Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Langøre og rasisme

edited March 2010 in Donaldisme

Forrige helg tok jeg turen til Disney World Magic Kingdom i Florida. Der kjørte jeg blant annet elvebåten som inspirerte The Fantastic River Race (eller i hvertfall en kopi av originalen i Disneyland).

En av de morsomste attraksjonene var "Splash Mountain", en tømmervannrenne der man dupper gjennom scener inspirert av filmen Song of the South (1946) før man stuper ned "fossen" og får masse vann sprutet over seg.

Jeg nevnte til en venn som var med at figurene fra Song of the South, Langøre (Brer Rabbit), Mikkel (Brer Fox) og Bamse (Brer Bear) er ganske godt kjente i Norge og at det ofte gikk historier med dem i DD&C da jeg var liten. Han ble svært overrasket, fordi han mente at disse figurene var omtrent bannlyst av Disney.

Det tok han naturligvis feil i (de er jo sentrum for en attraksjon i Disneys egen fornøyelsespark), men det er riktig at Song of the South har blitt holdt tilbake og omtrent visket ut av historien av Disney fordi den blir anklaget for å være rasistisk. Jeg har alltid trodd at det var fordi den hvitmaler sørstatsslaveriet (det virker jo nesten koselig å være slave når man bor på en Disneyplantasje med snille slavedrivere og tegnefilmfigurer rundt omkring seg), men kameraten min hevdet at det var fordi noen av disse figurene (Langøre, Mikkel eller Bamse) var rasistiske karikaturer. Noe mer ville han ikke si--det å diskutere rasisme utendørs blant fremmede mennesker i USA er ikke helt greit.

Ligger det noe i det han sa? Er Mikkel eller Bamse (jeg antar han mente en av disse) en rasistisk parodi på svarte? Mer generelt, i hvilken grad er Disneys dyrefigurer rasemessig kodet, og innebærer det at de er rasistiske? Jeg husker å ha hørt noe snakk om ravnene i Dumbo, og jeg tenker f.eks. på orangutangene i Jungelboken med sin jazzmusikk (men stemmen til King Louie ble spilt inn av en italienskamerikaner). Er Mikke og Langbein "svarte" i kontrast til de "hvite" endene?

Comments

• edited November -1

Jeg tror historiene om Langøre er basert på tradisjonelle eventyr de svarte sørstat-slavene fortalte. I den amerikanske originalen (både film og tegneserier) snakker figurene et typisk "svart" språk. Mulig det er dette som anses som "rasistisk" av politisk korrekte amerikanere av i dag.

• edited November -1

Filmen har også fått kritikk for fremstillingen av Uncle Remus som svart slavearbeider. Remus selv er en gjennomført snill og godlynt person.

Song of the South har aldri blitt bannlyst av Disney, men den er "lagt på is". Det er under to uker siden Bob Iger kalte filmen “antiquated” og “fairly offensive", og at Disney ikke hadde noe umiddelbare planer om å utgi filmen på dvd.

Det finnes mange fansider på nettet om South, slik som denne.

Forøvrig fikk ikke han som spilte Remus anledning til være til stede på premieren, fordi den ble satt opp på en kino hvor bare hvite hadde adgang...

• edited November -1

Karamell skreiv:

Jeg tror historiene om Langøre er basert på tradisjonelle eventyr de svarte sørstat-slavene fortalte. I den amerikanske originalen (både film og tegneserier) snakker figurene et typisk "svart" språk. Mulig det er dette som anses som "rasistisk" av politisk korrekte amerikanere av i dag.

Det er kanskje verdt å påpeke at den mest kjente versjonen av Uncle Remus-historiene ble skrevet ned av en hvit mann som var rasist og slaveriforkjemper, noe som kan ha påvirket hvordan figurene har blitt tolket. Og det som ble regnet som treffende fanget og nedskrevet slavedialekt av hvite lesere på 1800-tallet ble nok lest mer kritisk av svarte lesere i det tjuende århundre.

Wikipedia: "The animal stories were conveyed in a manner in which they were not deemed as ostensibly racist by many among the audiences of the time; by the mid-20th century, however, the dialect and the "old Uncle" stereotype of the narrator, long considered demeaning by many blacks, as well as Harris' racist and patronizing attitudes toward blacks and his defense of slavery in his foreword, rendered the book indefensible to many."

