Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Donald Duck & Co 2012

1235713

Comments

• edited November -1

Tommy skreiv:

Fisken skreiv:

Francois Corteggiani er et navn jeg bare såvidt har merket meg tidligere, og da i forbindelse med, tja, bent fram dårlige korthistorier. Irriterende oppbygning og billige poeng. Men ensideren i #10 er jeg fristet til å kalle genial. Eller er den bare så ekstremt dårlig at jeg ikke merker forskjellen?

Den er i alle fall uvanlig til Disney-historie å være, i og med at slutten er åpen for tolkning. I en vanlig Disney-historie ville fortellingen fortsatt etter det det slutter med her, men her slutter hele fortellingen på det mest dramatiske ...

Syns Langbein-ensideren av Corteggiani i nr. 9 er litt i samme gate, egentlig. Vanskelig å skjønne at det ensideren slutter med skal være en vits/et poeng, og en lurer i stedet på hvordan det går videre med Mikke ...

• edited November -1

... mens Corteggianis Langbein-ensider i nr. 12 viser Langbein og Mikke som tydeligvis har hatt en fuktig kveld ute på byen. Samtidig lærer vi oss at vi skal passe oss for folk som går med hette når det ikke regner.

• edited November -1

Noen andre enn meg som har opplevd så langt i år at blader ikke har dukket opp? Nr 13 og 14 dukket aldri opp i postkassa mi.. Jeg erfarte også en forsinket leveranse på et annet nummer, med nesten en hel uke. Har ikke rukket å fått ringt egmont enda....kjedelig.....

• edited November -1

Det har vært mye tull med bladene i år, nr.7 brukte 2 uker på og komme i postakassen min. Og når den gjorde det var den bulkete og opprevet.

• edited November -1

Jeg kan foresten opplyse om at Redaksjonen har sakt ja til ønske mitt om at "Onkel Skrue Atlantis hemmelighet" kommer i uke 27.

• edited November -1

Kjedelig situasjon det der, Mikkel. :(

• edited November -1

Ja og i dag kom et nydelig blad med ny del av Hakkespettenes tidsreiser og Carl Barks klassiker, eneste minuset er at den grusomme leken som fulgte med hadde bøyd bladet.

• edited November -1

Mikkel Hagen skreiv:

Ja og i dag kom et nydelig blad med ny del av Hakkespettenes tidsreiser og Carl Barks klassiker, eneste minuset er at den grusomme leken som fulgte med hadde bøyd bladet.

Det går an å bestille abonnement uten "den grusomme leken", mye mindre søppel på den måten.

• edited November -1

Jeg fikk også blad i dag, ikke en ny del av hakkespettenes tidsreiser, men blad nr 13/14......... jaja......

• edited November -1

SPOILER:

Takket være abonnerende naboer fikk jeg i går lest den nye Hakkespettenes tidsreiser historien "En kinesisk mann i månen". Forfatteren eller den norske oversetteren har gjort en dårlig jobb når den onkelen til den fyrverkeriinteresserte kineseren omtaler sin nevø som "Kinas første astronaut". Det korrekte ville selvsagt vært "Kinas første taikonaut". Skulle man mene at dette hadde blitt for vanskelig for bladets målgruppe å skjønne kunne man bare satt inn en fotnote.

• edited November -1

Det er godt mulig orginalteksten bruker "taikonaut", men på bokmål har vi ikke noe ord for dette og vi må derfor si "kinesisk astronaut".

Akkurat som om vi skulle oversette fra samisk, så blir alle disse 205 ordene "snø"+beskrivelse på norsk. :)

Ekstra kommentar: Selv om dette hadde vært et norsk ord høres det feil ut å si "Kinas første taikonaut". Det måtte isåfall vært "Den første taikonaut", ellers blir det smør på flesk som norsklæreren min brukte å si.

