Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Soline og julehefte

edited December 2012 in Donaldisme

Den orientalske rypa, såkalte Soline, er sammen med resten av Flåklypa-gjengen på TV nå.
Apropos juleheftetråden og DD julehefte:
Hvilket hefte er den hun leser her? Eventuelt hvilken historie?
(Det ser egentlig ut som det bare er et beskåret blad ...)

© Caprino Studios

«1

Comments

• edited November -1

Vanskelig å se, men stilen virker italiensk på meg. Asteriti?

• edited November -1

Ser ut til å være fra en pocket-historie.

• edited November -1

Ja, det kan se ut som pocket.

Hvis det er Sergio Asteriti så må det kanskje være en av disse.
    Historien må i alle tilfelle være fra før august 1975.

• edited November -1

Jeg fant faktisk denne historien en gang, men klarer ikke huske hvilken det var, og hvilken utgivelse.
    Forsåvidt greit at dette spørsmålet ikke var i NM i år....

• edited November -1

Zoomet meg inn på bildet. Ser jo Tipp og Topp også :)
    Da blir det færre alternativer på den nevnte serieskaperen.

Og hvis Inducks er riktig så er det kun én historie hvis det er en pocket.

• edited November -1

Eit inntrykk eg får av dette stillbiletet utan at eg eigentleg har peiling, er at dei to rutene ikkje nødvendigvis er frå same historie.

• edited November -1

Uff ... da kan det ble en del vanskeligere.

© Caprino Studios + © Disney

• edited November -1

Uansett, ut i fra "kvaliteten" på papiret ser det ut som et dårlig oppkuttet sluttresultat av ei pocket-bok.

• edited November -1

Endelig virket Inducks igjen :)
    Nytt historiesøk på mm, langbein, tipp, topp.
    Jeg fjernet Paul Murry. Han er det vel ikke?

Går det an å kun søke på DP?

• edited November -1

Du kan iallfall velja i avansert søk at historia skal ha tre rader.

• edited November -1

Hmmm... det er definitivt en pocketboktegner, og sannsynligvis en italiensk også, men hvilken?...

• edited November -1

Måten Langbein er tegnet får meg også til å si Asteriti.

• edited November -1

Jeg tror Mikke og Langbein-ruta kan være fra et Månedshefte snarere enn en pocket. Snakkeboblene i MH var nemlig mer firkantede, slik de også synes å være på bildet. I så fall er det kanskje verdt å nevne at Månedsheftene gikk over fra STORE bokstaver i boblene så sent som i slutten av 1973.

For øvrig blir jeg stadig sikrere på at dette må være Asteriti.

• edited November -1

Sergio Asteriti er min gjetning også. Sitter og ser på noen pockethistorier tegnet av ham, uten å finne den spesifikke ruten vi får et glimt av på bildet her, men mer eller mindre overbevist om at det er han som tegnet Mikke og Langbein i venstre rute. Høyre rute med Mikke og Tipp og Topp klarer jeg ikke å identifisere tegneren av, muligens en helt annen, og muligens også fra en helt annen historie, slik Olaf foreslår.

Forøvrig et interessant poeng om de firkantede snakkeboblene i Månedsheftet. Kjente ikke til dette fra før, men alle pocketbokhistoriene jeg har for hånden av Asteriti har mye rundere snakkebobler enn i bildet over, så det ser ut til å stemme bra. Av nysgjerrighet, betyr dette at snakkeboblene i italienske serier faktisk ble omtegnet for publikasjon i månedsheftet? Eller laget Asteriti serier med forskjellig snakkeboblestil til forskjellige oppdrag?

Ellers... hvis jeg forstår rett det du nevner til slutt, så gikk Månedsheftene altså over fra store til små bokstaver i snakkeboblene i slutten av 1973? Og rutene i bildet har små bokstaver så vidt jeg kan se... Hm, dette kan i hvert fall i teorien fortelle oss noe om når denne scenen fra Flåklypa ble filmet. (Filmen hadde premiere i 1975, etter å ha vært i produksjon i ca. fire år hvis jeg husker rett...) Dette kan jeg like, indirekte Behind The Scenes-trivia for Disney-nerder! ;)

• edited November -1

Her er historien det er snakk om, "Den skjebnesvangre figuren", ganske riktig tegnet av Sergio Asteriti. Jeg er imponert over at noen klarte å gjenkjenne streken, men ved hjelp av det, samt en spesifisering av årstall på InDucks, klarte jeg å finne frem til noen få historier det kunne være. Og ettersom jeg befinner meg i barndomshjemmet nå i romjulen så har jeg barndommens Donaldsamling lett tilgjengelig. Historien sto på norsk i Donald Duck's Store Show 1974.

