Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Donald i Islam

edited February 2010 in Donaldisme

Som dere sikkert vet foregår det fortsatt demonstrasjoner på gamle og nyere Muhammed-karrikaturer i den virkerlige verden. Muslimer fra alle land kan gjøre alt fra fredelige demonstrasjoner til voldelige drapsforsøk.

Mitt spørsmål i dette innlegget er om noen av dere har sett eller vært bort i noe som kanksje kunne missforstås av muslimer eller andre menneskegrupper? Vi må jo forsikre oss om at Egmont-redaksjonen er trygg :D

«1

Comments

• edited November -1

Don Rosa har laga ein teikneserie der han bomber World Trade Center. Rettnok i ein serie som kom ut på midten av 90-talet.

Er ganske tydeleg at du er ny på dette forumet, her inne har vi brukarar som misforstår så godt som ALT som nokon gong har stått i Donald. Rettnok utan at dei sjølvmordsbomber Egmont over det (men sånt er det ikkje så innmari mange muslimar som gjer heller). Med andre ord: alt kan misforstås.

(NB -- eg lar diskusjonen stå med moglegheit for at eg modererer første innlegg i løpet av dagen, men hugs at dette er eit donaldforum og ikkje eit politisk forum, så alle som bestemmer seg for å bruke denne tråden til å lufte sine tankar om islam og muslimar eller Muhammed-teikningane VIL bli bortmodererte.)

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Don Rosa har laga ein teikneserie der han bomber World Trade Center. Rettnok i ein serie som kom ut på midten av 90-talet.

Dette er ikke riktig - det er tale om to høye tårn i Andeby. Man skal ha mye fantasi for å trekke paralleller fra dette til hendelser i den virkelige verden - selv om det faktisk har vært avisskriverier om saken.

Mitt generelle inntrykk er at Disney/Egmont er svært varsomme med å publisere materiale de frykter kan virke provoserende på minoriteter o.l. Dette har medført at en del eldre materiale (bl.a. av Gottfredson) i dag er bannlyst. Danske Anders And Ekstra publiserte nylig enkelte slike striper i en spesial-utgave.

• edited November -1

Ein treng ikkje SÅ mykje fantasi for å trekke ein parallell frå "twin towers" til World Trade Center. Eg nekter å tru at WTC ikkje var i Rosas tanker då han teikna dette, og folk og media har som sagt sett denne parallellen, så heilt søkt er han ikkje.

Er dette meint å vera støtande? Sjølvsagt ikkje. Kan det misforstås? Definitivt. Og det var vel det vi diskuterte her.

• edited November -1

Neinei, ønsker ikke å promotere for politiske meninger. (Det passer jo ikke i Donald xD)

Det er sant nok jeg er ganske ny, (registrerte meg i overgår) men at jeg er for/ i mot Islam kan jeg ikke forstå at du kan tolke ut i fra dette innlegget. Ønsker ikke å uttrykke noen ting.

• edited November -1

Donald Dilla95, jeg tipper at Olaf ikke siktet til din innledende post, men til eventuelle svar. Han var rett og slett føre var og tok en forholdsregel.

• edited November -1

Javel.

Men tror nok ikke det er nødvendig, det er nok ingen her som ønsker å provosere...

• edited November -1

Donald Dilla95 skreiv:

det er nok ingen her som ønsker å provosere...

Nei, men det kan jo være at det er noen som ønsker å bli provosert.

• edited November -1

Olaf Moriarty Solstrand skreiv:

Ein treng ikkje SÅ mykje fantasi for å trekke ein parallell frå "twin towers" til World Trade Center. Eg nekter å tru at WTC ikkje var i Rosas tanker då han teikna dette, og folk og media har som sagt sett denne parallellen, så heilt søkt er han ikkje.

Er dette meint å vera støtande? Sjølvsagt ikkje. Kan det misforstås? Definitivt. Og det var vel det vi diskuterte her.

Var det ikke et forsøk på å bombe WTC en gang på 90-tallet, dersom jeg ikke husker feil. Kanskje det kan ha inspirert den nevnte Donald-historien??

• edited November -1

oddeivind skreiv:

Var det ikke et forsøk på å bombe WTC en gang på 90-tallet, dersom jeg ikke husker feil. Kanskje det kan ha inspirert den nevnte Donald-historien??

Eller omvendt? :O

• edited November -1

Donald Dilla95 skreiv:

Javel.

Men tror nok ikke det er nødvendig, det er nok ingen her som ønsker å provosere...

Som sagt: du er ny her. Det er nok av folk her inne som ønsker å provosere.

• edited November -1

Ja, og det er nok helt sant at noen bare ønsker å finne n grunn til "å bli provosert". Kjenner godt til den mennesketypen, mye fordi jeg delvis er slik selv xD Men selvfølgelig ikke når det gjelder Donald.

