Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com.

Skrues millioner

edited February 2010 in Donaldisme

I DP 258 finner man historien "Min første million". Et søk i COA viser at dette er det første av 10 avsnitt i en serie "Tutti i milioni di Paperone" som er forfattet av den italienske Disney-forfatteren Fausto Vitaliano. Serien bærer et visst samlebåndspreg idet de 10 avsnittene er tegnet av i alt 8 ulike tegnere.

I det første avsnittet "Min første million" som også er hovedhistorien i DP 358, møter vi endene på Bestemor Duck gård. Da bestemor finner frem et gammelt fotoalbum begynner Skrue å fortelle fra sin gullgraverfortid og om hvordan han tjente sin første million.

Denne fortellingen, som selvsagt ikke har noen gyldighet utenfor det italienske Duck-universet (den bygger ikke på Barks*), er i seg selv temmelig tynn og harmonerer dårlig med Skrues personlighet - Skrue er f.eks. vettskremt med tanken på å bli påført uflaks. Bifigurene er også temmelig grunne og bærer til en viss grad preg av å være karkaturer. Også elementer som at skrue har en slags mekanisk innrettning som teller/beregner hans rikdom virker utroverdig. Alt i alt en fortelling som gjør lite ut av et ellers spennende tema.

* Jeg går ut fra at de fleste er kjent med at:
- Barks' Skrue fant sitt gull i Klondike (jfr. uttrykket The King of The Klondike), ikke i Alaska.
- Barks' Skrue levde/virket ikke sammen med andre gullgravere, han gravde gull helt på egenhånd i sitt bortgjemte skjerp i White Agony Creek.
- Blandt personene som Barks' Skrue møtte i gullgravertiden er "Gyldne" Gulda Glitre og "Sleipe" Simon Slikk.

Comments

• edited November -1

Jeg har ikke lest historien, men jeg synes det er mest alvorlig hvis forfatteren klusser med Skrues personlighet. At enkelte detaljer fra Skrues ungdom finnes i ulike versjoner, synes jeg er et mindre problem.

Det er mulig jeg tar feil - men er det ikke alltid sånn at når Barks refererer til Skrues fortid, er det Skrue selv som forteller? Han beretter for Donald og guttene hva som skjedde den gangen, og samtidig ser vi hendelsene i tilbakeblikk. Det er altså Skrue selv som er kilden, og det kan jo hende han overdriver eller husker feil. Kanskje han til og med ljuger for å dekke over noe han er flau for?

Er det noen unntak fra denne regelen? Har Barks noen gang presentert oss for andre, uavhengige kilder som kan bekrefte Skrues fremstilling?

• edited November -1

Jøss, dette var første del av ein serie? Blir spennande å sjå korleis den går vidare isåfall, dersom dei klarer å gi ut resten av serien på norsk. Ein slik serie kan i beste fall vera eit forfriskande tillegg til Skrue McDucks liv og levnet, som valde det forteljartekniske grepet å ikkje vie så veldig mykje plass på åra etter at Skrue fann gull i Klondike. Sjølvsagt, om serien er god eller dårleg vil berre tida vise.

Og eg er framleis sterkt ueinig i at «samlebåndspreg» er noko negativt.

Er det eigentleg så veldig i strid med Skrues personlegdom at han er vettskremt av tanken på å bli påført uflaks? Sjølvsagt er ikkje Skrues formue tufta på flaks, men uflaks kan eg likevel godt skjøne at han ikkje er så interessert i. Og det harmonerer jo ganske godt med ein del Barks òg, om eg ikkje tar heilt feil.

Merk forresten at historia aldri seier at Skrue *ikkje* møtar Gulda og Sleipe-Simon, så på det området motseier ikkje denne historia noko som helst.

Det *eg* undrast over her, er tittelen på serien. Kvifor namnet tutto i milioni di Paperone (mi utheving)? Når ein ser på kapittelnamna er det jo snakk om il mio primo milione, secondo milione, terzo milione osb. heilt opp til il mio decimo milione. Skrue har vel langt meir enn ti millioner, så å sidestille dei første ti millionene med alle millionene kan då umogleg bli riktig?

• edited November -1

Den nye pocketen har flere høydepunkt ved siden av Min første million. Avslutningshistorien er intet mindre enn en Scarpa -klassiker fra tidlig 60-tall!

Inspektør Olsen og Søvnløse netter er eminent tegnet, men av hvem?

I boken er denne serien kreditert Cavazzano, men her har han kun laget skissene?
    Manus er ved Corrado Mastantuono, som egentlig er mest kjent som tegner.
    Han har også laget et par historier for Bonelli Comics i en svært elegant og realistisk stil, med westernhelten Tex Willer!
    Senest utgitt på norsk i TW nr. 531-532, der Mastantuono gjør en meget overbevisende innsats i historien Missouri/Geriljakrigerne.
    Han tegnet også Spesial bok nummer 21.

• ACAC
    edited November -1

Skrues Liv af Rosa har vel så heller ikke nogen gyldighed uden for det amerikanske Duck-universet?

På mystisk vis har jeg modtaget denne og næste jumbobog på dansk - og 2. del af serien er med i næste jumbo.

Jeg har lavet en liste over alle de serier med noget fra Skrues liv som jeg kender til. Udover denne serie, Skrues liv af Don, og alle de små referencer Barks gemte i serierne sine er det:

D 8509 - Store Græmmelsesdag - Om den eneste fridag Joakims folk har - og hvorfor.
    D 8878 - McAnd-klanen - Skotland
    D 8922 - gode råd er dyre (melonerne) - her fortæller Joakim om sin gudlgravertid og om at grave dybt.
    D 9044 - Det største ønske
    D 9346 - Gammel gæld ruster ikke - Om Joakim og Guldiver i deres unge dage
    D 9572 - Skarpskytte von And - en af forfædrenes liv
    D 10014 - Lokkende toner
    D 88001 - Så sødt som i gamle dage - blomster
    D 88267 - A day in the life of scrooge
    D 88293 - Her er dit liv
    D 89249 - Jammerposeby
    D 98157 Sidste diligence til Tucson

(Flere af disse er jeg vokset op med - og jeg ved jo fra Don at dette er en gyldig grund til at anerkende serierne - ligesom serier man ikke er vokset op med knap så ofte kan godkendes som kanoniske - af ham i hvert fald, og derfor også af mig -d et er jo bare logisk)

Forsiden af Jumbo 56 antyder noget fortidsberetning
    I TL 1746-A - Onkel Joakims nye kærlighed

• edited November -1

Eg synest eigentleg ikkje at serien har vore så dårleg fram til no. Dei fire første episodene har vist korleis Skrue har jobba hardt og hatt litt flaks, og sanneleg har forfattaren klart å koble Skrue til tilblivelsen av ei rekke konsept i vår verd òg. Ikkje akkurat nobelprismateriale, men det kan ein då heller ikkje forvente av Donald-teikneseriar som ikkje er laga av Barks.

Men femte kapittel i denne serien skuffa meg stort. Måten Skrue tjente den femte millionen på føler eg at ikkje heilt passa med personlegdomen hans. OK, det var ikkje ei løysing han medvitent gjekk inn for å gjera, men likevel då. Ja, sånt kan skje sjølv med Skrue, men den heilt store episke fortidsforteljinga blir det likevel ikkje.

Nils Petter skreiv:

Er det noen unntak fra denne regelen? Har Barks noen gang presentert oss for andre, uavhengige kilder som kan bekrefte Skrues fremstilling?

Du har vel deler av historia hans som òg er fortalt av andre personar som Gyldne Gulda og Sleipe-Simon?

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?