Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Hvem er den beste Donald tegneren gjennom tidene?

24

Comments

• edited November -1

fiskebolla skreiv:
    "Jeg tror nesten ikke vi ville sittet og diskutert dette om Barks ikke begynte med tegneserier!"

Heller ikke om Walt Disney og Ub Iwerks hadde starta hele greia, men de trenger ikke være spesielt gode av den grunn.

• edited November -1

Jeg ser at to yngre lesere (12 og 14 år) rangerer Don Rosa bak navn som William Van Horn og en Volker Reiche.

Dette trenger noen kommentarer:

a)
    William van Horn er nok en brukbar historieforteller, men faller ofte gjennom som tegner. Jeg ser da bort fra "Horsing Around with History" som er tegnet etter at manus av Barks.

For det første bruker han få ruter på hver side - der Don Rosa er avansert og bruker mange ruter med mange detaljer i hver. Videre virker mange av bipersonene hos Van Horn å være overdrevne og useriøse.

b)
    Volker Reiche er et navn som åpenbart ikke hører hjemme i denne divisjonen (hvem har vel hørt om ham?). Men om man på Andeby-Online nå likevel skulle bli enige om at denne personen fortjener å nevnes sammen med Carl Barks og Don Rosa så må man sannelig også annerkjenne vår egen Olaf Solstrand som en tekstforfatter som det er lov å nevne/rangere sammen med Barks, Rosa og de andre store.

Sigvald

• edited November -1

Peder Kåre skreiv:
    Heller ikke om Walt Disney og Ub Iwerks hadde starta hele greia, men de trenger ikke være spesielt gode av den grunn."

Det kan ikke sammenlignes. Walt Disney var foretningsmannen som startet opptegnefilmimperiet. Men Carl Barks var jo en kunstner som skapte alle de geniale figurene i Andebyuniverset(dvs. nesten alle).

• edited November -1

Don Rosa og Carl Barks uten tvil. Men utenom dem liker jeg Marco Rota.

• edited November -1

Sigvald:
    "William van Horn er nok en brukbar historieforteller, men faller ofte gjennom som tegner. Jeg ser da bort fra "Horsing Around with History" som er tegnet etter at manus av Barks."

Smak og behag. Teiknestilen til Van Horn er svært omstridt - enkelte meinar at det blir for naivt, andre meinar at det personlege preget han gir figurane er heilt genialt. Og det må det jo vere lov å meine?

"For det første bruker han få ruter på hver side - der Don Rosa er avansert og bruker mange ruter med mange detaljer i hver."

Det er meir ein manus-ting enn teiknings-ting. Og eg tør å nemne at min absolutte favoritt nest etter Carl Barks - Romano Scarpa - i over førti år på linje med alle sine landsmenn hadde som standard å teikne seks ruter på kvar side. Van Horn brukar like mange ruter som omtrent alle andre.

"Videre virker mange av bipersonene hos Van Horn å være overdrevne og useriøse."

Ueinig - han teiknar dei på ein oppglødd måte som etter mi meining får dei til å verke ganske levande.

"b)
    Volker Reiche er et navn som åpenbart ikke hører hjemme i denne divisjonen (hvem har vel hørt om ham?)."

Kven som er mest populære har vel lite å gjere med kven som er best - det blir som å seie at den absolutt beste musikaren dei siste ti åra er Britney Spears. Ja, eg veit at enkelte meinar det, men det er ikkje slik at ho er best berre fordi ho selger så utruleg bra. Som Deep Purple-gitarist Ritchie Blackmore sa då "Smoke on the Water" blei så stor som låta blei, er det media som bestemmar kva som skal bli populært og ikkje. Difor er det beste å gløyme kva som er populært og tenkja på kva ein sjølv synest er bra. Reiche har under ti Disney-historier på nakken, men har haldt svært høg kvalitet og har ein utruleg god teiknestil. Eg skal ikkje leggja skjul på at eg fleire gonger på 90-talet tok feil av Volker Reiche og Carl Barks, både i manus og teikningar.

"Men om man på Andeby-Online nå likevel skulle bli enige om at denne personen fortjener å nevnes sammen med Carl Barks og Don Rosa så må man sannelig også annerkjenne vår egen Olaf Solstrand som en tekstforfatter som det er lov å nevne/rangere sammen med Barks, Rosa og de andre store."

