Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Bruktbladsjapper

edited August 2012 in Donaldisme

Hei

Jeg reiser litt rundt i landet innimellom i egenskap av ymse verv. Når jeg er i en ny by, forsøker jeg å få med meg den lokale bruktbladsjappa. Hefter som er umulige å finne i Trondheim eller Oslo, kan plutselig finnes i bunkevis i Bodø - det er tydeligvis store lokale variasjoner i utvalg.

Tidligere brukte det å ligge en oversikt over bruktbladsjapper på tegneserie.info, men den er nå fjernet (jeg gjetter fordi webmasteren ikke maktet å holde den oppdatert, synd fordi en dårlig oppdatert liste er bedre enn ingen).

Jeg har lett litt, men ikke funnet noen god oversikt. Er det noen som kan komme med en peker? Eller evt. om det ikke finnes kunne vi gjøre litt dugnadsarbeid og lage en oversikt i denne tråden. (Om det ikke allerede finnes en gammel tråd på det da, jeg har jo ikke vært registrert her så lenge.)

«1

Comments

• edited November -1

Oppdaget dette selv da jeg søkte etter tegneserie.info-guiden for noen uker siden, trist at den er nede. Takket være Wayback Machine klarte jeg i hvert fall å finne igjen den gamle listen. Kopierer den like godt inn her også, ettersom jeg er usikker på hvor stabil Wayback Machine er. For ordens skyld, dette er et snapshot av nettsiden fra 19. september 2008.

Tegneseriebutikker for brukte serier

Her prøver jeg å lage en liste over alle butikker som selger brukte tegneserier i Norge. Kjenner du til andre butikker så ta svært gjerne kontakt! E-postadressen er oskar@tegneserie.info. I utgangspunktet skal oversikten være så komplett som mulig, men bruktbutikker, Frelsesarmebutikker o.l. som en sjelden gang får inn en bunke tegneserier tas ikke med her. Butikkene må dessuten ha besøkslokaler. De som kun driver med postordre, messesalg o.l. er ikke samlet på denne listen.

Har du vært på noen av disse butikkene? Jeg kommer til å lage en underside til hver butikk der brukere kan uttale seg. Spesielt interessant er temaer som:

Forhold pris/kvalitet
    Utvalg, spesielt på eldre hefter
    Sirkulasjon (får de stadig inn nye blader?)
    Jeg vil helst at de som uttaler seg oppgir fullt navn (og gjerne også e-postadresse). Det er dog ikke noe krav.

Tusen takk til alle som har vært med å bidratt til at denne listen har blitt så komplett som mulig. Og takk til dere som lar andre nyte godt av deres erfaringer!

(...)

Akershus

Aliblabla
    Bærumsveien 210
    1357 Bekkestua
    E-post: post@aliblabla.no
    Web: www.aliblabla.no
    Åpningstider:
    Man-Fre: 10:00-18:00
    Lørdag: 09:00-16:00

Reveenka
    Storgata 16
    2000 Lillestrøm
    Tlf: 60 80 01 11 / 40 85 87 30

Reveenka
    Idrettsveien 6
    1400 Ski
    Tlf: 64 86 86 30 / 40 85 87 30

Buskerud

Bruktboka
    Søndre Torv 8
    3510 Hønefoss
    Tlf: 32 13 22 05

Hedmark

Hobbyboden
    Sven Morens vei 3
    2408 Elverum
    Tlf: 62 41 12 47

bokhuset.no
    Holsetgata 20
    2317 HAMAR
    Tlf: 62 53 42 08
    Web: www.bokhuset.no
    E-post: post@bokhuset.no

bokhuset.no
    Furnesveien 13
    2380 Brumunddal
    tlf: 62 34 51 06

Hordaland

Hollendergaten Antikvariat
    Hollendergaten 13
    5017 Bergen
    Tlf: 55 32 61 55

Bergensantikvariatet (tidligere Holberg Antikvariat)
    Lille Øvregaten 2
    5018 Bergen
    Tlf: 55 32 68 94 / 95 05 73 79
    E-post: am-fager@online.no
    Web: www.bergensantikvariatet.no

Lesehesten
    Marken 20
    5017 Bergen
    Tlf: 55 31 60 63

Pjokken
    Fjøsangerveien ? (vis-à-vis Forum Kino)
    5054 Bergen
    E-post: pjokken@yahoo.com
    Åpningstider: Mandag, onsdag og fredag: 16:00-18:00

