Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Donald-NM 2012

1121315171821

Comments

• edited November -1

Kjære arrangører. I et tidligere NM, kanskje det forrige, hadde dere en graf som viste hvordan hver deltagers plassering endret seg fra dag til dag. Den har jeg savnet i år. Men om det er mye arbeid å sette det opp så lar dere det være. :-)

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Det var iallfall to ulike deltakarar/lag som svarte struts.

Den andre var nok meg. Å få levende vesener (inkludert mennesker, jf. Torsdag-historien) i posten fra slekt og venner i Afrika er visst vanligere i Andeby enn andre steder.

• edited November -1

I forrige runde ble laget mitt reddet av «ingenting galent i å be vener og familie om hjelp»-regelen. Vi hadde ingen anelse om hva som hadde skjedd med karen i bildeoppgaven (eller hva for en kar det var, for den saks skyld), men min venn Torje kunne heldigvis opplyse oss om evronianere og kaldflammer. Takk, Torje!

• edited November -1

Øystein Skartsæterhagen skreiv:

(eller hva for en kar det var, for den saks skyld)

Du må bruke Inducks flittigere ;)
    Samme bildet er t.o.m. tilgjengelig der :)

• edited November -1

Glomgold skreiv:

Kanskje, men i dette tilfellet måtte jeg i så fall ha gjort noe slikt som å se på alle personbildene som er registrert i Inducks, siden jeg ikke ante hva det var jeg så etter.

Jeg vet det. Det var veldig lett å finne personen etter at jeg hadde fått vite hva svaret var.

• edited November -1

Var så sikker på at jeg hadde rett svar på gullnål-spørsmålet.

• edited November -1

Var helt sikker på at gullnålen stammet fra MM-serien "Super Secret Agent" hvor Paul Murry samarbeidet med Dan Spiegle om tegningene (hvorfor er bare den første av disse historiene utgitt i Norge?). Men jeg fant ikke noen gullnål i teksten, så jeg slettet svaret like før stengetid i går kveld.

• edited November -1

Glomgold skreiv:

Jeg brukte reversert bildesøk (TinEye) for å søke etter bildet, men fikk ingen treff.

Forøvrig enig i det som har blitt skrevet tidligere av noen her, at det kunne vært interessant med en konkurranse der en ikke hadde muligheter til å benytte seg av hjelpemiddel. Slik det er nå er dette like mye en konkurranse i hva en vet om Donald, som en konkurranse i hvem som er flinkest til å søke i Google og Inducks, samt hvem som har flest Donald-lesende venner. Det ble foreslått en konkurranse der en bare hadde fem minutter på å svare, men selv med bare fem minutter har en jo mulighet til å gjøre en god del søk.

(Dette er ingen kritikk av denne konkurransen, bare en tanke om noe annet som kunne vært interessant å gjennomføre. Det er også fordeler med slik NM er nå).

• edited November -1

Tommy skreiv:

Forøvrig enig i det som har blitt skrevet tidligere av noen her, at det kunne vært interessant med en konkurranse der en ikke hadde muligheter til å benytte seg av hjelpemiddel. Slik det er nå er dette like mye en konkurranse i hva en vet om Donald, som en konkurranse i hvem som er flinkest til å søke i Google og Inducks, samt hvem som har flest Donald-lesende venner. Det ble foreslått en konkurranse der en bare hadde fem minutter på å svare, men selv med bare fem minutter har en jo mulighet til å gjøre en god del søk.

(Dette er ingen kritikk av denne konkurransen, bare en tanke om noe annet som kunne vært interessant å gjennomføre. Det er også fordeler med slik NM er nå).

Dette har vært oppe til diskusjon her i huset noen ganger i løpet av årene som har gått siden du og Olaf arrangerte NM første gang. Det kunne absolutt vært gøy å se resultatene fra et NM arrangert på direkten, selv om jeg ikke helt vet hvordan det skulle gjennomføres. Det har vært en utfordring å lage spørsmål der svarene ikke nødvendigvis kunne søkes opp de årene jeg har vært med, og det blir jo ikke enklere etter hvert som vi bruker opp spørsmål og stadig mer informasjon er tilgjengelig på nett.