Du overdriver, Sigvald. :-) Med fare for å motseie meg sjølv: Eg har berre hatt publisert ei historie så langt, og det er strengt talt ikkje nok til å skape seg eit inntrykk. LANGT frå. Skal du nemne meg saman med Barks, Rosa, Scarpa, Van Horn og Vicar, bør du først ha lest LITT meir av det eg har laga... (uansett vil eg alltid vere ueinig med deg i det, fordi eg veit at eg ikkje er og aldri kjem til å bli like stor som dei, og det er heller ikkje målet mitt.) Men uansett er dette ein diskusjon om teiknarar, og der er eg uansett ikkje nemneverdig ettersom eg teiknar Donald like bra som Kristoffer Schau.

• edited November -1

Sigvald Grøsfjeld jr. skreiv:
    "b)
    Volker Reiche er et navn som åpenbart ikke hører hjemme i denne divisjonen (hvem har vel hørt om ham?). Men om man på Andeby-Online nå likevel skulle bli enige om at denne personen fortjener å nevnes sammen med Carl Barks og Don Rosa så må man sannelig også annerkjenne vår egen Olaf Solstrand som en tekstforfatter som det er lov å nevne/rangere sammen med Barks, Rosa og de andre store."

Spørsmålet var hvem som er den beste tegneren. Rent teknisk synes jeg - selv om jeg vet utmerket godt at jeg er den eneste i verden som synes det - at Volker Reiche tegner mye bedre enn Don Rosa og de fleste andre. Det er min helt personlige mening, og at han ikke er særlig berømt og ikke har tegnet særlig mange historier har ingenting med hva jeg synes å gjøre.

• ACAC
    edited November -1

Sigvald, du min uvidende ven! ;-))
    Volker Reiche er en tysk tegner, som efter min mening laver ganske fine serier - hans tegnestil minder *mig* om Freddy Milton, Daan Jippes og Rob Klein.

Jeg må nok sige jeg har to rangordner for tegnere - der er de som jeg kender personligt, og de jeg ikke kender personligt.
    Det personlige kendskab gør derfor at min egen liste vil være:
    Klein
    Rosa
    Milton
    Solstrand

• edited November -1

Hei AC. Sorry hvis dette er frekt spørsmål, men kan du virkelig si at du kjenner Don Rosa personlig...?

Jeg mener, om Don Rosa fikk høre navnet Anders Christian Sivebæk, ville han da tenkt "hmm...han tror jeg at jeg har hørt om..." eller ville han tenkt "åja, anders christian ja, han fra danmark som jeg kjenner"?
    Det er nemlig to ganske forskjellige ting. Men hvis du _virkelig_ kjenner ham, så er du sinnsykt heldig!

• edited November -1

Wilfu skreiv:
    "Hei AC. Sorry hvis dette er frekt spørsmål, men kan du virkelig si at du kjenner Don Rosa personlig...?
    ------------------------

De har møtt hverandre - det VET jeg fordi jeg faktisk stod ved sidan av...

Sigvald

• edited November -1

De beste disneytegnerene, den kan være tricky...

Jeg setter umiddelbart Don Rosa på topp.
    Hadde planlagt å sette Marco Rota som nr. 2 og Barks som nr. 3, men har begynt å tenke meg om litt.

Etter å nylig ha lest historien der guttene skulker og Donald kler seg ut som dame, sank liksom Barks godt ned på lista. Han ble rakst og effektivt byttet ut med Vicar. Rota holdt fortsatt sin 2. plass - helt til jeg kom på at jeg ikke liker hans siste tegninger. De er til forveksling like tegningene til en viss Van Horn som jeg ikke kan fordra (han har dog gode manus!). Dermed rykket Vicar opp på 2. plass.

Men så begynte jeg å lese "Barks Beste" (eller hva den nå heter), og oppdage at sannelig -fyren kan jo tegne ender uten krympehoder og altfor store hender! Og jeg begynte å tenke på min store favoritt, "Sarasenernes natt". Også Marco Rota kan!

Vicar har holdt seg stabil og ren i streken, og jeg liker tegningene hans veldig godt. Historiene er litt mer så som så, men nå var det streken som var temaet.

Min liste blir etter litt fram og tilbake:

1. Don Rosa
    2. Vicar(jevnest)/Marco Rota/Carl Barks

Barks og Rota forsvinner tidvis ut av listen og får andre navnløse over seg (3.plass og nedover)

• edited November -1

Eg meiner at Rodriques er ein fantastisk god teiknar, enkelt og greitt fordi han har ein fin strek. Teiknar med følelsar og utrykk i endene. Brukar mange fine detaljar. Og sist men ikkje minst teiknar han livlege teikningar, med mykje action. Jamfør "Kvakks forsvunne skatt" i DD nr 10 2004.t.d. side 10 bilete 6 og 7.Han får fram gode ansiktsutrykk i enden.

