Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Mikke Mus, en flink detektiv...

edited May 2011 in Donaldisme

Men militære saker, det har han ikke peiling på.I siste nummer av DD&Co (#20) handler krimgåten om at en spion, berømt til og med- har sneket seg inn på den årlige militærkonferansen. I sedvanlig stil ramser de opp (misktenkelige) kandidater som kan være skurken (evt. berømt spion). Her er det løytnanter fra Italia, generaler fra Frankrike, admiraler fra Bolivia og sågar oberstløytnanter fra Finland. Og ja, jeg har selv truffet oberstløytnanter fra Finland, så jeg vet at de eksisterer.
Selvfølgelig står politimester Fiks som et mehe og blir nedstemt av bare å se rundt seg. Det er rett og slett umulig å pin pointe hvem som er spionen. Uheldigvis for den bolivianske admiralen er Mikke tilstede og dette er gutten som har fulgt med i timen. Han vet at Bolivia ikke har kyststripe ( tapt til Chile for leeeeenge siden) og den som ikke har kyststripe har heller ikke bruk for en marine. Har man ikke marine så har man heller ikke bruk for admiraler.... Eller?

Når man lager en slik krimgåte trodde jeg faktisk at de var litt bedre til å undersøke fakta før de naglet historien/mysteriet til papiret. Bolivia har den største marinestyrken i verden for land som ikke har kyststripe og opp til flere admiraler. Ikke rart jeg satt bom fast i denne ukens Krimgåte og nærmest kom i samme tilstand som politimester Fiks, nedstemt altså.

Comments

• edited November -1

Godt observert! Av nysgjerrighet, hva bruker Bolivia marinen sin til? Låner de baser av Chile? Eller er den knyttet til innsjøer?

• edited November -1

Dette reagerte også jeg på, og jeg skrev til og med et innlegg på Donald Duck & Cos facebook-side om dette. Jeg har for øvrig ikke fått noe svar fra redaksjonen enda.

• edited November -1

Kanskje gåten var fra før Stillehavskrigen/Salpeterkrigen.
    Da var det ikke bolivianske admiraler...

Historien om hvordan Bolivia mistet kystlinjen er ganske interessant.
    Det er også et sårt punkt for regionen.
    Husker da Hugo Chavez (Venezuelas president ) sa at han drømte å dra på badeferie i Bolivia. Det var ikke Chile så glad for :)

Frodo: Ja, det er Titicacasjøen og elver som er marinens område i Bolivia.
    Men de har snart muligheter for tilknytning til Stillehavet igjen.
    I fjor høst så ble det signert en avtale mellom Bolivia og Peru hvor Bolivia får tillatelse til å bruke et område langs kysten som base for marinen og som handelshavn.
    Chile er nok ikke det landet som låner noe ut til Bolivia ;) De er ikke akkurat gode venner. Krigen fra forrige årtusen glemmes tydeligvis aldri.

• edited November -1

Frodo skreiv:

Godt observert! Av nysgjerrighet, hva bruker Bolivia marinen sin til? Låner de baser av Chile? Eller er den knyttet til innsjøer?

Den bolivianske marine består av ca. 5000 og er knyttet til elver og innsjøer. Marinen holdes også "kunstig" høy fordi de vil beholde kunnskapen til den dagen de igjen får kystområder. Frem til 1879 hadde Bolivia kyststripe men denne gikk tapt til Chile i det som kalles Stillehavs-krigen som ble utkjempet fra 1879 til 1883 hvor også Peru deltok som alliert med Bolivia.
    I god sør-amerikansk macho-ånd så er dette tapet aldri blitt glemt og Bolivia holder kruttet tørt og venter vel bare på en anledning til en gang å få tilbake sine tapte landområder.

• edited November -1

Og hvem sa at å lese Donald ikke var lærerikt ... :)

• edited November -1

Som regel vil jo krimgåter som baserer seg på kunnskap, være slik at alle over et visst kunnskapsnivå (om et gitt emne) vil kunne løse den. Kanskje denne er spesialtilpasset dem med midt-på-treet-kunnskap? For å løse den, må man ha god kjennskap til Bolivia (geografisk), men ikke altfor god (militært). :-)

• edited November -1

Løsningen blir jo uansett feil. Det er som om spørsmålet skulle vært; Har månen en bakside?, og siden man ikke kan se den så blir svaret; Nei. Feil blir det uansett.

• edited November -1

Skarpt observeret.

• edited November -1

Einherje skrev:

Løsningen blir jo uansett feil. Det er som om spørsmålet skulle vært; Har månen en bakside?, og siden man ikke kan se den så blir svaret; Nei. Feil blir det uansett.

Og med fare for å havne off-topic eller bli for filosofisk: Hvordan vet du at månen har en bakside?

• edited November -1

Fisken skreiv:

Einherje skrev:

Og med fare for å havne off-topic eller bli for filosofisk: Hvordan vet du at månen har en bakside?

Alt som har en framside vil vel nødvendigvis også ha en bakside?

• edited November -1

:-D

• edited November -1

Fisken skrev:

> Og med fare for å havne off-topic eller bli for filosofisk: Hvordan vet du at månen har en bakside?

Baksiden ble fotografert av tidlige russiske romsonder og ble også direkte observert av amerikanske astronauter som kretset rundt månen alt på tidlig 1960-tall. Så det så!

Det hadde vært overraskende om månen bare var den halvparten vi ser, omtrent som en overskåret vannmelon ... :)

• edited November -1

Skribent skreiv:

Det hadde vært overraskende om månen bare var den halvparten vi ser, omtrent som en overskåret vannmelon ... :)

Men den ville jo fortsatt hatt en bakside...

• edited November -1

kÅre skreiv:

Skribent skreiv:

Men den ville jo fortsatt hatt en bakside...

My point exactly!

• edited November -1

Dette er et godt eksempel på det TvTropes kaller Conviction by Counterfactual Clue.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?