• edited November -1

Øystein Skartsæterhagen skreiv:

Glomgold skreiv:

Kanskje, men i dette tilfellet måtte jeg i så fall ha gjort noe slikt som å se på alle personbildene som er registrert i Inducks, siden jeg ikke ante hva det var jeg så etter.

Et av to aktuelle universer - PKNA eller endene. Fort gjort å scrolle seg igjennom :)

Et tips til andre som ikke er så bevandret i Inducks ;)

Som Tommy skriver: Mye er gjort ved å være flink til å bruke diverse søkemetoder på internett.
    Men det er jo gøy likevel :)

• edited November -1

Glomgold skreiv:

Et av to aktuelle universer - PKNA

Hva betyr forkortelsen PKNA?

• edited November -1

Tommy skreiv:

Jeg brukte reversert bildesøk (TinEye) for å søke etter bildet, men fikk ingen treff.

Det var jeg som nevnte dette. 5 minutter var bare et eksempel.
    Hvor lang tid man bør ha kommer jo litt an på spørsmålene. Sikkert mange som f.eks. visste med en gang hvilken historie det var snakk om med spørsmålet om Donald som pelsjeger, men jeg blir imponert om noen husket nøyaktig svar etter hukommelsen. Jeg vet ikke helt hvordan det skal gjennomføres, men det kunne f.eks. være slik at man trykket på en knapp for å se spørsmålene og så måtte svarene vært registrert innen 5 min. Da kan man fortsatt la hver dags spørsmål stå i 24 timer.

Greit at de flinkeste kanskje klarer å google noen svar veldig fort, men det ville eliminere en del tilfeldige poeng som blir utdelt på lang leting i store samlinger/inducks eller fordi spørsmålet blir sendt videre til venner/familie. Personlig har jeg ikke sjans til å vinne NM uansett hvordan det utføres, men det hadde hvertfall vært gøy med et "hukommelses-NM" engang.

Må påpeke at dette ikke er noen kritikk av deltagere som bruker masse av sin tid på å finne svar, tilfeldig eller ikke, eller spør venner og familie. Så lenge man ikke bryter noen av NMs regler er poengene vel fortjent. Og jeg tror nok de beste kjemper i toppen uansett :)

Og jeg har selv fått noen ekstra poeng ved "kvalifisert" gjetting.

Og som jeg også skrev forrige gang: Ingen kritikk av NM. Det fungerer jo fint slik det er nå også og jeg blir utrolig glad hver gang det annonseres et nytt NM. Dette er kun lufting av idéer. :)

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Glomgold skreiv:

Et av to aktuelle universer - PKNA

Hva betyr forkortelsen PKNA?

Paperinik New Adventures

• edited November -1

Vanskelig og søke etter en liten gnom i inducks når en ikke aner hva han heter, jeg kunne jo selvfølgelig ha gått igjennom alle figurer, men regnet med at dette var en bifigur som ikke var å finne på noen slik liste.

Nå er det jo foresten ikke så lenge igjen til den 24. Desember :-)

• edited November -1

Trur alle skal ha fått dei poenga dei skal ha no, men det er som vanleg berre å klage dersom ein føler at ein burde ha fått poeng for noko ein ikkje fekk poeng for. Og dersom det er nokon som sit på ei utgåve av bilhistoria der årstalet er eit anna enn 1907, sei ifrå.

• edited November -1

Tippet 1913, bare 6 ifra.

• edited November -1

Olaf er ikke redd for å få beliebers på nakken, skjønner jeg :)

• edited November -1

Eg står framleis beinhardt på min teori om at det er då ingen som leser dei filnamna uansett, så eigentleg kan eg skrive nøyaktig kva eg vil der.

(Og eg har faktisk ingenting imot verken Bieber eller beliebers. Men det kan jo hende at Mikke har det.)

• edited November -1

ISJ! ÆSJ! DOBBELTÆSJ! Jeg hadde skrevet "sommerfugler". Men fordi jeg har mange blader bare på engelsk, fikk jeg ikke sjekket professorens navn. Så jeg satset i stedet på "Neshorn" (Jungle Bungle - WDC 259).

• edited November -1

Glomgold skreiv:

Olaf er ikke redd for å få beliebers på nakken, skjønner jeg :)

Genialt filnavn på denne oppgaven, lo godt da jeg så denne.:-)

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?