Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Skrue McDuck - tidslinje

2

Comments

• edited November -1

Hvis du skal lage en tidslinje, så synes jeg du skal basere den på Don Rosa, siden han er den som har gjort det grundigste arbeidet i å lage en sammenhengende historie. Nøyaktig vil det aldri bli, siden forskjellige fortellinger motsier hverandre, og det må man leve med. For min del tar jeg utgangspunkt i Don Rosas fortellinger, og om andre forfattere sier noe annet, så bryr jeg meg ikke så mye om det. Hvis historien er god, så nyter jeg den likevel

Og det er ingen anstendige mennesker som blir sinte på deg fordi du plasserer noe på en måte de er uenig i. Noen blir kanskje litt vel engasjert, men det er sånn det er på dette forumet. Det skal du bare ikke bry deg om. Jeg tror jeg snakker på vegne av de aller fleste her når jeg sier at det bare er kult at du prøver å få system i Skrues tidslinje. Også blir det noen morsomme diskusjoner rundt det, og det fleste av oss tar ikke det så altfor høytidelig.

(Hvis noen blir sinte på en 12-åring som er ivrig etter å lære om Andeby-universet, så sier det egentlig mest om den personen selv.)

• edited November -1

Chrisneitoffer skreiv:

Om det er noen som abolutt må krange om hva som er rett og galt, ikke bli sint på meg om jeg tar feil eller plasserer noe feil. ..., men om dere skal begynne å krangle og diskutere masse rart, så ikke bli sint på meg om jeg plasserer galt.

Diskusjoner kommer alltid, men det er ingen som er sinte på deg. Garantert :)

• edited November -1

1902: Skrue bygger pengebingen (Skrues liv del X).

• edited November -1

Jeg synes forresten at du skal la det første møtet mellom Skrue og nevøene stå i 1947. I mine øyne veier årstallene i Skrues liv tyngst, og ensideren til Carl Barks kan du med god samvittighet se bort fra. Inkonsekvent blir det likevel, men det er enklest å basere seg på Don Rosa.

• edited November -1

Frodo skreiv:

Jeg synes forresten at du skal la det første møtet mellom Skrue og nevøene stå i 1947. I mine øyne veier årstallene i Skrues liv tyngst, og ensideren til Carl Barks kan du med god samvittighet se bort fra. Inkonsekvent blir det likevel, men det er enklest å basere seg på Don Rosa.

Da endrer jeg det, da. ;)

• edited November -1

For at det skal være mulig å lage en slik tidslinje bør du absolutt basere deg kun på Don Rosa og ingen andre - selv ikke Barks. Ellers vil det bli ganske umulig å få til noe sånt, da det finnes så mye informasjon som strider mot hverandre.

• edited November -1

Med "fictional fiction" tenker jeg helst på Simpsons halloween-episoder hvor hovedpersoner dør eller deres liv blir endret for alltid, mens i neste "vanlige" episode er alt tilbake til det normale.

• edited November -1

Det er visse hint om at Barks var villig til å bruke en "flytende tidslinje".

I "Voodoo Hoodoo" fra sent førtitall påstås det at Skrue hadde vært i Afrika og tjent sin "andre milliard" for så mye som 70 år siden! (Hvor gammel han egentlig måtte være i historiens "nåtid", virker det ikke som om Barks tenkte særlig mye på overhodet! Godt over nitti, får vi tro!)

I motsatt ekstrem retning: Det finnes en forholdsvis sen historie -- det er vel den som heter "Billioner i hullet" eller noe slikt -- der Skrue er blitt krympet og ses ved siden av en (relativt!) enorm lykkeskilling. Og der ser vi faktisk årstallet på mynten, som later til å være 1899! Dette er selvsagt en eklatant motsigelse i forhold til tidligere historier der Skrue var voksen alt under gullrushet i Klondike (fra 1896 framover), og ble rik da. Er dette et mulig hint om at Barks på 60-tallet hadde flyttet Skrues fødsel framover, så han hadde vært barn i 1899?

Og kan vi anse den velkjente Klondike-historikken som et slags mellomledd mellom disse to ytterpunktene?

• edited November -1

Eller kanskje Barks heller (slik jeg også gjør) så på Disney-figurer som skikkelser med evig liv...og dermed ikke tenkte så mye på at detaljer rundt fødselsår måtte være korrekte i det hele tatt. ;) Han skrev dem tross alt aldri til noen låst tidsepoke. Historiene han laget på 40-tallet foregår faktisk på 40-tallet, akkurat slik historiene fra 60-tallet finner sted på 60-tallet. Og "Historien gjentar seg" fra 1994... ja, den foregår selvsagt i 1994, og endene er ikke en dag eldre enn de fremsto i 1967. Poenget er at Disney-figurene er tidløse. De overlever fra generasjon til generasjon uten å bli eldre. At Barks skrev figurene i bortimot samme alder i 25 år skulle vel være indikasjon nok på dette.

• edited November -1

Er det mer vi skal ta med?

• edited November -1

Skal du ikke ta med detaljer fra Skrues senere liv, som at han kjøpte den rødstripede rubinen og var på Titanic i 1912? (Forresten har det vært påstått i en norsk oversettelse at han kjøpte rubinen i Basukistan i _1913_, men det må være en trykkfeil, og da ville han uansett vært et år for sent til å rekke Titanic ... Barks' opprinnelige tekst sier "1912", tror jeg, og det står det nå også i Samlede Verk.)

• edited November -1

Ok. Skal gjøre det.