Spirou Reporter: Sprint-nytt på engelsk
  • edited November -1

Mener å ha lest at advokat Lur er basert på jødestereotyper, som jo var ganske populære i 1930, men jeg har også lest at han ikke er det.

Cracked (morroside) har en artikkel her: The 9 Most Racist Disney Characters. Førsteplassen er det i hvert fall ikke noe å si på.

Selv klør jeg meg i hodet over Løvenes konge: Skurken er den eneste mørke løven og de tre sidekickene hans er en afroamerikaner, en latino og en mentalt tilbakestående fyr.

• edited November -1

I følge denne artikkelen ligger det etniske stereotyper bak en del gamle Disney-skurker: «[Mikke Mus] is then set upon by an alliance of old foes, which Disney had derived from various offensive stereotypes: the Jewish lawyer (Sylvester Shyster), the French-Canuck (Pegleg Pete), the trashy Southerner (The Big Bad Wolf).»

• edited November -1

Det var vel mer et uttrykk for forsvarerens vinkling av saken. Air Pirates var forøvrig et ganske morsomt prosjekt. Historier som gjorde narr av Disney-universet. Har ikke lest dem på en stund, men nå ble jeg fristet til å plukke dem frem igjen for en ny titt.

• edited November -1

Vegar skreiv:

I følge denne artikkelen ligger det etniske stereotyper bak en del gamle Disney-skurker: «[Mikke Mus] is then set upon by an alliance of old foes, which Disney had derived from various offensive stereotypes: the Jewish lawyer (Sylvester Shyster), the French-Canuck (Pegleg Pete), the trashy Southerner (The Big Bad Wolf).»

Det vitner vel om betydelig kunnskapsløshet å blande sammen Mikke Mus og Storeulv? De to opptrer overhodet ikke sammen - i hvert fall ikke i seriøse serier (jfr. Gottfredson og Murry).

• edited November -1

Du skjønner tydeligvis ikke at dette er forsvarerens retorikk. Leste du hele artikkelen før du kommenterte - slik seriøse deltakere på forumet pleier å gjøre?

• edited November -1

1800 skreiv:

Du skjønner tydeligvis ikke at dette er forsvarerens retorikk.

Det er ikke retorikken jeg reagerer på, men sammenblandingen av Mikke Mus og Storeulv.

Leste du hele artikkelen før du kommenterte - slik seriøse deltakere på forumet pleier å gjøre?

Jeg leste det meste av den ja. Personlig synes jeg at en delvis tungrodd og svulstig språkføring ødelegger noe av helhetsinntrykket.

• edited November -1

Jeg lastet ned en (forferdelig) VHS-rip av Song of the South for endel år siden, og det første som slo meg var at måten man hermer etter svart dialekt aldri ville ha passert i dag. Denne dialekten gir også Langøre en helt annen personlighet her enn i norske Donald-blader. Han er en typisk svart karikatur: En munter og sorgløs vagabond, munnrapp og kvikk men arbeidssky -- ikke ulikt haren i norske folkeeventyr. Dette er vel grunnen til at figurene fortsatt lever i beste velgående i Europa, mens det i amerikansk kontekst blir noe helt annet. Langøre som sier "Nei, nå tar jeg meg en lur under dette treet" er ikke det samme som Langøre som sier "Ah been done workin' all day, ah shaw am tired!"

• edited November -1

Fulla Cola skreiv:

Jeg lastet ned en (forferdelig) VHS-rip av Song of the South for endel år siden, og det første som slo meg var at måten man hermer etter svart dialekt aldri ville ha passert i dag.

Hva sier du nå, Olaf? Du har jo tidligere forsvart bruk av slang i Disney-serier (jfr. Langbein som fremstår som dummere i amerikansk språkdrakt enn i norske oversettelser)...

• edited November -1

... ja?

• edited November -1

Haha. Når jeg ser Olaf si "... ja?", vet jeg umiddelbart hvem som har postet foregående innlegg. (Mulig jeg har vært på AOL litt for lenge...)

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?