeldnere enn O-D-D. Selv Minni er vel ikke så hyppig å se som Dolly. Petter Smart har fått et slags motstykke i professor Statisk, men han har nok fortsatt et stykke å gå før han blir like veletablert som Petter. Museuniverset er egentlig sentrert om Mikke og hans sidekick Langbein. Langbein har en uendelighet av "onkler" og en plagsom tante, men de dukker bare opp unntaksvis. Det er også noen mer perifere venner (Klaus, Klara) og noen skurker (Svarte-Petter, Kladden m.fl. -- ingen av dem opptrer like regelmessig som B-gjengen eller Magica). Museuniverset har ingen ekvivalent til Skrue og den evige, ahem, familiedynamikken mellom Skrue og Donald. Vi vet omtrent null og niks om Mikkes familie og bakgrunn.

Hva fargene angår, har selv Mikkes ansiktslet endret seg. I min barndoms blader var han ganske enkelt hvit (som i "ikke fargelagt") i ansiktet. Var det rundt 1990 han plutselig fikk kaukasisk hudfarge i fjeset?  For meg var det fryktelig uvant.
  • Mener å ha lest en plass at Mikke fikk hudfarge fordi at han "ikke lenger var en mus"

En skandale!!

• Mikke hadde jo "hudfarge" i enkelte tegnefilmer siden 40-tallet, så det er nok ikke noe de bare kom på på 90-tallet.
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?