Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Carl Barks Complete

1246710

Comments

• edited November -1

Desværre har Fantagraphic valgt at anvende Jippes version af "Race To The South Seas" - og endnu værre - Dick Flotes tuschede version af "Darkest Africa".
    Fantagraphic burde have lavet en facsimile af disse historier, synes jeg...
    Nu er chancen forspildt for at få Carl Barks ucensureret på originalsproget.

• edited November -1

Voldsomt..... Nesten som å lese en Lego-reklame...

• ACAC
    edited November -1

Jeg synes netop jeg havde forstået at det ikke var Jippes versionen af race to South Seas? Men jeg fik ikke kigget så nøje på de sider i bogen jeg så her i weekenden.

• edited November -1

Jeg har tenkt dette om fargene lenge, faktisk helt siden de første previewene. Ikke bare er de i mange tilfeller skrikende, men fargevalgene i seg selv ser rett og slett ikke bra ut. Når Fantagraphics først annonserte intensjonene sine med fargeleggingen, hadde jeg håpet på en intelligent balansegang mellom fargene fra de originale WDC-bladene og en mer moderne fargelegging, slik at vi fikk farger med en klassisk følelse, men ikke låst til den begrensede paletten originalbladene hadde. Men det ser dessverre ut til at de har valgt å følge fargeleggingen fra 40-tallet nærmest 100% slavisk.

Det første problemet med dette er at fargene i originalbladene aldri var spesielt bra. Fantagraphics oppnår til dels en fin retro følelse, men bare til dels; det begrensede fargeutvalget tipper ofte over i en ren billig følelse. Blant annet brukes hvitt altfor mye (selvsagt for å spare penger på 40-tallet, men det ser veldig rart ut f. eks. på side 2 i Fantagraphics versjon av Eggemysteriet, hvor en bondegård har både hvitt gress/bakke og hvit vegg på låven). I mine øyne ser det mer billig ut enn fint.

Mitt andre problem er at jeg vet at Carl Barks selv aldri var spesielt begeistret for fargeleggingen i de originale bladene. Han likte Susan og Gary Daigle-Leach sin fargelegging mye, mye bedre; og ifølge flere kilder jeg har lest var både han og kona mektig imponert over hvor flott fargeleggingen i Gladstones album så ut, sammenlignet med originalene. De få Gladstone-albumene jeg har lest har da også nydelig fargelegging (så vidt jeg har forstått var det i den skandinaviske bokutgaven fargene ble tuklet med så mye at paletten kom helt ut av kontroll). Men poenget er: Bra nok for Barks, bra nok for meg. Jeg har en følelse av at Gladstone-albumene fortsatt vil være den finest fargelagte utgaven av Carl Barks i en god stund fremover...

• edited November -1

Vår- og sommerkatalogen 2012 er klar fra Fantagraphics.
    Neste bok kommer kanskje til å se slik ut.

• edited November -1

For å sitere Fantagraphics' pdf-omtale av neste bind:

"By Carl Barks; Introduction by George Lucas; Edited by Gary Groth
    wAlt DiSney’S unCle SCrooge:
    “only A Poor olD mAn”
    (...)
    UNCLE SCROOGE CLASSICS FOR ALL AGES!
    Since Fantagraphics’ first release in this series focused on Donald Duck, it
    is only right that the second focus on Carl Barks’s other great protagonist, and
    his greatest creation: The miserly, excessively wealthy Scrooge McDuck, whose
    giant money bin, lucky dime, and constant wrangles with his nemeses the
    Beagle Boys are well-known to, and beloved by, young and old. This volume starts off with “Only a Poor Old Man,” the defining Scrooge yarn (in fact his first big starring story) in which Scrooge’s plan to hide his money in a lake goes terribly wrong. Two other long-form classics in this volume include
    “Tralla La La” (also known as “the bottlecap story,” in which Scrooge’s intrusion
    has terrible consequences for a money-less eden) and “Back to the Klondike”
    (Barks disciple Don Rosa’s favorite story, a crucial addition to Scrooge’s early history, and famous for a censored bar brawl that was restored in later editions). Each of these three stories is famous enough to have its own lengthy Wikipedia page.
    Also in this volume are the full-length “The Secret of Atlantis,” and over two dozen more shorter stories and one-page
    gags.
    Newly recolored in a version that combines the warm, friendly, slightly muted feeling of the beloved classic original
    comic books with state-of-the-art crispness and reproduction quality, the stories are joined by another volume’s worth of
    extensive “Liner Notes,” featuring fascinating behind-the-panels essays about the creation of the stories and analyses of
    their content from a world’s worth of Disney and Barks experts."

• edited November -1

Mesterius skreiv:

"By Carl Barks; Introduction by George Lucas

Den store George Lucas - mannen bak Star Wars?

• edited November -1

Ja, det er det helt sikkert.
    Han er jo en fan av Carl Barks og har også skrevet i Uncle Scrooge McDuck: His Life & Times.
    Kanskje det er gjenbruk...

• edited November -1

Donald Ault sin introduksjon i det første bindet starter faktisk med "When George Lucas..." også.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Mesterius skreiv:

"By Carl Barks; Introduction by George Lucas

Den store George Lucas - mannen bak Star Wars?

Jada. George Lucas er uten tvil fan av Carl Barks, som Glomgold nevner, og inspirasjonen fra Barks er ganske tydelig i en annen filmserie han var med på å skape: Indiana Jones. Så vidt jeg vet har Lucas selv uttalt at noen av scenene i den første Indiana Jones-filmen er direkte hyllester til sekvenser i Carl Barks' eventyrserier. Her er en gjennomgang av "Raiders of the Lost Arc"-hvor spesifikke scener fra filmen blir sammenlignet med ruter og sekvenser av Carl Barks. Fascinerende mange likheter.

