Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Glen Keane slutter hos Disney

edited March 2012 in Donaldisme

Den berømte animatøren Glen Keane forlot stillingen sin i Disney-studioet nå på fredag den 23.mars, etter å ha vært der mer eller mindre sammenhengende siden 1974. Her er e-mailen Glen sendte for tre dager siden som et farvel til animasjonskollegene sine i Walt Disney Animation Studios (sitert fra Cartoon Brew):

March 23, 2012

Dear Colleagues and Friends of the Walt Disney Animation Studio,

After long and thoughtful consideration, I have decided to leave Disney Animation.

I am convinced that animation really is the ultimate art form of our time with endless new territories to explore. I can’t resist it’s siren call to step out and discover them.

Disney has been my artistic home since September 9,1974. I owe so much to those great animators who mentored me—Eric Larson, Frank Thomas and Ollie Johnston—as well as to the many other wonderful people at Disney whom I have been fortunate to work with in the past nearly 38 years.

Over these four decades I have seen so many changes, but the one thing that remains the same is that we all do this because we love it.

I am humbled and deeply honored to have worked side by side so many artists, producers and directors during my career here at Disney, and I am tremendously proud of the films which together we have created. I will deeply miss working with you.

With my most sincere and heartfelt good wishes for your and Disney’s continued artistic growth and success,

Glen

Comments

• edited November -1

Trist å høre.

• edited November -1

Erlend skreiv:

Trist å høre.

Javel? Selv har jeg aldri hørt om mannen. Derimot har jeg selvsagt hørt om den irske fortballspilleren Roy Keane som spilte for Manchester United. Burde jeg har hørt om Glen Keane? Fortell gjerne mer om ham og hans innsats :-)

• edited November -1

Hvorfor er det mere selvsagt at en bruker på et forum som er relatert til Disney har hørt om en fotballspiller enn han som bl.a. har designet karakteren Ariel i Den Lille Havfruen.
    Aladdin, Skjønnheten og Udyret og Tangled hadde sikkert ikke blitt det samme uten han heller.

Glen Keane på imdb.com.

• edited November -1

Glomgold skreiv:

Hvorfor er det mere selvsagt at en bruker på et forum som er relatert til Disney har hørt om en fotballspiller enn han som bl.a. har designet karakteren Ariel i Den Lille Havfruen. Aladdin, Skjønnheten og Udyret og Tangled hadde sikkert ikke blitt det samme uten han heller.

Det er kanskje ingen selvfølge, men så mye som norske medier fokuserer på engelsk fotball generelt og Manchester United spesielt skal det mye til om man ikke har hørt om de mest kjente spillerne der. Når det gjelder Disneys tegnefilmer er nok filmene i seg selv langt mer kjente enn deres skapere.

Glen Keane på imdb.com.

Takker for linken. Det er ingen tvil om at det er vel kjente filmer han har jobbet med.

• edited November -1

Jeg begynner å skjønne at fotball er mye i tankene hos enkelte for tiden :)

Kunstnerne hos Disney er heldigvis blitt mer kjent med tiden. Det finnes en del bøker på markedet som løfter frem noen av folkene bak filmene, samt det arbeidet de legger i dem. "Before animations begins" er en bok å anbefale. "The Illusion of Life" er en annen.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Erlend skreiv:

Trist å høre.

Javel? Selv har jeg aldri hørt om mannen. Derimot har jeg selvsagt hørt om den irske fortballspilleren Roy Keane som spilte for Manchester United.

Javel? Selv har jeg aldri hørt om mannen. Derimot har jeg selvsagt hørt om den amerikanske animatøren Glen Keane, som jobbet i Disneys animasjonsstudio fra 1970-tallet og helt frem til i år, og som spesielt gjennom 80-og 90-tallet animerte kjente scener og sentrale figurer i en lang rekke berømte Disney-filmer.

"Hvorfor er de så slemme mot meg som bare prøver å hjelpe dem?" -Skipper Slask
    "Vel, legg meg på bordet og kall meg Donald Duk!" -Donald
  • ACAC
    edited November -1

Jeg må blankt indrømme at jeg heller ikke havde hørt navnet før, men de tre mentonrer han nævner, Eric Larson, Frank Thomas og Ollie Johnston er vel 3 af "The 9 old men" - og dem bør også Sigvald have hørt om - ellers kan du sætte dig i en krog, skamme dig, og læse Illusion of Life, Art of Walt Disney, samt en del artikler fra Rappet og andre tidsskrifter igen.
    Det synes ærgerligt når kapaciteter forlader studierne, hvem er mon tilbage?

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?