• edited November -1

Andre viktige begivenheter fra den senere delen av Skrues liv må graves ut av det svært framadskridende Kapittel 11 i Skrue-biografien, og dels i Barks-historiene det er basert på. Det var i 1920 Skrue solgte den rødstripete rubinen til sydhavskongen Steka Kola (ifølge Don Rosa som betaling for at han fikk øyas sjaman til å binde Bombi Zombie til øya i ca. 30 år - det ble faktisk 29 år før Bombi kom til Andeby i 1949, som opprinnelig berettet av Barks).

Under børskrakket (1929, var det vel?) kjøpte Skrue opp mange firmaer billig. I 1930 vender han endelig hjem til Andeby, men gjenforeningen med søstrene mislykkes (og en svært ung Donald gir ham en tupp i baken).

I kapittel 12 fremgår det at Skrue la ned sitt imperium og pensjonerte seg i 1937 ("for ti år siden"), hvilket delvis forklarer at få lot til å ha hørt om Skrue og hans rikdom da han først dukket opp i Barks' "Jul på Bjørnefjell" i 1947. Ifølge Don Rosa livnet Skrue til igjen da han møtte Donald og Ole, Dole og Doffen, slik at han gjenåpnet kontoret og blåste liv i forretningsimperiet igjen.

Og siden har han holdt på ... for ikke engang Don Rosa får noen gang lov av Disney til å lage noen historie der Skrue dør, verken i 1967 eller senere!

• edited November -1

Hvorfor får han ikke lov? :(

• edited November -1

Fordi da kan ikke karakteren brukes mer. I tillegg skal ikke hovedpersoner, eller personer i det hele tatt, dø i Andebyuniverset.

Tenk hvor kjedelig byen ville være uten Skrue :-(

(Edit: En død person kan skimtes i Skrues Liv, men det er nok i grenseland på hva utgiverne godtok. Poenget er at sånt egentlig ikke skal forekomme.)

• edited November -1

Jo, karakteren kan da brukes! Jeg bare tenker at om noen lager en historie der Skrue dør, så kan jo det være liksom den siste historien til Skrue. Og om noen lager en historie om Skrue i senere tid, så kan man jo bare si det slik at det skjedde før Skrue døde?

• edited November -1

Chrisneitoffer skreiv:

Jo, karakteren kan da brukes! Jeg bare tenker at om noen lager en historie der Skrue dør, så kan jo det være liksom den siste historien til Skrue. Og om noen lager en historie om Skrue i senere tid, så kan man jo bare si det slik at det skjedde før Skrue døde?

Ingen forlag (eller andre Disney-serieskapere som jeg kjenner til) støtter Don Rosas syn om at Skrue døde for mange år siden, og i og med at alle disse mener at Skrue lever i beste velgående i 2011 (og 2031 og 2061) blir det nok aldri laget noen historie om at Skrue dør.

• edited November -1

Jeg støtter iallefall Don Rosas syn om det!
    Det er da UMULIG at en fyr kan leve så lenge.

• edited November -1

Chrisneitoffer skreiv:

Jeg støtter iallefall Don Rosas syn om det!
    Det er da UMULIG at en fyr kan leve så lenge.

Det er også umulig at ender kan snakke.

• edited November -1

Hvis man skal bli veldig teknisk, kommer ikke Andeby-historiene fra ETT univers, men fra et mylder av "parallelle" universer. Historiene er alltid hentet fra en verden der Ole, Dole og Doffen er "barn", Donald er "ung" og Skrue er "gammel". Det finnes en Fantonald-historie fra 80-tallet (en av historiene om "Den hodeløse totempælen", nylig gjenutgitt) der det blir uttrykkelig sagt at Skrue var UNG på femtitallet. Dette er da et annet univers enn det Don Rosa beskrev.

Det har jo dukket opp forskjellige, til dels helt motstridende beretninger om Skrues tidlige liv, og vi kan rett og slett se dette som tegn på at vi her er i andre universer der Skrue har en annen forhistorie. I "nåtiden" er han alltid et eller annet sted mellom 60 og 100, og fødselsdatoen flyter tilsvarende. Bare personligheten og rikdommen forblir konstant.

Jeg har selv stor moro av Don Rosas systematisering av andeuniverset, men dette er bare EN av mange mulige verdener serieskaperne kan hente handling fra.

I mer "realistiske" serier kunne man faktisk ønske seg kronologisk realisme. Jeg mener for eksempel at i serien "Fantomet" burde forfatterne ta mot til seg og erklære det 21. Fantomets virke for avsluttet omkring år 2000, og heller begynne å bygge ut en setting omkring det 22. Fantomet. Man både kunne og burde lage flere historier om nr. 21, men når han angivelig ble Fantomet i 1959 (!), kan man ikke i troverdighetens navn strekke hans virke lenger enn til ca. 2000. Så kunne man bare si at også "nye" historier om ham tydeligvis foregår sent på 1900-tallet.

Men det blir annerledes med andeuniverset, som er fundamentalt urealistisk alt i utgangspunktet, nettopp fordi figurene er snakkende ender (og "arvefølgen" er heller ikke et så grunnleggende element som i Fantomet-universet).. Dersom man på liv og død skal ordne alt inn i en enkelt tidslinje, har jeg flere ganger foreslått at tidsmaskin-eksperimentene til Petter Smart rotet til tidsflyten i Andeby fra femtitallet av: En bivirkning er at alle har sluttet å eldes, selv om årstallene renner forbi og teknologien utvikler seg!

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?