Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Barks Jul... - I en bok?

2

Comments

• edited November -1

MikroMidas skreiv:

Etter at hun døde i 1993 har så managerne i Carl Barks Studio i stedet fyrt opp under og bidratt til å forsterke Barks' negative sider - med de følger det fikk......

Ganske injurierende påstander dette Sigvald, du er ikke redd for anmeldelse.

Det er i så fall Jesper Sichlau som er i fare for å anmeldes. Jeg har kun gjengitt hans hypoteser i "Her er dit liv, Don Rosa", s. 129. Les gjerne hele kapittelet "Barks vs. Rosa" (s. 126-151).

Etter dette oppgjøret viste Barks storhet ved å rense luften etter de mørke Carl Barks Studio årne, blant annet ved å innvitere Don Rosa til sitt hjem i Grants Pass, Oregon.

Og dette toppmøtet ditt har vi diskutert maaaaaaange ganger før og du tar like feil hver gang.
    Ikke bruk dine oppfatninger og sneversynthet som referanse for andre mennesker og deres oppfatninger.

Jeg viser igjen til Jesper Sichlaus "Her er dit liv, Don Rosa". Se s. 144-147.

• edited November -1

Har du fått en ny danske å dytte foran deg i din agumentasjon, holder ikke AC mål lengre?

Den boka der taler en tolkning av saken, som sagt før så jeg er jeg ute etter versjonen til den personen som ikke er blant oss lengre om det møtet der.

• edited November -1

Huff og huff. En liten kommentar fra meg om at Barks hatet julehøytiden, og en klasisk flamewar mellom Sigge og MM var i gang igjen. Kankje jeg like godt kunne skrive Don Rosa og bare det istendenfor og disse to herrene ville vært i gang igjen.
    Men detg jeg skrev baserte jeg på intervjuer Geofrey Blum hvor Brks gjorde det klart hvorfor han hatet høytiden, og det hadde å gjøre med hykleriet om å være gode mot mennesker i en kort periode av året. Barks hadde et kynisk syn på menneskenaturen med bakgrunn i hans oppvekst og hans lange karriere hvorserietegner hvor han tjente peanusts. Det er sagt at Barks serieproduksjon skildre en kynisk parodi av menneskeheten,noe jeg kan si meg ganske enig i.

Men nei; dette var en tråd som staretet ved juletider og nå er jula slutt for lengst(selv om en særskandinavisk tradisjon hevder at jula varer helt til 13.januar).
    Noen diskusjon om Don Rosa og Barks`managerere(disse dukket opp nesten 40 år etter at mesteren pensjonerte seg)er 100% uinneresat for meg, og er totalt udebatert; det finnes vel egne tråder for dette så vidt jeg har registrert? Kan ikke dere to poste der?Denne tråden handlet kun om Barks`julehistorier og kun det. Ikke om Don Rosa og Barks`managere. Jeg blir, for å være ærlig; KVALM av at dette dras opp igjen!
    Som den Barks-geek jeg er kunne jeg tenke meg å lage en analyse av Barks`julehistorier, men det må vente til desember, nesten et år, så dere får vente. Og DR vil IKKE bli nevnt i den analysen.
    Olaf; kan du gi plass i søpelbøtten for disse to herrer?

• edited November -1

Sleipe-Simon skreiv:

Noen diskusjon om Don Rosa og Barks`managerere(disse dukket opp nesten 40 år etter at mesteren pensjonerte seg)...

Nesten 30 år mener du vel?

• edited November -1

Sleipe-Simon skreiv:

Noen diskusjon om Don Rosa og Barks`managerere(disse dukket opp nesten 30 år etter at mesteren pensjonerte seg) er 100% uinneresat for meg, og er totalt udebatert; det finnes vel egne tråder for dette så vidt jeg har registrert?

Nå må du ikke glemme at det var du som rettet fokus mot Barks' personlighet ved å trekke frem hans holdninger til julen. Jeg har kun påpekt at hans motstand mot julen er et indisium som synes å støtte opp under Jesper Sichlaus hypoteser i hans nye bok.

• edited November -1

Glomgold skreiv:

Enkelte rektorer og andre skjønner ikke hva "flerkultur" betyr. Trenger ikke å kutte ut egne tradisjoner og kultur på grunn av hensyn til andre kulturer. Er det ikke plass til flere?

Bare for å si dette også i denne tråden, slik at ikke en feil oppfatning av denne saken får festet seg - situasjonen i den nevnte barneskolen hadde ingenting å gjøre med "andre kulturer", det var en religiøs minoritet av svært så vestlig opphav som her skulle hensyntas, og rektorens valg var vel med tanke på at elevene det gjalt skulle få være med og ikke bli holdt hjemme av foreldrene. Det kan man være enig eller uenig i, men det hadde altså ingenting med "andre kulturer" å gjøre.