• edited November -1

Hedberg skreiv:

Desværre har Fantagraphic valgt at anvende Jippes version af "Race To The South Seas" - og endnu værre - Dick Flotes tuschede version af "Darkest Africa".
    Fantagraphic burde have lavet en facsimile af disse historier, synes jeg...
    Nu er chancen forspildt for at få Carl Barks ucensureret på originalsproget.

AC skreiv:

Jeg synes netop jeg havde forstået at det ikke var Jippes versionen af race to South Seas? Men jeg fik ikke kigget så nøje på de sider i bogen jeg så her i weekenden.

Bare nysgjerrig, hvem har rett her? :P Er det Daan Jippes' versjon eller ikke? Jeg er sjokkert hvis disse feilene virkelig er tilfelle, det ligner da ikke Fantagraphics å gjøre en så slapp jobb med research og reproduksjon...

• edited November -1

Dick Vlottes...
    "Darkest Africa" er ikke i denne utgivelsen.

Det er "Jippes' versjon" som er i Volume 1.
    Hvorfor står her i innlegg 179.

• ACAC
    edited November -1

Tak for info, Glomgold - så er det teksten i bogen der fortæller at det er Barks' version - pga. en trykkerifejl - der skulle stå at det er en rekonstrueret blandet version, altså ikke ren Jippes og ikke ren Barks. David leder efter Barks-versionen som blev genfundet, jvf. tråden du linker til.

• edited November -1

Nå har jeg bladd litt i selve boka, og jeg må si at jeg likte fargene veldig godt. Jeg er enig i at de ser voldsomt skarpe ut i PDF-en fra forlaget, men i boka har de brukt et ganske matt papir, som gir fargene et mykere, nesten litt diffust preg. Det virker likevel som om paletten utvidet i forhold til førsteutgavene, så det er ikke helt steinalder. Jeg likte riktignok aldri Gladstone-fargeleggingen, som jeg syntes gikk helt av skaftet -- og heller ikke det blanke papiret -- så for meg er dette midt i blinken.

• edited November -1

Har du fått den i Molde alt? Bestilte fra Amazon, og den er ikke utsendt derfra ennå...
    Eller har du fått den på annet vis?

• edited November -1

Jeg bestilte fra bookdepository og fikk den for snart to uker siden.

Jeg må si at førsteinntrykket ikke var overveldende positivt. Ganske stygg forside, kjedelige og lite naturtro farger, og en underlig intern sortering av historiene. Men papirkvaliteten er god, og da jeg begynte å lese ble jeg fort sugd inn i Carl Barks' verden. Disse historiene gjør seg godt i fint trykk på originalspråket. (Hvis man først skal samle Barks så syns jeg man bør gjøre det på engelsk.)

Det er en del ting Fantagraphics kan forbedre i kommende bind, og jeg er ikke sikker på om jeg vil henge meg på i femten år eller hva det nå blir, men volum 1 er ikke et kjøp jeg angrer.

• edited November -1

Fulla Cola skreiv:

Nå har jeg bladd litt i selve boka, og jeg må si at jeg likte fargene veldig godt. Jeg er enig i at de ser voldsomt skarpe ut i PDF-en fra forlaget, men i boka har de brukt et ganske matt papir, som gir fargene et mykere, nesten litt diffust preg. Det virker likevel som om paletten utvidet i forhold til førsteutgavene, så det er ikke helt steinalder. Jeg likte riktignok aldri Gladstone-fargeleggingen, som jeg syntes gikk helt av skaftet -- og heller ikke det blanke papiret -- så for meg er dette midt i blinken.

Gikk fargeleggingen i Gladstone-albumene helt av skaftet? På hvilken måte da? Fordi fargene var ryddige, gjennomførte og konsekvente?

• edited November -1

Har du fått den i Molde alt?

Jeg bor i Oslo, bladde gjennom den på Outland. Tror ikke jeg kommer til å kjøpe boka, i hvert fall ikke hele serien, selv om jeg likte den godt. Jeg har jo fine utgaver av de fleste historiene fra før. Og jeg er enig i at rekkefølgen er helt rar. Her har Gladstone gjort en bedre jobb.

Gikk fargeleggingen i Gladstone-albumene helt av skaftet? På hvilken måte da?

"Helt av skaftet" var kanskje en litt for subjektiv vurdering... Jeg syntes bare det ble vel mye gradienter. Jeg foretrekker absolutt mer flate, rene farger. Slik "3D-skyggelegging" som i Gladstone-albumene synes jeg fort blir litt nittitalls/WordArt-aktig. (Altså har vi hver vår definisjon av "billig".) Når det er sagt, så skjønner jeg godt at mange liker den, den er for så vidt langt mer forseggjort enn gamlefargene. Spesielt for Barks, som ikke brukte datamaskin, må det ha vært imponerende å se. Men jeg er altså helt uenig.

• edited November -1

whitesand skreiv:

Har du fått den i Molde alt? Bestilte fra Amazon, og den er ikke utsendt derfra ennå...
    Eller har du fått den på annet vis?

Jeg har også bestilt den fra amazon, og mottok den for ca. to uker siden.

• edited November -1

Hmmm... "De onde damene på posten" som er ute igjen?? :-D

Bestilte fra amazon.uk, kan være de er tregere enn moderselskapet i USA.

Kommer når de kommer, haster ikke så voldsomt. :-)

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?