Jeg har ikke mulighet til å scanne rutene akkurat nå, men de er fra den samme historien begge to. Den første siden er faktisk kun halvparten av en rute der Mikke og Langbein kommer inn på Fiks' kontor. "Kort etter..." står det i billedteksten, og Mikke sier: "Her vi politimester! Du har sendt bud etter oss." Litt senere er Mikke hjemme sammen med Tipp og Topp, og de sier: "Mener du det onkel?", og Mikke svarer "Selvfølgelig! Dere har nemlig gitt meg en verdifull idé!".

• edited November -1

Godt å se at årelang lesing av Italo-Disney har gitt en viss intuisjon. Jeg brukte gårsdagen til å bla gjennom Asteriti-historier i gamle pocketer og Månedshefter, men fant ikke akkurat denne ruta i noen av dem. Ikke så rart, siden den altså befant seg i et Store Show, som jeg ikke (lenger) er i besittelse av. Uansett takk til Nestor B. for å løse gåten.

Mesterius, jeg vil tro at alle italienske serier i Månedsheftet (og DD&Co) ble brukket om for å tilpasse dem fire-stripers-formatet. I den anledning ble det kanskje også nødvendig å tegne om boblene. Jeg vil tro at de noe rundere boblene vi finner i pocketene, er de samme som man har i de italienske originalene.

• edited November -1

Nestor B. skreiv:

Her er historien det er snakk om, "Den skjebnesvangre figuren", ganske riktig tegnet av Sergio Asteriti.

Meget bra :)
    Jeg må si, litt omskrevet, som Ben Redic Fy Fasan: Do Nestor B genial!

• edited November -1

Takk, takk, det var så lite. :-)

Jeg trodde først det var et månedshefte jeg også og bladde meg gjennom alle månedsheftene jeg har fra den tiden - uten resultat selvsagt. Asteriti er for øvrig ikke et navn jeg kjenner til fra før, og da jeg først søkte på det så fikk jeg opp kun to historier som begge var utgitt i Norge på et alt for sent tidspunkt. Så viste det seg at det er to av dem, Asteriti'ene altså, en Franco og en Sergio (brødre?). Da jeg søkte på Sergio i stedet gikk det bedre.

Akkurat som med NM så lærer man masse ved å forsøke å løse slike gåter. Dette spørsmålet har lært meg noe om formen på snakkeboblene, forekomsten av pocketbokhistorier i andre formater, navnet på et par serieskapere jeg ikke visste om og minnet meg på overgangen fra blokkbokstaver tidlig på 70-tallet. Samt at jeg har kunnet kose meg med en historie jeg ikke har lest på mange, mange år.
    :-V

• edited November -1

Da jeg foreslo Asteriti, var det bare Sergio jeg kjente til fra før. Litt overfladisk Inducks'ing tyder for øvrig på at broder Franco "bare" har vært tekstforfatter. Det er forresten ikke så lenge siden en av forumets brukere "nominerte" S. Asteriti til en Hall of Fame-bok. Selv ville jeg kanskje ikke gå så langt, men det fins atskillig verre forslag...

Uansett vil jeg takke Glomgold for en spennende donaldistisk utfordring, og Nestor B. m.fl. for imponerende detektivarbeid. Her kreves mer enn noen mikkemuseklikk i Google eller Inducks. Hva med å gi utelukkende oppgaver av denne typen ved neste NM i Donald? (Olaf fryder seg sikkert allerede ved tanken...)

• edited November 2013
    Nå som Flåklypa Grand Prix kommer ut på Blu-ray, kan vi faktisk se i filmen hva Mikke sier i ruten til venstre! :D Denne Blu-rayen bør være et obligatorisk kjøp for alle donaldister.

image
Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?