Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Andre tegneserier... av Disneytegnere/forfattere

edited April 2010 in Donaldisme

Jeg kom til å tenke på om det finnes Disneytegnere eller forfattere som har gjort seg kjent for andre (altså ikke-Disney) serier. Jeg tenker ikke på f.eks. Carl Barks med Benny Burro eller Don Rosa med Captain Kentucky eller hva det nå var, som bare er mindre sidespill i karrieren, men serier som i kvalitet, popularitet eller produksjonsmengde måler seg med det de har gjort for musekompaniet.

I farten kommer jeg bare på Freddy Milton (Familien Gnuff) og Arild Midthun (Pyton m.m.) Det finnes sikkert flere...?

Comments

• edited November -1

Paul Murry (Woody Woodpecker), Tony Strobl (Bugs Bunny), Harvey Eisenberg (Tom & Jerry), Phil De Lara (Daffy Duck). Jack Bradbury har også en enorm produksjon av serier, dog med mange ulike figurer utenom Disney-universet.

• edited November -1

François Corteggiani masseproducerer nærmest manuskripter såvel Disney som ikke-Disney.

• edited November -1

Willian Van Horn lagde 10 nummer av Nervous Rex.

• edited November -1

John Lustig er kanskje best kjent for Last Kiss.

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

John Lustig er kanskje best kjent for Last Kiss.

Den serien der er genial.

• edited November -1

Beste svar så langt, og et fint tegneseriefunn!

Minner litt om Zofies Verden, men jeg foretrekker denne, selv om jeg hadde foretrukket originale tegninger i stedet for kopier.

Spirou Reporter: Sprint-nytt på engelsk
  • edited November -1

Andrebyboer skreiv:

Beste svar så langt, og et fint tegneseriefunn!

Minner litt om Zofies Verden, men jeg foretrekker denne, selv om jeg hadde foretrukket originale tegninger i stedet for kopier.

Skulle mene at Zofies verden minner om Last kiss siden sistnevnte har holdt på iallefall to om ikke tre år lengre enn Zofie. Men for all del, jeg liker dem begge selv om Zofies verden kan være litt overvulgær til tider.

• edited November -1

Last Kiss er eldre, ja. og ein annan viktig forskjell er at medan Zofies Verden klipper fritt frå gamle seriar, bruker John Lustig utelukkande seriar han faktisk har kjøpt opphavs- og bruksretten til. Eg føler at det blir litt ryddigare på den måten.

• ACAC
    edited November -1

bingo skreiv:

Willian Van Horn lagde 10 nummer av Nervous Rex.

Ja, og han har også en serie med i i hvert fald et nummer af Critters - kan ikke huske hvad titlen var.

Freddy Milton er jo nok min favorit iblandt de nævnte - Gnufferne, Spætterne og Villiam - særligt Dekalog over Janteloven er jeg nødt til at læse igen engang imellem.

Captain Kentucky var vel i øvrigt den sidste serie Don lavede før han i affekt lagde tegneudstyret i kælderen for ikke at finde det frem før Son of the Sun - dog måske lige et kapitel mere af Pertwillaby Papers - som jeg vil betragte som hans før-andske hovedværk. Hele Captain kentucky viser sig jo blot at have været en drøm :-)

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?