• edited November -1

I nr.20 kommer skrapelodd hvor mann kan vinne Skrues tiøring.

http://www.minetegneserier.no/pls/htmldb/TEGN.show_alt_image?p_id=13527

• edited November -1

Vet ikke om det har kommet frem tidligere i denne tråden, men av disse 6 tidsreisehistoriene så har Nærum skrevet tre, Løkling to og Byron E. én.

• edited November -1

I DD&Co #19/2012 fremgår det at det kommer en Don Rosa historie i #20. Det opplyses ikke hvilken historie det er tale om, men meg bekjent er det, etter alt å dømme, tale om The Coin fra 1999.

• ACAC
    edited November -1

Frank, tak for den listehenvisning - jeg har før hørt det med de mange navne for sne, men da var det grønlandsk der var tale om - og havde netop også hørt at de ikke har alle de betegnelser, for det er tydeligvis samisk der har det.

Sigvald, the coin er netop genudgivet i DK også. Byttehandel? :-)

• edited November -1

AC skreiv:

Frank, tak for den listehenvisning - jeg har før hørt det med de mange navne for sne, men da var det grønlandsk der var tale om - og havde netop også hørt at de ikke har alle de betegnelser, for det er tydeligvis samisk der har det.

Sigvald, the coin er netop genudgivet i DK også. Byttehandel? :-)

Selvsagt!

• edited November -1

Det er Mynten, ja.

• edited November -1

Ellers er det en bra historie av vår alles kjære Olaf i dette nummeret - tegnet av selveste Marco Rota! Kunne ønske historier var litt lengre og brukte litt mer tid på å utfolde seg, men bra likevel.
    En ting jeg lurer på Olaf når jeg leser historien er hva som skjer med han som spiste den kopierte maten når den forsvinner. Får håpe ikke næringsstoffene er brukt til å lage nye celler slik at han ender opp med halve celler med alle de problemene det kan medføre ;-)

• edited November -1

FOR et nummer. Ny historie av Olaf, med tegninger av selveste Marco Rota!! Det var stort da Olaf fikk en historie tegnet av Romano Scarpa, men dette må jo være nesten like stort ...

Og som om ikke det var nok slår Carl Barks til med en ny historie, i kompaniskap med Daan Jippes. Egentlig litt snodig at det ikke slås større opp at det dukker opp ukjente Carl Barks-historier i DD&Co. Det blir som om det plutselig skulle dukke opp et nytt Shakespeare-stykke ingen kjente til, og så ble det bare nevnt i en bisetning i en liten notis.

Og så avsluttes det hele med "Mynten" av Don Rosa.

Jeg har ikke begynt å lese ennå, men altså ... FOR et nummer!

• edited November -1

No er dette strengt tatt ikkje NYE Carl Barks historier.
    Daan Jippes diskuterte dette mellom anna når han var på Raptus for nokre år sidan, og der harv ore skrive ganske mykje om det i teikneseriepressen: Etter at Carl Barks pensjonerte seg som teiknar, så fortsatte han i ein periode å lage manus til ein del Hakkespett-historier og liknande. Barks-fans har lenge vore misnøgde med teiknarane på desse, og at dei ofte vart sterkt redigert av forlaget. Daan Jippes har i fleire år halde på med eit prosjekt der dei har rekonstruert manusene til desse frå diverse notater, og gjerne lagt inn att og finpussa enkelte gags som Barks sjølv kutta. Deretter har dei blitt teikna av Jippes, som jo er kjend for sin Barks-nære strek.

Så strengt talt er dette ikkje ukjende historier, men ein slags "remastered edition" av historier som Barks ikkje teikna sjølv. Eg reknar med at når dei har fått ferdig alle så dukkar dei opp samla i bokform (har ikkje enkelte allereie dukka opp i Hall of Fame: Jippes? Det er ikkje alle eg leser med ein gong dei kjem i posten, og eg trur eg har gløymd Jippes sine). .

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?