Personlig begynner jeg forøvrig å merke at det finnes grenser for hvor mange utgaver jeg er interessert i å ha de samme Barks-historiene i :)

• edited November -1

rokje skreiv:

Bare for å si dette også i denne tråden, slik at ikke en feil oppfatning av denne saken får festet seg - situasjonen i den nevnte barneskolen hadde ingenting å gjøre med "andre kulturer", det var en religiøs minoritet av svært så vestlig opphav som her skulle hensyntas, og rektorens valg var vel med tanke på at elevene det gjalt skulle få være med og ikke bli holdt hjemme av foreldrene.

Festet seg? Dette var to måneder siden. Allerede glemt.
    At det var Jehovas Vitner kom som en unnskyldning et par dager seinere...
    De har jo sin særegne kultur de også.

• edited November -1

Vel, jeg er her ikke daglig, og synes det er dumt om en slik hentydning får bli stående ukorrigert i tråden. Det er tross alt nokså sjelden det er JV man tenker på ift. "flerkultur" i denne type kommentarer.

• edited November -1

Korrigeres? Dette er ikke et matematisk regnestykke.

Du er altså uenig i dette:
    Trenger ikke å kutte ut egne tradisjoner og kultur på grunn av hensyn til andre kulturer. Er det ikke plass til flere?

Beklager, men du sitter ikke med fasiten her.

• edited November -1

Jeg er uenig i at nordmenn tilhørende jehovas vitner i slike diskusjoner normalt blir omtalt som tilhørende andre kulturer...

• edited November -1

Du må gjerne være uenig. Men da må du bruke andre ord.
    Si imot, innvende mot osv...
    Når du skriver at du vil "korrigere" andres meninger så viser du at du fremhever deg selv og dine meninger på en..., hva skal man si, lite positiv måte.

• edited November -1

Jeg synes det er ironisk at Carl Barks hatet Julaften, men likevel lagde så mange historier. :P

Det var jo det han baserte Skure på - nemlig seg selv! Skrue hater jo også Julaften, akkurat slik Barks gjorde.

• edited November -1

Glomgold skreiv:

Hei.
    Ikke alle, men du finner flere av dem i Carl Barks julespesial.

Vet du hvor mye et slikt hefte koster? Og hvor er det mulig å få kjøpt det?

• edited November -1

DonaldistenStian skreiv:
    Vet du hvor mye et slikt hefte koster? Og hvor er det mulig å få kjøpt det?

Her finner du en del. Ellers kan du jo prøve Finn.no! :P

• edited November -1

Hei, Stian.
    Hvis du følger med på Finn.no, søk gjerne på Carl Barks, så kan du finne den der med jevne mellomrom.
    Koster gjerne rundt 300 - 350 kroner.

• edited November -1

Jøss, takk!

• edited November -1

Glomgold skreiv:

Du må gjerne være uenig. Men da må du bruke andre ord.
    Si imot, innvende mot osv...
    Når du skriver at du vil "korrigere" andres meninger så viser du at du fremhever deg selv og dine meninger på en..., hva skal man si, lite positiv måte.

I denne saken var det mange spekulasjoner rundt hensyn til - la oss si - kulturer av utenlandsk opphav, og den ble mange steder brukt til å nøre inn under fremmedfrykt. Det så ut som kommentaren din var skrevet før det kom fram at dette var av hensyn til en akk så norsk kultur, og det var dette jeg ville korrigere. Dersom du mener at norske jehovas vitner er "fremmedkulturelle", er det et helt annet spørsmål, hvor uenighet nok er et bedre begrep enn korreksjon. Uansett er vel dette tema som en lengre debatt om passer bedre et annet sted enn Andeby Online, så jeg tror jeg lar dette bli mitt siste ord i akkurat denne saken.

• edited November -1

rokje skreiv:

Dersom du mener at norske jehovas vitner er "fremmedkulturelle", er det et helt annet spørsmål, hvor uenighet nok er et bedre begrep enn korreksjon.

Hvor er ordet "fremmedkultur" blandet inn i debatten her?
    Det var snakk om at enkelte ikke skjønner ordet "flerkultur".
    Det betyr at det er plass til alle, og at en mangeårig tradisjon ikke skal behøve å vike for andres.
    Det burde ikke være så vanskelig å forstå.

Om Jehovas vitner har en "akk så norsk kultur" kan nok bestrides. Den er mere internasjonal enn som så.

• edited November -1

DonaldistenStian skreiv:

Jøss, takk!

Bare hyggelig, Stian.
    Du kan også finne boka (det er en bok - ikke et hefte) i butikker som selger brukte bøker og tegneserier.
    Hvor mange slike butikker som finnes i Larvik aner jeg ikke ;)

• edited November -1

Chrisneitoffer skreiv:

Jeg synes det er ironisk at Carl Barks hatet Julaften, men likevel lagde så mange historier. :P

Det var jo det han baserte Skure på - nemlig seg selv! Skrue hater jo også Julaften, akkurat slik Barks gjorde.

Øhhh... har du dokumentasjon på dette? Interessant hvis det stemmer til en grad, men den kjente historien går vel på at Onkel Skrue (Scrooge) var basert på en viss Charles Dickens-figur med samme navn...

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?