Spiderman
    Foreningsgaten 3
    5015 Bergen
    Tlf: 55 36 73 00
    Faks: 55 36 73 01

Vampyren
    Storetveitveien 3
    5067 Bergen
    Tlf: 90 17 15 07
    Åpningstider:
    Mandag, onsdag og fredag: 09:00-14:00
    Tirsdag og torsdag: 10:30-16:00
    Lørdag: 09:00-12:00

"Brukte Tegneserier"
    Kringsjåveien 25
    5162 Laksevåg

Møre og Romsdal

Bruktboka
    Hamnegata 47
    6413 Molde
    Tlf: 71 25 91 06

Pocketboka
    Kirkegata 16
    6004 Ålesund
    Tlf: 70 12 12 70

Nordland

Brukt og Nytt
    Kongens gate 13/15
    8005 Bodø
    Tlf: 75 52 33 99

Ludvigs Bruktbokhandel
    Dronningensgate 42
    8006 Bodø
    Tlf: 75 54 09 20

Tegneserie-kjeller'n
    Jacob Jentoftsvei 40
    8373 Ballstad
    Tlf: 76 08 62 10 / 90 55 15 62
    Web: http://home.no.net/karlter
    E-post: tkbl@online.no

Underholdningsmagneten (mest nye tegneserier)
    Sandgata 3
    8006 Bodø
    Tlf: 75 52 50 70
    Web: www.underholdningsmagneten.no
    E-post: webmaster@underholdningsmagneten.no

Oppland

Bruktboka
    Storgata 24
    2815 Gjøvik
    Tlf: 61 17 62 72

bokhuset.no
    Storgata 40
    2609 LILLEHAMMER
    Har ikke telefon

Oslo

Lucky Eddie
    Trondheimsveien 63
    0565 Oslo
    Tlf: 22 19 40 10

Spøk og Spenning
    Helgesens gate 10
    0553 Oslo
    Tlf: 22 38 20 05
    Åpningstider:
    Mandag-fredag: 11:00-17:30
    Lørdag: 11:00-15:00

Comix Antikvariat
    Ullevålsveien 16
    0171 OSLO
    Tlf: 22 60 70 28
    E-post: comix@c2i.net
    Åpningstider:
    Mandag-fredag: 10:00-17:00
    Lørdag: 10:00-15:00

Pretty Price
    Dronningens gate 23
    0154 Oslo
    Tlf: 22 42 52 89

Bjørn Ringstrøms Antikvariat
    Ullevåls veien 1
    0165 Oslo
    Tlf: 22 20 78 05

Boktorget
    Korsgata 24 (inngang fra Markveien)
    0551 Oslo
    Tlf: 22 71 92 42

Rogaland

Løvås bruktbu
    Pedersgata 25
    4013 Stavanger
    Tlf: 51 89 35 54

Løkkeboden
    Løkkeveien 40
    4008 Stavanger
    Tlf: 51 53 11 65

Flotmyr Video
    Øvregaten 173
    5525 Haugesund
    Tlf: 52 71 49 08

Bytti / BBC
    Storgata 51
    4307 Sandnes
    Tlf: 98 80 88 98
    E-post: bytti@frisurf.no

Sogn og Fjordane

Brukt og nytt
    Hamnegata 1
    6900 Florø
    Tlf: 91 85 41 76
    E-post: egkar@online.no
    Åpningstider:
    Mandag: Stengt
    Tirs-Tors: 10:00-16:00
    Fredag: 12:00-17:00
    Lørdag: 10:00-13:00

Sør-Trøndelag

Adamstuen Antikvariat
    Kongens gate 68
    7012 Trondheim
    Tlf: 73 51 45 15

Wangsmos Antikvariat
    Vår frue Strete 1
    7013 Trondheim
    Tlf: 73 52 44 55

Pocketbua
    Mellomveien ?
    7042 Trondheim
    Tlf: 90 99 16 89

Telemark

Pocket Bua
    Jernbanegata 6
    3916 Porsgrunn
    Tlf: 35 55 08 55

Harvest 93 Antikvariat
    Prinsessegata 2 A
    3724 Skien
    Tlf: 35 52 45 41

Gameworld
    Torggata 6
    3724 Skien
    Tlf: 92 22 44 43
    E-post: toer-som@online.no
    Åpningstider:
    Man-fredag: 11:30-17:00
    Lørdag: 10:00-15:00

