Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Lykkeskilling

edited November 2010 in Donaldisme

Leser i Dagens Næringsliv idag at Egmonts grunnlegger fant en 25 cents mynt på sin første arbeidsdag i 1878 og at den stadig oppbevares i et pengeskap på kontoret til dagen adm. dir. Mynten er avbildet og det blir understreket at denne mynten ikke er oppdiktet, slik som onkel Skrues mynt er. Det blir også sagt at det er aktuelt å "servere" Donald Duck på Ipad, i en eller annen form.

Comments

• edited November -1

Har du et link? Jeg kan ikke finde artiklen.

• edited November -1

Tintern skreiv:

Det blir også sagt at det er aktuelt å "servere" Donald Duck på Ipad, i en eller annen form.

Jeg håper da VIRKELIG IKKE at det blir noe av.

• edited November -1

Øh, kvifor ikkje? Jo fleire medium det er mogleg å få kjøpt Donald i, jo betre, spør du meg.

• edited November -1

Benadikt skreiv:

Finner den ikke på nettet. Ser også at det var gårsdagens avis det var snakk om.
    Scan er på vei pr. mail. :-)

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Øh, kvifor ikkje? Jo fleire medium det er mogleg å få kjøpt Donald i, jo betre, spør du meg.

Ja, selvsagt bør man satse på flere medier, det har mange fordeler. Det jeg reagerte på var at det var snakk om iPad.

Jeg er motstander av samtlige Apple-produkter av flere grunner. For det første er det ofte veldig dyrt i forhold til konkurrentene og til hva du får for pengene. For det andre er produktene deres forferdelig lite kompatible med dagens teknologi, og det tvinger deg til å brukes Apple-programvare som sammenlignet med konkurrentenes ikke holder mål. Et eksempel på dette er at brukeren av en iPod er tvunget til å bruke iTunes, og at iPad verken har flash player eller USB. Et langt bedre alternativ til iPad er den nye Samsung Galaxy Tab, som har flash og USB, i tillegg til mange andre fordeler, (en kan begynne å lure på hva dette har å gjøre på et Donald-forum, men siden du spurte…)

Derfor blir jeg irritert av å høre rykter om at Donald Duck skal ”serveres” på iPad. Hvorfor iPad? Hadde det blitt utgitt som en flash-fil (som onlineseriene på Donaldklubben er), ville den blitt tilgjengelig for langt flere, fordi det ville være kompatibelt med flere medier, (mini-PC o.l)

Konklusjon; Å gi ut Donald digitalt er en god idé, men hvorfor isolere den til bare iPad-brukere, når markedet er så mye større?

• edited November -1

Christer skreiv:

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Ja, selvsagt bør man satse på flere medier, det har mange fordeler. Det jeg reagerte på var at det var snakk om iPad.

Jeg er motstander av samtlige Apple-produkter av flere grunner. For det første er det ofte veldig dyrt i forhold til konkurrentene og til hva du får for pengene. For det andre er produktene deres forferdelig lite kompatible med dagens teknologi, og det tvinger deg til å brukes Apple-programvare som sammenlignet med konkurrentenes ikke holder mål. Et eksempel på dette er at brukeren av en iPod er tvunget til å bruke iTunes, og at iPad verken har flash player eller USB. Et langt bedre alternativ til iPad er den nye Samsung Galaxy Tab, som har flash og USB, i tillegg til mange andre fordeler, (en kan begynne å lure på hva dette har å gjøre på et Donald-forum, men siden du spurte…)

Derfor blir jeg irritert av å høre rykter om at Donald Duck skal ”serveres” på iPad. Hvorfor iPad? Hadde det blitt utgitt som en flash-fil (som onlineseriene på Donaldklubben er), ville den blitt tilgjengelig for langt flere, fordi det ville være kompatibelt med flere medier, (mini-PC o.l)

Konklusjon; Å gi ut Donald digitalt er en god idé, men hvorfor isolere den til bare iPad-brukere, når markedet er så mye større?

Det var DN som nevnte Ipad i spørsmålet sitt. Antar at Egmont ikke binder seg opp til noen bestemt plattform. Når det gjelder hva som er best, er det ikke bestandig det produktet som objektivt sett har best kvalitet som vinner kampen i markedet. Det er mange andre faktorer som kan være vel så viktig i så måte. For oss som husker "krigen" om videoformat på slutten av 70-tallet og utover 80-tallet, så gikk VHS av med seieren, mens det var andre format som hadde bedre kvalitet.

• edited November -1

Benadikt skreiv:

http://www.dn.no/idn/article2023671.ece

• edited November -1

Glomgold skreiv:

Benadikt skreiv:

http://www.dn.no/idn/article2023671.ece

Da har jeg nok slurvet med søket mitt. Men bildet av lykkeskillingen mangler på nettet.

• edited November -1

Jeg skjønner ikke helt hvorfor de skriver om en "25 cent".
    Det var jo en 25-øring.

Hva var det bilde av i papirutgaven til DN?

• ACAC
    edited November -1

Netop - har læst historien før, og blev også forvirret af dette med 25-cent. Det var netop en 25-øring - og måske baggrunden for at vi i DK taler om mønten som en 25-øre - historien har vel været kendt inden for Egmont/Gutenberghus også dengang.

• edited November -1

Synes ikke akkurat vi skal oppfordre folk til å kjøpe iPad :P Det er det minst praktiske jeg noen gang har sett - for stor for lomme, for liten til bag. Men det å gjøre Donald tilgjengelig på flere medier er generelt sett en god idé :P

• edited November -1

Donald Dilla95 skreiv:

for liten til bag

En bag som er så stor at små ting ikke kan puttes i den?

• edited November -1

oh, yes. Kjempe upraktisk er det i hvert fall! Når bagen ER SÅ STOR at en ikke klarer å finne ting oppi :/

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?