Kommentar?

• edited November -1

Vegard:
    "Eg meiner at Rodriques er ein fantastisk god teiknar, enkelt og greitt fordi han har ein fin strek. Teiknar med følelsar og utrykk i endene. Brukar mange fine detaljar. Og sist men ikkje minst teiknar han livlege teikningar, med mykje action. Jamfør "Kvakks forsvunne skatt" i DD nr 10 2004.t.d. side 10 bilete 6 og 7.Han får fram gode ansiktsutrykk i enden. "

Du mener Francisco Rodriguez Peinado!
    Han her:
    http://stp.ling.uu.se/~starback/dcml/creators/francisco-rodriguez-peinado.html

((Du har jo Angel Rodriguez også, men det var Francisco som tegnet "Kvakks forsvunne skatt".))

Synes han minner LITT om Ignasi Calvet Estèban's tegnestil, men uten Estèbans karakteristiske smådetaljer (på figurene. Som litt fler rynker, svettedråper etc.).

Joda, jeg synes han overbeviste i denne historien. Gode uttrykk. Er enig med deg der, Vegard.

• ACAC
    edited November -1

Hej
    Wilfu:

Jeg tror Rosa ville genkende mig på mit kaldenavn AC. Vi har mødt hinanden en gang, i bergen september 2002. - Jeg har fået signeret blade af ham spm jeg har sendt derover og fået hjem igen. Vi har været i elektronisk kjontakt siden 1998. Men det er der nok vældig mange fans som kan sige. -
    Under alle omstændigheder: hvis du nævnte mit navn, og derefter Duckhunt, DCML og DDFR(R) overfor Rosa så ville jeg bli overrasket over ham, om han ikke genkendte det fra en af sammenhængene.

Ses vi i Bergen til oktober, Wilfu?

• edited November -1

Vegard skreiv:
    "Eg meiner at Rodriques er ein fantastisk god teiknar, enkelt og greitt fordi han har ein fin strek. Teiknar med følelsar og utrykk i endene. Brukar mange fine detaljar. Og sist men ikkje minst teiknar han livlege teikningar, med mykje action. Jamfør "Kvakks forsvunne skatt" i DD nr 10 2004.t.d. side 10 bilete 6 og 7.Han får fram gode ansiktsutrykk i enden.

Kommentar?"

Rodriques, ja? En fantasitisk tegner, både på Donald og Mikke. Kunne vært Tolkien-illustratør, han.

• edited November -1

Hmmm... jeg tror nok jeg har Barks øverst på min liste. Fulgt av Don Rosa, Volker Reiche (som jeg har mange gode barndomsminner fra, eller seriene hans da) og Heymans-brødrene. Og sikkert veldig mange jeg har glemt. Marco Rota! Han må for all del ikke glemmes. Men kanskje han kommer nederst på denne lista.

• edited November -1

"Ses vi i Bergen til oktober, Wilfu"

Hehe. Skulle gjerne tatt en tur...men dessverre er bankkontoen like fattig som en kirkerotte i McDuck-slottet akkurat nå. Men vi burde egentlig treffes en gang...

Men det er kult at du kjenner Don da ;)
    Har fått en mail av ham en, nei, TO ganger fra ham... *stolt*

• edited November -1

Trur nok at dette handlar mykje om korleis ein definerar å "kjenne"... Eg har minst ein gong skrive i eit forord at Don Rosa er blant dei hyggelegaste menneska eg kjennar. Og det meinar eg seriøst. Eg har rettnok ikkje møtt han enno, men når eg mailar eller ringar han, veit han kven eg er.

Apropos å vere stolt: Eg fekk julekort av Romano Scarpa i år. :-)

• edited November -1

Nei du kødder?? Så fett...!

Du kan ikke scanne det inn eller no da? For offentlighetens skyld?

• edited November -1

OK, i fjor...

Har ikkje skanner, men har knipsa eit foto av det...

http://www.andebyonline.com/olaf/scarpa-j2003.jpg

(var kombinert julekort og takkekort for bursdagsgåva eg sendte han i 2002.)

• edited November -1

Hvorfor blei innlegget til simon borte nå?

Uansett, fett! Men synes jo gamle Scarpa kunne spandert på seg en tegning, da. Hvis ikke det var på andre sida eller no?

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?