Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Skrue McDuck - tidslinje

13»

Comments

• edited November -1

Tommy skreiv:

Chrisneitoffer skreiv:

Jeg støtter iallefall Don Rosas syn om det!
    Det er da UMULIG at en fyr kan leve så lenge.

Det er også umulig at ender kan snakke.

Nei. Ender sier jo "Kvakk, kvakk!". :P Det er snakking nok for meg. xD

• edited November -1

Skribent skreiv:

Hvis man skal bli veldig teknisk, kommer ikke Andeby-historiene fra ETT univers, men fra et mylder av "parallelle" universer. Historiene er alltid hentet fra en verden der Ole, Dole og Doffen er "barn", Donald er "ung" og Skrue er "gammel". Det finnes en Fantonald-historie fra 80-tallet (en av historiene om "Den hodeløse totempælen", nylig gjenutgitt) der det blir uttrykkelig sagt at Skrue var UNG på femtitallet.

...for ikke å snakke om "Donald i år 2001", hvor Skrue "er forlengst vandret heden".

• edited November -1

For noen år siden hadde vi visst en tidsreise-historie av en norsk forfatter, der Skrue reiste tilbake til 80-tallet? Dette var da et åttitall der frøken Vable var ung og Ole, Dole og Doffen knapt var født.

Om endene reiser 20-30 år fram i tid, vil de kunne komme til en verden der Skrue er død, slik det ganske riktig skjedde i "Donald i år 2001" (utgangspunktet var ca. 1970, tror jeg). Men når tiden får gå på normalt vis, står den samtidig stille hva aldring angår!

• edited November -1

Dagens Skrue; ihvertfall den Skrue vi leser om i historier som åpenbart foregår i nåtiden har ALDRI vært i Klondyke. Det er en umulighet, da dagens Skreue er født en gang mellom 1931 og 1936, altså en hel generasjon etter gullrushets slutt. Da han var 30, altså på 1960-tallet var det vel ikke noen gullrush noe sted.
    Om Skrue i nåtids-historier påstår at han har vært i Klondyke er det skryt for å imponere historieløse nevøer(slik som han på Carl Barks`tid skrøt av å ha møtt Marco Polo som jo levde på 1200-tallet). Kanskje han hadde en gammel onkel som hadde vært i Klondyke og kommet tomhendt hjem, og dermed har han gjort hans historier til sine. Det er ihvertfall min høyst personlige TEORI, og de som mener noe annet(noe Egmont-ledelsen garantert gjør)så får de mene det de da.
    Forresten er det vanvittig latterlig å gå rundt med flosshat i 2011, det var det forøvrig også på 1950-tallet; det gikk vel av moten en gang rundt 1920?

• edited November -1

Sleipe-Simon skreiv:

Dagens Skrue; ihvertfall den Skrue vi leser om i historier som åpenbart foregår i nåtiden har ALDRI vært i Klondyke. Det er en umulighet, da dagens Skreue er født en gang mellom 1931 og 1936, altså en hel generasjon etter gullrushets slutt. Da han var 30, altså på 1960-tallet var det vel ikke noen gullrush noe sted.

Tja ... Vi KAN jo tenke oss at verdenshistorien i ett av andeuniversene ser helt annerledes ut, slik at gullrushet inntrådte mye senere, og det faktisk foregikk gullgraving i Klondike på 1960-tallet!

Det blir kanskje litt drøyt å tenke seg at Fulton Smart (Petters far) bygde en tidsmaskin til den unge Skrue, og at han så reiste tilbake til 1890-tallet for grave gull...men vi skal ikke utelukke noe.

• edited November -1

Det er jo også mulig å tenke seg at endene av en eller annen grunn aldri blir eldre. Kanskje befinner Andeby-universet seg i en slags tidslomme som gjør at ingen levende skapninger der eldes? Kanskje skjedde det på et eller annet tidspunkt (på 1950-tallet?) noe med Andeby-universet som gjorde at ingen innbyggere fra det tidspunktet kunne eldes? En gang i tiden så jeg for meg en historie (som riktignok aldri kunne blitt publisert) der det går opp for innbyggerne i Andeby hvor gamle de egentlig er, til tross for at de fysisk er like unge og spreke som de var for femti år siden. Noen (Ole, Dole, Doffen, Donald, Petter Smart...) drar for å finne årsaken til dette, og finner ut at ... som forklarer alt.

Med en sånn forklaring kan tiden gå videre, uten at innbyggerne eldes, og alt kan forklares vitenskapelig (science-fiction-vitenskapelig) og puttes inn i system på beste Don Rosa-vis.

• edited November -1

Eller så er det kanskje bare en tegneserie. :-V

• edited November -1

Skribent skreiv:

Sleipe-Simon skreiv:
    {{
    Det blir kanskje litt drøyt å tenke seg at Fulton Smart (Petters far) bygde en tidsmaskin til den unge Skrue, og at han så reiste tilbake til 1890-tallet for grave gull...men vi skal ikke utelukke noe.

Hehe, det kan jo godt tenkes det. Likte den teorien.

