Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Donaldlitteraur på bokhylla.no

edited October 2012 in Donaldisme

Hei!
Diverse donaldrelaterte bøker og hefter kan leses på Nasjonalbibliotekets bokhylla.no.
Direkte lenke: direkte lenke

«1

Comments

• edited November -1

Nå fikk jeg endelig tatt en titt i "Onkel Skrue 50 år i andeby" jubileumsheftet! :-D

• edited November -1

Mikkel Hagen skreiv:

Nå fikk jeg endelig tatt en titt i "Onkel Skrue 50 år i andeby" jubileumsheftet! :-D

Et veldig bra hefte! Husker at jeg ble introdusert for flere av Carl Barks' beste Onkel Skrue-historier i den utgivelsen. :)

• edited November -1

Ære være nasjonalbiblioteket!
    Donaldismen, norgeshistoriens mest stjålte bibliotekbok, finnes også tilgjengelig her for den som ikke har, men er interessert i, originalversjonen.

Nasjonalbiblioteket gjør en forbilledlig og viktig innsats i å gjøre utgått (altså i betydningen utsolgt fra forlag og butikker) tilgjengelig på denne måten

• edited November -1

Men de hvite kjempebøkene finnes visst ikke der. Det var nedtur. Kanskje nasjonalbiblioteket ikke hadde en skanner som var stor nok?

• edited November -1

Begrensningene i opphavsretten gjør at Nasjonalbiblioteket kun har tillatelse til å gjøre bøker utgitt på 1990-tallet fritt tilgjengelig. Da faller selvsagt kjempebøkene utenfor.

Men jeg liker din teori bedre...

• edited November -1

Frodo skreiv:

Men de hvite kjempebøkene finnes visst ikke der. Det var nedtur. Kanskje nasjonalbiblioteket ikke hadde en skanner som var stor nok?

De har i hvert fall en: http://www.nb.no/nbsok/search?page=0&menuOpen=false&instant=true&action=search¤tHit=9¤tSesamid=&searchString=skrue+mcduck

• edited November -1

Ja, så sannelig! Da kan vi avvise at det er scanneren som er problemet. Takk!

• edited November -1

Fulla Cola skreiv:

Begrensningene i opphavsretten gjør at Nasjonalbiblioteket kun har tillatelse til å gjøre bøker utgitt på 1990-tallet fritt tilgjengelig.

Nasjonalbiblioteket har fått i land en banebrytende avtale med Kopinor om digitalisering. Alle bøker fra 1900 til 2000 kan digitaliseres og tilgjengeliggjøres. Ettersom all litteratur fra før 1900 er i det såkalte "public domain" kan all litteratur før 2000 legges ut gratis i bokhylla.

Her finnes avtalen:
    http://www.forleggerforeningen.no/nor/avtaler/nasjonalbiblioteket
    http://www.forfatterforeningen.no/v2/content/bokhyllano-utvides-ny-avtale-mellom-kopinor-og-nasjonalbiblioteket

Dette er stort! Det er banebrytende i internasjonal sammenheng. INGEN andre land er flinkere enn Norge på akkurat dette punktet. 250.000 bøker skal digitaliseres i løpet av de neste fem år. Arbeidet starter med det eldste materialet, så det tar nok en stund før de hvite kjempebøkene kommer til bokhylla.no, men de kommer dit før eller siden. Heldigvis.

Edit:
    Dessuten er det bare bøker som er public domain som er fritt tilgjengelige. Alt som er opphavsbeskyttet kan bare leses på bokhylla.no. Siden er laget slik at det ikke skal lastes ned bøker som er opphavsbeskyttet. Det er lett nok å omgå dette og laste ned bøkene likevel, men det snakker vi ikke så høyt om her inne

• edited November -1

Med fritt tilgjengelig mener jeg lesbart fra private PC-er. Av 273 000 digitaliserte bøker per i dag, kan 115 000 leses hjemmefra, resten er tilgjengelige fra PC-er på NBs lesesal. NB har allerede digitalisert flere bøker enn avtalen omfatter, og det er derfor ingen automatikk i at alt som ble scannet under den gamle avtalen (som gjaldt 1990-tallet) åpnes for fri tilgang.

Det er antall bøker som kan leses hjemmefra, som i løpet av fem år skal økes til 250 000. Den langsiktige planen er å digitalisere hele NBs samling som totalt -- inkludert blant annet aviser og tidsskrifter -- er på flere millioner objekter.

Verker hvor forfatteren har vært død i mer enn 70 år er i "public domain" (på norsk: falt i det fri). Disse faller egentlig utenfor avtalen (som i praksis er en dispensasjon for tilgjengeliggjøring), og kan lastes ned som PDF. Disse kommer i tillegg til de 250 000 opphavsrettsbeskyttede bøkene som avtalen gjelder.

Dette er helt riktig banebrytende og unikt i verdenssammenheng. Det vil ikke bare gi folket en helt unik tilgang til kulturarven, men også revolusjonere mange typer forskning og referansearbeid. Som et apropos er det spesielt imponerende at man gjennom Kopinor og en liberal norsk lovgivning også har hjemmel for å gi gratis tilgang til oversatt Disney-materiale. Det ville nok aldri gått i USA.