Troms

Harstad Antikvariat
    Skolegata 6 B
    9404 Harstad
    Tlf: 77 06 98 88
    E-post: post@harstadantikvitet.no
    Web: www.harstadantikvitet.no

Tromsø Bruktbokhandel
    Kirkegata 6
    9008 Tromsø
    Tlf: 77 68 69 74

Tromsø Frimerke & Mynt
    Storgata 83
    9008 Tromsø
    Tlf: 77 68 52 01

Vest-Agder

Bladikvariatet
    Tordenskjolds gate 2
    4612 Kristiansand
    Tlf: 38 02 69 19

Vestfold

Ceta
    Storgata 10 A
    3210 Sandefjord
    Tlf: 33 46 44 58

Gledeshuset
    Øvre Langgate 47
    3110 Tønsberg
    Tlf: 92 25 17 07

Østfold

Fredrikstad antikvariat
    Torvgata 8
    1607 Fredrikstad
    Tlf: 69 32 08 73

Seriebutikken
    St. Maries gate 72
    1706 Sarpsborg
    Tlf: 69 14 95 00 / 92 62 14 30
    Åpningstider:
    Man-Fre 11-18 , Lør 11-15
    Web: www.seriebutikken.no
    E-post: sven@seriebutikken.no

• edited November -1

Tror Lesehesten i Marken her i Bergen er nedlagt.

• edited November -1

Jeg kan gi litt info om de fylkene jeg har bodd i de siste årene; Hordaland og Møre og Romsdal.

I Hordaland er Hollendergaten antikvariat flyttet til Lodin Leppsgate. Dette er trolig den som har mest tegneserier i Bergen, men det er ingen i Bergen som har spesialisert seg på dette lenger, så byen har ikke noe godt utvalg.

Bergensantikvariatet er nå kun på nett. Lesehesten og Pjokken er lagt ned. Spiderman og Vampyren vet jeg ikke noe om, da jeg aldri har vært der. "Brukte tegneserier" tror jeg også er lagt ned, men er ikke helt sikker.

I Molde finnes Bruktboka fremdeles på kaia. Pocketboka i Ålesund er borte, men i stedet har Serieantikvariatet kommet i gågata. Her er antakelig Vestlandets beste utvalg i tegneserier. Anbefales på det varmeste. Se serieantikvariatet.no for mer informasjon.

• edited November -1

Kan legge til for min del at det siste jeg sjekket var alle 3 antikvariatene i Trondheim oppe og gikk. (Ei stund siden jeg var på pocketbua men)

Også er Pretty Price i Oslo dessverre nedlagt.

• edited November -1

Vel, orket ikke lese igjenom hele listen for å se om de butikene jeg nevner allerede er der, men det finnes et kjempe bra antikvariat i Trondheim. Der har de et stort utvalg av Donald blader og andre tegneserier. Den ligger ikke så lang unna Nidarosdomen.

Kan også nevne en brukt butikk i Sjøgata i Mosjøen, der selger de mye rart inkludert Donald blader og tegneserier.

• edited November -1

Alle snakket om hvor mye de savnet Underholdningsmagneten da jeg flyttet til Bodø høsten 2009... så den er nok for lengst lagt ned. Med mindre de åpnet igjen etter at jeg flyttet hjem til Trondheim et år senere. Men tviler... ;)

• edited November -1

Lars Martin skreiv:

Pocketboka i Ålesund er borte, men i stedet har Serieantikvariatet kommet i gågata. Her er antakelig Vestlandets beste utvalg i tegneserier. Anbefales på det varmeste.

Helt enig. Like bra utvalg som de store Oslo-butikkene, og på enkelte titler faktisk bedre.

• edited November -1

Mikkel Hagen skreiv:

Vel, orket ikke lese igjenom hele listen for å se om de butikene jeg nevner allerede er der, men det finnes et kjempe bra antikvariat i Trondheim. Der har de et stort utvalg av Donald blader og andre tegneserier. Den ligger ikke så lang unna Nidarosdomen.

Du tenker på Wangsmo. Det går an følge dem på Facebook, de pleier ofte å opplyse om blader de får inn i butikken. Blant de nyeste oppdateringene derfra finner man f.eks.; "Donald Duck & Co. Diverse nummer fra 1983 - 2012, inkl. en god del tillegshefter", "Mikke Mus - Diverse nummer 1995-2000" og "Disney album satt ut i dag." med tilhørende bilder. Jeg vet ikke om de driver med postordresalg, men det er ihvertfall nyttig for oss som bor i Trondhjemsområdet.