• edited November -1

Tommy skreiv:

Det er jo også mulig å tenke seg at endene av en eller annen grunn aldri blir eldre. Kanskje befinner Andeby-universet seg i en slags tidslomme som gjør at ingen levende skapninger der eldes? Kanskje skjedde det på et eller annet tidspunkt (på 1950-tallet?) noe med Andeby-universet som gjorde at ingen innbyggere fra det tidspunktet kunne eldes? En gang i tiden så jeg for meg en historie (som riktignok aldri kunne blitt publisert) der det går opp for innbyggerne i Andeby hvor gamle de egentlig er, til tross for at de fysisk er like unge og spreke som de var for femti år siden. Noen (Ole, Dole, Doffen, Donald, Petter Smart...) drar for å finne årsaken til dette, og finner ut at ... som forklarer alt.

Med en sånn forklaring kan tiden gå videre, uten at innbyggerne eldes, og alt kan forklares vitenskapelig (science-fiction-vitenskapelig) og puttes inn i system på beste Don Rosa-vis.

Ja, en slags tidslomme hvor man eldes i løpet av et år, men i det 1.januar begynner er man plutselig et år yngre igjen og har glemt hvor gammel man var i fjor, selv om man husker hendelser. Slikt er det forøvrig også i andre tegneserie- og tegnefilmunivers.

• edited November -1

Guffen Delbekk skreiv:

Eller så er det kanskje bare en tegneserie. :-V

Ja, det er jo det, men dedt blir da ikke mange festlige diskusjoner om vi bare skal tenke slikt;)

• edited November -1

Tro det eller ei, da jeg faktisk var i kontakt med Egmont for noen år siden og til og med fikk betaling for et par manus (ennå aldri tegnet), slengte jeg faktisk fram en historieidé der Ole, Dole og Doffen plutselig innser at de har vært barn i mange tiår. "Forklaringen" skulle nettopp være at Andeby har havnet i en slags tidslomme som en bivirkning av tidsmaskinene som Petter Smart begynte å eksperimentere med på femtitallet. Det var egentlig bare noe jeg slengte inn for å få det foreskrevne antall "historieideer" jeg skulle levere, og jeg fikk aldri noen kommentar fra redaktøren hos Egmont...

• edited November -1

Sleipe-Simon skreiv:

Dagens Skrue; ihvertfall den Skrue vi leser om i historier som åpenbart foregår i nåtiden har ALDRI vært i Klondyke. Det er en umulighet, da dagens Skreue er født en gang mellom 1931 og 1936, altså en hel generasjon etter gullrushets slutt.

Hvordan kan du forklare at Skrue er født, da? Er ikke Skrue født i 1867, da?

• edited November -1

Ifølge Don Rosa er han født i 1867, men ikke ifølge alle andre manusforfattere/tegnere. Jeg tror det er veldig få som i det hele tatt tenker på dette, i hvert fall ikke når de skriver/tegner historien. Trengs det en mobil i handlingen, bruker man det. Vil man allikevel ha det til å være 50-tallet, er det ikke verre enn å forestille seg at Petter Smart fant det opp før det kom på markedet.

Men som andre har nevnt tidligere; skal du først lage en tidslinje av Skrues liv, bør du først og fremst basere deg på Don Rosa.

• edited November -1

Etter kapittel 10 i Skrues liv dro Skrue til Panama hvor det ble gravd ut en kanal (Panamakanalen) han prøvde da og presse USA,s president for gull.dett er er altså kapittel 10.B Jeg har ikke funnet ut nyaktig vilket år dette fåregår i men det er altså litt etter at Skrue har bygd Pengebingen og bør føres opp på tidslinjen.
    Fakta om kanalen.
    De første ideene om en kanal i Panama dukket opp på begynnelsen av 1600-tallet, men det første forsøket på å konstruere en kanal skjedde først i 1880 under fransk lederskap. Etter at forsøket kollapset fullstendig, ble arbeidet overtatt av USA, og kanalen kunne åpnes i 1914. Utbyggingen av den 80 kilometer lange kanalen ble hjemsøkt av problemer, inkludert sykdommer (spesielt malaria og gulfeber) og massive jordskred. Så mange som 27 500 arbeidere skal ha mistet livet under byggingen av kanalen.

(Skrue fikk gullfeber når han var der)

Skrue var på Java øya i 1883 da vulkanen Krakatua fikk utbrudd.kapitel 3 og en halv. mellom kappitel 3 og 4.

Krakatau (engelsk: Krakatoa eller Krakatau) er en vulkansk øy som ligger i Sundasundet mellom de indonesiske øyene Java og Sumatra. Krakatau er også navnet på vulkanen som dominerer store deler av øya. Vulkanen er kjent for å ha hatt en mengde større utbrudd gjennom historien, som har ført til noen av de mest katastrofale av sitt slag i moderne tid. Vulkanens mest kjente utbrudd fant sted mellom den 26. og 27. august 1883, et utbrudd som går for å være et av de kraftigste noensinne. Utbruddet nådde kategori 6 på VEI-skalaen, noe som tilsvarer 200 megatonn TNT. For å sammenligne var utbruddet 13 000 ganger kraftigere enn Little Boy-bomben som eksploderte over Hiroshima i 1945.

Skrue var da ombord på verdens mest kjente seilskip Cutty sark.

• edited November -1

Chrisneitoffer skreiv:

Jeg har ikke funnet ut nyaktig vilket år dette fåregår i men det er altså litt etter at Skrue har bygd Pengebingen og bør føres opp på tidslinjen.

Eg har lest 1906 (bl.a. her), men hugsar ikkje den eksakte kjelda frå dette. Rimeleg sikker på at det ikkje står i sjølve historia, men det kan godt hende det var Don sjølv som sa det på DCML eller noko sånt.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?