Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Nå kommer Donald på samisk igjen

edited April 2012 in Donaldisme

Jeg mottok i går en meget interessant mail fra en Don Rosa-fan i Finnmark som har sett mine "The D.U.C.K.man" sider, han opplyser at han fra pålitelig hold i Oslo har fått vite at den norske redaksjonen, med økonomisk støtte fra samisk hold, i løpet av året vil starte opp et nytt forsøk på å utgi Donald på samisk.

Det nye bladet Vulle Vuojaš Ráadás blir en samisk variant av Donald Ekstra. Det blir et månedsblad der hvert annet nummer vil tilsvare det norske Donald Ekstra hvor man presenterer en lang Don Rosa historie, men ettersom det aldri har vært utgitt noe av Don Rosa på samisk blir forskjellen at man begynner på begynnelsen med "Solens Sønn". I de resterende nummerne vil man på samme måte presentere lange klassiske historier av Carl Barks, Paul Murry og Floyd Gottfredson. I tillegg vil man i de fleste nummerne finne norske historier tegnet av Arild Midthun og/eller skrevet av norske forfattere som Knut Nærum og andre.

Comments

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Det nye bladet Vulle Vuojaš Ráadás blir en samisk variant av Donald Ekstra.

Ráadás er en by i Ungarn. Det skal visstnok også være ungarsk for ekstranummer.
    Det er 1. april i dag.

• ACAC
    edited November -1

Sigvald, kender du ikke forskel på ungarsk og samisk når du skal lave din aprilspøk?? :-)

• edited November -1

AC skreiv:

Sigvald, kender du ikke forskel på ungarsk og samisk når du skal lave din aprilspøk?? :-)

Jeg fant ingen norsk-samisk ordbok på nettet, men tenkte at ungarsk som regnes som beslektet med samisk og finsk ville gjøre samme nytten ;-)

• edited November -1

Sigvald skreiv:

AC skreiv:

Jeg fant ingen norsk-samisk ordbok på nettet, men tenkte at ungarsk som regnes som beslektet med samisk og finsk ville gjøre samme nytten ;-)

Bra jobba, Sigvald!

• edited November -1

Bra! Denne hadde jeg kanskje gått rett på, men siden jeg leste den først 2/4 fikk jeg litt hjelp av Glomgold!

• edited November -1

Da jeg var på universitetsbiblioteket og leverte en bok benyttet jeg samtidig anledningen til å sjekke en norsk-samisk ordbok. Det er tydeligvis flere ord/varianter på samisk som kan brukes om ekstra:
    Liigi | Liigiit | Liige =esktra
    Erenoamás | Noamázat =spesiell/ekstra

I ettertid har jeg dog kommet frem til at et nytt samisk Donald-blad nok hadde blitt kalt Vulle Vuojaš, uten Liigiit e.l. suffiks. Tittelen Donald Ekstra følger vel av at vi fra før har DD&Co?

• edited November -1

Så ingen Donald på samisk da?

• edited November -1

Jo, men da må du prøve å skaffe deg bladene fra 1987-88 ;)

• edited November -1

NRK Sàpmi hadde nylig en sak om at 16 numre av Vulle var lagt ut på Ebay til kr 11.000, og at det ikke er overraskende at «Vulle Vuojaš»-samlingen allerede har nådd en så høy pris.
    Det de kanskje ikke er klar over er at en høy utropspris ikke er det samme som verdien av varen. Noen må jo kjøpe det først...

De som samler slikt er nok villig til å betale hva som helst. Han tror at sluttsummen på «Vulle Vuojaš»-samlingen kan nå ganske høye summer.

"Hva som helst" ble det ikke. Ingen bud på/over minstepris i alle fall.

• edited November -1

Ble ikke restopplaget av Vulle Vuojaš bundet inn og dumpet ut på markedet for ikke så veldig lenge siden? Husker det stod en hyllemeter med disse på Tronsmo en god stund.

EDIT: Det innbudne restopplaget kom i 2003.

For øvrig er det jo en udødelig avisand at gamle Donald-blader er sinnssykt verdifulle. Riktignok har nr. 1/1948 vært omtalt med latterlige summer. Men nettopp fordi det har blitt sagt i media så mange ganger, er det også en del folk som tror at alle Donald-blader fra før 1980 er verdt tusenvis av kroner...

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?