Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Oslo bokfestival

edited September 2011 in Donaldisme

Til helgen er det bokfestival i Oslo, og en av programpostene er kalt Andeby for voksne:

Dato: 2011-09-16
Klokkeslett: 18:00
Sted: Spikersuppa
Scene: Saras telt

Er Donald en lat trygdemisbruker, mens Onkel Skrue skaper arbeidsplasser og velferd? Hvorfor er det så mange nieser og nevøer og så få foreldre og barn i Andeby? Hva er den optimale rostrilongitudekvotienten? Donald Duck & co
etterlater seg mange spørsmål. Anders Heger, Knut Nærum og Tonje Tornes forsøker å svare.
Programleder: Endre Ruset.

Comments

• edited November -1

Dette var useriøst at det ikke avholdes på lørdag for det er da JEG er i Oslo. Olaf, dette må du gjøre noe med da dette sikkert er dine venner.

• edited November -1

Jeg kan dessverre ikke komme. :(

• edited November -1

Ettersom arrangementet var i går -- er det nokon her som var der og gidder å seie litt om kva det eigentleg gjekk ut på? Kom panelet fram til noko fornuftig?

• edited November -1

Bedre sent enn aldri:

Panelet diskuterte forskjellige temaer som politikk, kriminalitet, religion, familiestrukturer osv. i Andeby. For de fleste medlemmer av dette forumet var det kanskje ikke så mye nytt de kom frem til, men av det som i hvert fall for meg var nytt kan nevnes at Knut Nærum argumenterte mot Pengeregn, og Tonje Tornes nevnte en ny bokserie som samler litterære parodihistorier.

• edited November -1

Einar skreiv:

[...]av det som i hvert fall for meg var nytt kan nevnes at Knut Nærum argumenterte mot Pengeregn.

Mot at den skal regnes som en reell beretning fra Barks's Andeby (altså at den må regnes som fictional fiction)? Eller mot dens underliggende støtte til kapitalistiske prinsipper?

• edited November -1

Han mente at noen av premissene i historien var feil, som at Skrue og ungene var de eneste i verden som likte å jobbe, og som skjønte at det kunne lønne seg å være på tilbudssiden i markedet, og at ingen ville komme til å plyndre Skrues matlager i stedet for å betale.

• edited November -1

Historien er selvfølgelig ikke realistisk, av de årsakene Nærum nevner, men den er en god måte å presentere disse problemstillingene for barn og unge på, og lære dem om økonomiske prinsipper som det at penger ikke har en verdi i seg selv, tilbud og etterspørsel, og inflasjon. For å få frem disse poengene må jo situasjonen fremstilles i litt forenklet form.

Man kan jo også nevne en Don Rosa-historie som Kong Skrue av Skruerike, som også er svært tvilsom som en "realistisk" behandling av hvordan USA ville reagert på en uavhengighetserklæring av en viktig næringsdrivende, men samtidig introduserer lesere for mange av de interessante problemstillingene situasjonen reiser.

Det er jo det som gjør tegneserier så morsomme; at de kan ta et tema og behandle det på en sprø, morsom, men samtidig tankevekkende måte. (Eller det er hvertfall en ting som er bra med tegneserier.)

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?