For øvrig digitaliseres det i snitt 1000 nye bøker per uke. Jeg har en "følelse" av at kjempebøkene vil dukke opp ganske snart...

• edited November -1

De fem første kjempebøkene er nå digitaliserte og tilgjengelige hjemmefra. (Med unntak av Jeg, Mikke Mus, som skandaløst nok ikke eies av Nasjonalbiblioteket!)

Jeg, Donald Duck
    Jeg, Onkel Skrue
    Jeg, Langbein
    Donald Duck: 365 historier fra 1936-1945
    Mikke Mus: 365 historier fra 1932-1942

• edited November -1

En dag jeg har veldig god tid skal jeg lese mye der! Takk for at du sa i fra om det!

• edited November -1

Bare lurer på en ting: Når jeg klikker på linkene, kommer jeg til siden, men hvor er boken? Kan ikke se den noen sted. Mulig må jeg registrere meg på NB, men når jeg prøver å registrere meg, legger jeg inn epostadressen som beskrevet, men noen mail fra de får jeg ikke, så jeg får ikke registrert meg.

Hvis jeg ikke må være registrert, hvordan får jeg isåfall lest boken? Dette gjelder forøvrig alle 5 linkene.

• edited November -1

Helmax skreiv:

Bare lurer på en ting: Når jeg klikker på linkene, kommer jeg til siden, men hvor er boken? Kan ikke se den noen sted. Mulig må jeg registrere meg på NB, men når jeg prøver å registrere meg, legger jeg inn epostadressen som beskrevet, men noen mail fra de får jeg ikke, så jeg får ikke registrert meg.

Hvis jeg ikke må være registrert, hvordan får jeg isåfall lest boken? Dette gjelder forøvrig alle 5 linkene.

Noen registrering skal ikke være nødvendig. Men man har et valg om å lese boken i HTML eller Flash. Kanskje man kan få problemer dersom Flash er valgt uten at man har det installert?

• edited November -1

Helmax skreiv:

Kan ikke se den noen sted.

Hvis du befinner deg i Asia, som profilen din sier, er dét grunnen. Avtalen mellom NB og Kopinor gjelder kun i Norge, så materiale som i utgangspunktet er opphavsrettsbeskyttet er ikke tilgjengelig i utlandet.

• edited November -1

Hvorfor eier ikke Nasjonalbiblioteket "Jeg, Mikke Mus"? Trodde det var slik at de skulle ha samtlige bøker som var trykket på norsk. Eller?

• edited November -1

Jo, de skal ha samtlige bøker som er utgitt på norsk. Men dette er avhengig av at forlagene selv sender inn eksemplarer (noe de er pålagt gjennom pliktavleveringsloven). NB purrer ganske strengt på utgivere som ikke leverer, men på 1970- og 1980-tallet var det dessverre slik at man ikke tok det så nøye med tegneserier og barnebøker.

Dette utdraget fra Donaldismen (side 12) viser litt av både holdningen og beholdningen på begynnelsen av 1970-tallet: (Universitetsbiblioteket er det som senere ble Nasjonalbiblioteket.)

Lenge trodde arkeologene at Universitetsbiblioteket skjulte store donaldistiske skatter, men det skulle senere vise seg at nettopp her bød utgravningene på spesielt store problemer. For det første må man overbevise bibliotekaren om at man er der i forskningsøyemed, hvilket av lett forståelige grunner kan være vanskelig. Men verre er den nedslående oppdagelse man gjør når man er kommet forbi denne første hindringen. Universitetsbibliotekets Donald-samling er nemlig langt fra komplett.

I dag kjøper man inn og lapper på samlingen kontinuerlig. DD&Co og flere andre tegneserier er nå helt komplett. At Jeg, Mikke Mus ennå ikke er kjøpt inn -- den kan fås for en snau hundrings på flere bruktsjapper i Oslo -- er vel mest tilfeldig.

• edited November -1

Hm, sier vel litt om tegneserienes status tidligere, med henhold til at man ikke var så nøye med å ta alt inn. Kommer jeg over kjempeboken skal jeg saktens donere den til biblioteket, selv om jeg har skjønt at det heller ikke er så enkelt. Får uansett håpe at de til slutt får tak i den på en eller annen måte. Når de først har alle de andre...

• edited November -1

Ok. Da blir det mening i det ja. Får prøve en norsk proxy da, for å se om den lar seg lure. ;)

• edited November -1

Erlend skreiv:

Hm, sier vel litt om tegneserienes status tidligere, med henhold til at man ikke var så nøye med å ta alt inn.

Jeg kan vel også nevne at man i dag ikke bare tar inn alt som trykkes, uansett om det er høy- eller lav-kultur, men også lar være å spørre folk hvorfor de skal låne det de vil låne. For 40 år siden var det faktisk slik at en bibliotekar kunne finne på å si nei hvis han eller hun ikke følte at låneren skulle bruke materialet til noe "ordentlig".

• edited November -1

Fulla Cola skreiv:

Men verre er den nedslående oppdagelse man gjør når man er kommet forbi denne første hindringen. Universitetsbibliotekets Donald-samling er nemlig langt fra komplett.

Hva sier den alltid korrekte bibliotekar Olaf til at Egmont/Serieforlaget synes å slurve med pliktavleveringen?

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?