Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Sosiale forhold i Andeby

2»

Comments

• edited November -1

Andebyboer har et veldig viktig poeng! Man bør uansett forklare hvilket utvalg/begrensning man har gjort, og dette er en veldig god løsning.

• edited November -1

Også enig med Andrebyboer. Jeg tror det er en løsning som vil gi godt resultat hos juryen også :)

• edited November -1

Adamant skreiv:

Narkotikamisbrukere finnes, forøvrig. Ifølge en italiensk historie tjente Skrue deler av formuen sin på opiumsmugling.

Navn på den historien? Dette er grove beskyldninger... ;)

• ACAC
    edited November -1

Glomgold skreiv:

Adamant skreiv:

Narkotikamisbrukere finnes, forøvrig. Ifølge en italiensk historie tjente Skrue deler av formuen sin på opiumsmugling.

Navn på den historien? Dette er grove beskyldninger... ;)

Ja, i dag kanske - er den historie en af de ti med "Min første million" - "min anden million" osv.? For så kunne det nok undre at Topolino ikke har fået en sag på halsen for nogle år siden, da den udkom.
    Men er det længere siden, så er det nok mere acceptabelt - der er da også opium i Tintin-serien f. eks.
    Mange millioner blandt millionærer i 1800-tallet og 1900-tallet er da ganske givet blevet tjent på salg, smugling og anden handel med opium.

• edited November -1

Lenge siden jeg har lest Den Blå Lotus, for jeg regner med at det er Tintin-historien du tenker på. Men jeg tror ikke det var helten, Tintin, som var opiumsmugleren.

At Disney har godkjent en historie som skriver at Skrue smuglet narkotika høres noe merkelig ut.

• edited November -1

Glomgold skreiv:

At Disney har godkjent en historie som skriver at Skrue smuglet narkotika høres noe merkelig ut.

Kanskje de er mindre strenge dersom historien ansees som fictional fiction?

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Pleier slikt å stå i begynnelsen av historien? Hadde vært greit å vite på forhånd om det en leser virkelig skjer, eller bare er tull.

• edited November -1

Glomgold skreiv:

Lenge siden jeg har lest Den Blå Lotus, for jeg regner med at det er Tintin-historien du tenker på. Men jeg tror ikke det var helten, Tintin, som var opiumsmugleren.

Tintin sloss mot narkotikasmuglere mang en gang ("Krabben med de gyldne klør", f.eks.). Spennende nok var en av Hergés idéer for den ufullendte "Tintin og alfabetkunsten" at Haddock skulle begynne å gro hasjplanter på Møllenborg, og han og Tintin skulle bli arrestert for det.

Men dette er en diskusjon for en annen tråd. Angående Skrue, så har han jo vært involvert i mange tvilsomme forretningssaker ("And I made it square" - Hah!), så det er vel ikke helt utenkelig at han kunne drevet med opiumsmugling. Forøvrig var opiumshandel lovlig i de fleste land inn i det tyvende århundre (Storbritannia kjempet til og med flere kriger mot Kina på attenhundretallet for å tvinge keiserdømmet til å importere britisk opium fra India), så Skrues narkotikasmugling kan godt bare ha dreid seg om å unngå toll.

• edited November -1

Det hadde jo vært greit med en link til historien når man beskylder Skrue for narkotikahandel ;)

Jeg har googlet litt italiensk, og har funnet dette: In un racconto degli anni settanta zio Paperone confessa di avere fatto, in gioventu' traffico di oppio nei mari della Cina
    Det blir noe slikt som: I en fortelling fra syttitallet tilstår Skrue å ha drevet med opiumhandel i Kinahavet i sin ungdom.

Men er det et "bevis" på at det er narkotikamisbrukere i Andeby?
    Hvis denne historien finnes, hvor ble opiumen fraktet?

Sigvald skreiv:

Glomgold skreiv:

Er det noe slikt du tenker på?
    Marco Polo var garantert borti opium, men Skrue er jo ikke Skrue i slike historier.

• edited November -1

Ikke alle er like pripne som Disney. Selv den koselige oppfinneren Skallmann prøvde heroin i sin ungdom. Nærmere bestemt historien Skallmann og trollmannens røde blomst fra Bamse nr. 10/1988.

• edited November -1

Fulla Cola skreiv:

Selv den koselige oppfinneren Skallmann prøvde heroin i sin ungdom.

Ja, han besøkte trollmannen som hadde hjelp av to assistenter med navn Nifrom og Nioreh. Les gjerne navnene fra høyre mot venstre.

• edited November -1

Glomgold skreiv:

Det hadde jo vært greit med en link til historien når man beskylder Skrue for narkotikahandel ;)

Det dreier seg om Donald Duck - Tur-retur Nordpolen.

• edited November -1

Ja, da er det vel den historien jeg nevner i et tidligere innlegg. Smugling i Kinahavet. Ser det står noe om det i den finske beskrivelsen på inducks.

Lenge siden jeg har lest disse pocket-bøkene. Har ikke boka tilgjengelig her.
    Synes jeg minnes noen opiumrøykende kinesere også i den historien.
    Men jeg husker ikke at smuglingen gikk til Andeby.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Glomgold skreiv:

Sånt fungerer ikke i Disney-universet... det hjelper ikke om det virkelig skjer eller ikke, enkelte ting er og blir tabu å vise i Donald. Skjønt det å antyde tabu-emner kan være en annen sak.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?