Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Dagens Pris på Liv og Levnet

edited July 2010 in Donaldisme

Hei. Jeg lurer på hva dagens pris er på Skrue McDuck liv og levnet, originalen fra 1997. Har en flunkende ny hjemme jeg vurderer å selge.

«1

Comments

• edited November -1

Den har vel tidligere gått for mellom 500 og 1500 på diverse nettauksjoner som jeg kan huske. Verdien har nok imidlertid sunket en del siden da grunnet opptrykk i forbindelse med Hall of Fame-serien. Personlig har jeg nok med to utgaver av Lo$ (HoF og Gemstone-utgaven) så jeg kommer neppe til å kjøpe den originale utgaven noengang.

• edited November -1

Husker jeg kjøpte mitt eksemplar for 550 i desember. Tror det skal bli vanskelig å få mer enn 600 for det, da må du i hvert fall være heldig med kunden.

• edited November -1

OK, det høres fornuftig ut. Jeg har forresten hørt at fargeleggingen skal være meget dårlig i denne utgaven, og mye bedre andre plasser (f.eks.HoF). Stemmer dette?

• ACAC
    edited November -1

Jeg vil ikke netop beskrive farvelægningen i HOF af Lo$ som mye bedre end i 1997-bogen, men noget bedre er den. Klanmønstret er nok en af de ting Egmonts farvelæggere konstant laver fejl i - også når der som i et bind af CBSV er en artikel lige op af historien som man kunne kigge efter i.

Den efter min mening optimale farvelægning af Lo$ er Susan Daigle-Leach' - og den har vi i alle amerikanske udgaver - og den finske også.

• edited November -1

Susan Daigle-Leach fikk også med seg at Skrue har mørkt hår som liten. Det var jo en spesiell hendelse som førte til at Skrue fikk hvitt hår. Denne hendelsen/vitsen er kun med i Gladstones utgaver av Life & Times, men forsvinner i de norske og Gemstones utgaver av Skrues liv pga dårlig fargelegging. Synd egentig...

• edited November -1

bingo skreiv:

Susan Daigle-Leach fikk også med seg at Skrue har mørkt hår som liten. Det var jo en spesiell hendelse som førte til at Skrue fikk hvitt hår. Denne hendelsen/vitsen er kun med i Gladstones utgaver av Life & Times, men forsvinner i de norske og Gemstones utgaver av Skrues liv pga dårlig fargelegging. Synd egentig...

Hvilken hendelse er det? Det har jeg ikke fått med meg.

• edited November -1

Nettopp. Det er mange som ikke har fått med seg at i episode 4 sitter Skrue i en togvogn og stikker fingeren i en lyspære som fører til at han får et strømsjokk. Når han kommer til seg selv igjen er håret hvitt. Morsom vits som forsvinner i Egmonts (dårlige) fargelegging. Finnes som sagt kun i Gladstones utgivelser (eller utgivelser som bruker Daigle-Leachs fargelegging).

• edited November -1

Var det ikke slik at Don Rosa reagerte på det sandfargede håret, som han mente var feilaktig, og så brukte Gladstone lyspære-hendelsen som en anledning til å "korrigere" hårfargen? Jeg husker ikke helt, og har ikke bøkene her så jeg kan sjekke. Uansett viser jo dette at tegnerne selv sjelden har noe særlig styring på hva som skjer med fargene. Men jeg synes å huske at unge Skrue hadde gult hår i den norske 1992-utgaven? (Som alltid vil være de "riktige" fargene for meg ...)

• edited November -1

Fulla Cola skreiv:

Var det ikke slik at Don Rosa reagerte på det sandfargede håret, som han mente var feilaktig, og så brukte Gladstone lyspære-hendelsen som en anledning til å "korrigere" hårfargen? Jeg husker ikke helt, og har ikke bøkene her så jeg kan sjekke. Uansett viser jo dette at tegnerne selv sjelden har noe særlig styring på hva som skjer med fargene. Men jeg synes å huske at unge Skrue hadde gult hår i den norske 1992-utgaven? (Som alltid vil være de "riktige" fargene for meg ...)

Jo, du har rett ang. hårfargen. Her er sitat fra Rosa:

"I always intended that his hair be white, just as all Barks Ducks should always have white hair. I was very distressed when I saw that Gladstone had given him brown hair! I told them so, and they solved the problem by having his hair SHOCKED into whiteness."

Jeg synes allikevel det var en morsom greie.

• edited November -1

Noen som vet hva Rosa mener om at Barks har gitt fetter Anton brunt hår i maleriene sine?

• edited November -1

Og har ender egentlig hår og skjegg? Har ikke ender bare fjær? Enhver forekomst av hårete ender hos Barks, Rosa, eller hvem som helst andre er jo nødt til å være fictional fiction. ;)

• edited November -1

Jeg har alltid tolket unge Skrues hår for å være dun, som forsvinner etterhvert som han blir eldre. Syns derfor Egmonts fargelegging er passende, ettersom det er helt naturlig at en andunge har gule dun...

• edited November -1

kÅre skreiv:

Egmonts fargelegging er passende, ettersom det er helt naturlig at en andunge har gule dun.

Nettopp!
    Her er forresten et bilde av en søt liten andunge med gul dun:
    © Wikimedia commons

Personlig anser jeg nok endene i Andeby først og fremst som mennesker i andeform. De har f.eks. et intelligensnivå som er mer på høyde med oss mennesker.

• edited November -1

Uansett ... jeg lurer også på å selge min, siden jeg nå har fortellingene i Hall of fame, og kanskje fins det en samler som har mer glede av og bruk for enkeltbindet enn jeg har. Jeg er ikke ute etter å flå noen, men jeg vil jo gjerne ta noenlunde riktig pris. Tror jeg legger det ut på finn.no og blir ferdig med det, nettauksjoner er ikke noe for meg, tror jeg.

Rundt 500 kroner? Mer? Mindre?

• edited November -1

Tror jeg har sett den gå for bort imot tusenlappen.

• edited November -1

Tror etterspørselen etter boka har sunket noe siden den var på topp. Dagens pris for et pent eksemplar vil jeg tro er opp mot kr 500,- (men du kan selvsagt fortsatt være heldig hvis de rette byr). Denne http://www.qxl.no/pris/tegneserier/walt-disney-donald-duck/hardcover/skrue-mcducks-liv-og-levne/v/an631618192/ går ut i dag, så hvis du sjekker den kan du få en pekepinn.

• edited November -1

Løp og kjøp, sier nå jeg...

Han har visstnok sett den til salgs for over £1000 også...

• edited November -1

Og jeg som har en originalversjon fra 1997 med signatur og tegning av Don Rosa(var innom Tronsmo den gangen). Og nå er den verdt 1500. Kommer aldri til å selge den likevel. Er som Skrue selv der; den har verdi for meg og ikke andre:)

• edited November -1

Glomgold skreiv:

Løp og kjøp, sier nå jeg...

Han har visstnok sett den til salgs for over £1000 også...

Haha, lykke til med å få inn $12000 (nærmere 7000 kroner) på den boka :)

• edited November -1

"THE BOOK IS IN NORWEGIAN I BELIEVE BUT PLEASE CHECK PICTURES FOR DETAILS."

Det sier vel litt om hvor mye han har researchet sin egen vare.

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?