• edited November -1

Galleri & Gallera har en hylle tegneserier, Buskerud.
    [url=www.gallerigallera.no]Nettside.[/url]
    Facebook.

• Noen som vet om Comix Antikvariat i Oslo har åpent nå, eller om de holder stengt på denne tiden? 
  • Jeg var innom Comix for noen uker siden. De hadde ominnredet, og det virker som det var blitt noe mer fokus på plater enn tegneserier, enkelte serier var også flyttet over til lager ifølge innehaveren. Men anbefaler en tur likevel, fremdeles bra utvalg.
  • Det er un stund siden jeg var innom Comix, så det at de har ominnredet var nytt for meg, men så lenge de fremdeles har et bra utvalg av Donald blader, album og bøker så gjør ikke det noe. 
  • Serieantikvariatet i Ålesund har et godt utvalg av Donalblader/Pocketer/bøker/hefter og stort utvalg på andre serier og er blant norges største bladbrukthandler!

Anbefaler at dere besøker serieanikvariatet.no
  • Kopierte listen og la den ut på donald.no for oppdatering
  • Angående tegneseriebutikker i Oslo:

Bjørn Ringstrøms antikvariat har sluttet med tegneserier. Han jeg snakket med på antikvariatet sa at han ikke visste om andre tegneseriebutikker i Oslo enn Comix, Lucky Eddie og Spøk og Spenning. Jeg har blitt opplyst av en som bor på Grünerløkka at han mente at Boktorget ikke finnes lenger.
  • Bladikvariatet i Kristiansand holder på å legge ned.
  • edited November 2013
    Pretty Price i Oslo forsvant for en stund siden. Men jeg tror Ali Blabla på Bekkestua fremdeles finnes? Sist jeg var der var det en etasje med nyere ting ala Outland, og en kjelleretasje med brukt. Ok utvalg, oversiktlig sortert og hyggelig betjening.

Råkk & Roll har litt tegneserier, men både utvalg og pris er langt under middels.
  • Kongsberg: NMS Gjenbruk - har bare litt, og det er ikke alltid de har noe i det hele tatt
    Bø (Telemark): NMS Gjenbruk (annen filial) - samme greia som i Kongsberg, Bø Bøker og Brukt, ligger en i stasjonsvegen òg, men husker ikke helt hva den heter. Tror det er Bø bøker og brukt/blader. De har hovedsakelig bøker, men et par-tre kasser tegneserier er det. Kjøpte en del Tempo og nyere Fantomet her. Flott brukthandel.
    Drammen: Tors brukthandel - har ikke vært her, men vet at den finnes.
    Storsand (Hurum): Galleri og Gallera, som jeg har skrevet tidligere + en filial av Tors brukthandel. Ingen av disse er spesialister på tegneserier, men noen bunker har de da.
    Tofte (Hurum): Bjørns bruktbod (lenke til Facebook'en) - den  beste av de jeg har nevnt hittil. Ikke dyrt, og selger er åpen for pruting. Fikk nesten 50% rabatt på tre-fire poser jeg kjøpte, tror jeg (og der var det gull; MAD, Fantomet, James Bond, LGV, ikke noe Donald, selv om han har veldig mye av det). Men hvert blad er ikke priset. Mener å huske det er 5 kr pr. Donald Duck & Co. Inntektene her går også
  • Virker som en bra turne du har vært på :)
    Takk for oppdatering over en type butikker som dessverre blir mere og mere sjelden å finne, synes nå jeg.
  • Jeg har nylig tilbrakt noen dager i Stockholm, og der fant jeg tre interessante butikker.

Staffars serier i Södermalm (Bellmannsgatan 26a). Nyere tegneserier a la Outland. De har bl.a. den nye CBL, og en del igjen av den gamle albumserien til Gladstone. www.staffars.se. De er også på Facebook og Twitter.

Serieboden i Gamla Stan (Västerlångatan 26-28). Eldre tegneserier av ulikt slag. En del Disney. www.serieboden.com

Serier & Sånt (Upplandsgatan 83). Både nyere og eldre tegneserier. Ganske bra utvalg her, og ikke så stive priser på Disney. www.seriersant.se

Utfra nettsøk ser det ut som det er flere seriebutikker, men dette er dem jeg har besøkt selv.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?