Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Donald Duck & Co 2014

edited January 2014 in Donaldisme
Nytt år & ny tråd!

Vi har omsider fått somlet oss til å skrive en kjapp omtale av nummer 1 og 2. Beklager at det tok så lang tid, men vi har rett og slett ikke hatt tid til å lese dem før denne uka! Satser på å være mer i rute framover :-)
«1345

Comments

• Flott med ny tråd, og god omtale.
  • edited January 2014
    Litt info om "Eventyr i Klondike": Dette er en restaurert versjon (tusjet på nytt av Comicup) av en historie som opprinnelig sto i et hefte utgitt av et selskap som solgte frokostblandinger i USA i 1950. Originaltegningene er gått tapt (vil jeg anta), som er grunnen til at Comicup har tusjet tegningene til Riley Thomson på nytt. Det fungerte slik i 1950 at om en sendte inn toppen på en eske med Wheaties frokostblanding og 25 cents fikk en noen små tegneseriehefter i 1-linjers-format tilsendt, og heftet med "Eventyr i Klondike" ("Klondike kid" i originalen) var altså et av disse. Jeg har hatt tilgang til både den amerikanske originalteksten og den nederlandske nyrestaureringen da jeg oversatte, og valgte å følge den amerikanske originalen i de tilfellene tekstene ikke var identiske. 

Om "Skogsrydderne" i nr. 1 er det å si at dette er den siste av Milton/Jippes-historiene fra 70-/80-tallet som ikke var utgitt i Norge. Den var ikke med i Milton/Jippes-Hall of Fame-boka, og det var egentlig en annen historie som skulle ha stått på trykk i DD&Co også. Det ser en om en kikker på innholdssida i bladet, der den lille tegningen ved siden av tittelen er hentet fra historien "Hagearbeid på Nordpolen", som gikk ut, fordi jeg oppdaget at den allerede hadde vært på trykk i Norge (Donald Duck Ekstra! 10/2010).
  • Høydepunktet i ukens Donald-blad er for min del den nye Daan Jippes historien som jeg har gledet meg til helt siden jeg så på baksiden av forrige ukes blad. Historien er antagelig inspirert av filmen "Bruce Almighty". 

På side 50 annonseres det en ny Ønskereprise angående Donalds 80 års jubileum. Av de historiene som foreslås ville jeg utvilsomt stemt på "Mikke Mus lurer Spøkelseskladden". De fleste av historiene som nevnes har jo også vært på trykk i bladet i løpet av de siste 9 årene. Men man kan jo heldigvis stemme på en helt annen historie en de som foreslås i bladet. 

Hvilken historie ville folk her egentlig ha stemt på? 
  • Donald bør vel feires med en Donald historier, ikke Mikke-historier? Hva med "Fødselsdagen" eller "Solens sønn" av Don Rosa eller "Eggemysteriet" eller "Gullhjelmen" av Carl Barks?

• Ser på TV2.no at Donaldbladet som kommer ut rett før OL starter kommer til å ha forskjellige forsider i Norge og Sverige. Grunnen er relatert til de forskjellige skistjernene Norge og Sverige stiller med. Det var ikke mulig å bli enig her, sier Marius Molaug til nettsiden.
  • Kan noen som har mottatt nr. 5 bekrefte at det er en historie fra Olaf i bladet?
  • Av Donald historier som kunne stå på trykk i jubileumsbladet ville jeg vel heller foreslå "Sjørøvergull" eller den usensurerte utgaven av "In Darkest Africa" som jo ikke har vært på trykk i Donald-bladet tidligere. 
    Personlig ville jeg bli svært glad om det omsider kom flere Gottfredson historier i ukebladet, så jeg ser heller at det kommer en upublisert historie av han fremfor nok et Don Rosa opptrykk. 

Chrisron jeg kan bekrefte at det er en ny historie av Olaf,tegnet av Marco Rota i ukens Donald-blad. 
  • For å feire Donalds 80 års jubileum, hva med å kjøre en skikkelig gammel klassiker istedet. Fra før Carl Barks startet å tegne Donald. "Donald Duck i ilden" har tidligere kun vært utgitt i en av kjempebøkene i Norge, men Boom! trykte en nyfaregelagt utgave tilpasset i bladformat rett før de måtte avslutte sine Disney-utgivelser. Så redaksjonen kan bruke den versjonen + tidligere oversetting.

• Jeg ville ha stemt på Pene-loppa og panfløyten.
  • Sigvald: "Solens sønn"? Bør ikke Donald feires med Donald-historier?
  • Hvorfor feire med historier som er opptrykt så mange ganger før, som "Gullhjelmen" eller "Eggemysteriet"?Eggmysteriet fikk vi jo som ekstra i fjor, så et nytt opptrykk av den er svært unødvendig.

Håper på noe sjeldent/upublisert.

• Kanskje DD&Co burde fokusere litt mindre på Petter Northug (Fetter Fjontug) til fordel for Ola Vigen Hattestad som med sitt OL-gullet i herrenes langrenns-sprint gar tatt Norges medalje nummer 313 gjennom tidene i vinter-OL?

• Er AC som nøytral danske på saken allerede ?
  • edited February 2014
    "Donalds ønskerepriser 2014" avstemningen er avsluttet nå, og vinneren ble Don Rosa historien "I Hjertet av Yukon". Alternativet "Jeg har en annen favoritt" havnet på andre plass etterfulgt av "Mikke Mus lurer Spøkelseskladden".
  • Bare de lover å aldri trykke "Mikke Mus i Jodleberg" fra DD&Co nr 7 igjen, så er jeg fornøyd. 
  • Det må seiast at "Jeg har en annen favoritt" er ei sabla bra historie.
  • edited February 2014
    Rutene i "Mikke Mus i Jodleberg" er tydelig klippet direkte ut av tegnefilmen. Men den eller de som har satt den sammen har tydeligvis ikke vært helt våkne for enkelte ruter i historien er litt merkelige. For eksempel rute 8 på side 34, nøyaktig samme bilde dukker opp igjen som rute 4 på side 36, bortsett fra lydordet vel og merke. 
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?