• edited November -1

Leser muslimer i Norge Donald Duck & Co?
    Hvordan oppfattes f.eks. historier om Storeulv og de 3 grisene? Er det greit å lese en tegneserier om griser?

• edited November -1

Jeg har en venn som er muslim. Barna hans leser Donald. Selv leser jeg historier om Bolivar og inspektør Rott - men jeg spiser ikke hunde- eller rottekjøtt.

• edited November -1

Nils Petter skreiv:

Jeg har en venn som er muslim. Barna hans leser Donald. Selv leser jeg historier om Bolivar og inspektør Rott - men jeg spiser ikke hunde- eller rottekjøtt.

Grunnen til at jeg lurer på det, er at en islams dame sa på radioen i ettermiddag at hun som barn ikke fikk spiste marsipangris, selv om de laget runde kuler av marsipan-grisen. Vi har også hørt tilfeller der muslimer har klaget på utsmykking på et sykehjem, der det var et bilde av en gris.
    Mulig at det tre grisene i Donald ikke er noe problem, men hva vet jeg?
    (jeg har også muslimske venner...)

• edited November -1

Finnes vel muslimer overalt som leser Donald, og historier med de tre små griser. Men det er vel som med alt, det er de overfanatiske som gjør mest ut av seg. Jfr. den muslimske familien som krevde bilder fra De tre små griser fjernet fra barneavdelingen der deres datter lå....
    Kjenner noen muslimer, så dette skal jeg spørre de om, på en spøkefull måte selvsagt...;-)

• edited November -1

Det er ikke slik at muslimer hater griser og vil benekte deres eksistens. De spiser dem bare ikke. Mange dyrehager i muslimske land har gris på repertoaret, og den omtalte familien som ikke ville ha grisene på sykehusveggen må være av samme kaliber som kristne som nekter å la seg operere av for eksempel en homofil lege. Altså den type folk som leter med lys og lykte etter ting de kan la seg provosere av. De finnes overalt.

Men angående Disney, så er både de tre små grisene og Nasse Nøff representert i arabiske Disney-utgivelser, her fra pocketen ”Mickey Guiab” utgitt i Egypt i 1992:

Det er interessant at Storeulv-historien har blitt redigert om til ”billedhistorie”. Jeg har ikke kildemateriale nok til å si om dette er vanlig, og ikke arabisk-kunnskaper nok til å kunne si om historien er forandret. Men muligens er Storeulvs fokus på å spise grisene endret til å få sønnen til å slutte å leke med dem? Jeg vet ikke, men med tanke på tilfeller som Honda Fitta, som fikk et annet navn i Skandinavia, er det ikke utenkelig at det har foregått en kulturell tilpasning. Da "Lemenjakten" kom ut i Norge, ble jo også "Norway" oversatt til "Ostandia". Det ville ikke gi mening at endene reiser til Norge i en norskspråklig serie.

For øvrig kan det nevnes at arabiske tegneserieutgivelser er interessante på en annen måte også: Rutene er omrokkert, slik at serien kan leses fra høyre mot venstre. Et svært visuelt eksempel fra den arabiske versjonen av ”The Golden Nugget Boat”:

Og når det gjelder det aller første spørsmålet i tråden, er det bare å finne fram Mikke-filmene fra 1930-tallet. Ikke mange svarte som ler av dem i dag.

• edited November -1

Fulla Cola skreiv:

For øvrig kan det nevnes at arabiske tegneserieutgivelser er interessante på en annen måte også: Rutene er omrokkert, slik at serien kan leses fra høyre mot venstre. Et svært visuelt eksempel fra den arabiske versjonen av ”The Golden Nugget Boat”

Interessante illustrasjoner, men dessverre litt preget av at det ikke er benyttet scanner. Jeg skal ikke uttale meg på vegne av andre, men selv har jeg scanner i stedet for mobiltelefon.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Fulla Cola skreiv:

For øvrig kan det nevnes at arabiske tegneserieutgivelser er interessante på en annen måte også: Rutene er omrokkert, slik at serien kan leses fra høyre mot venstre. Et svært visuelt eksempel fra den arabiske versjonen av ”The Golden Nugget Boat”

Interessante illustrasjoner, men dessverre litt preget av at det ikke er benyttet scanner. Jeg skal ikke uttale meg på vegne av andre, men selv har jeg scanner i stedet for mobiltelefon.

Enig i at illustrasjonene er interessante. Takk for at du delte de med oss Fulla Cola.

Men, Sigvald, hva mener du med at du har scanner i stedet for mobiltelefon? En scanner er vel ikke noe substitutt for en mobiltelefon eller omvendt?

• edited November -1

Både PC og scanner har gått i stykker, så dessverre er jeg midlertidig forvist til høgskolens ganske mangelfulle maskineri. Enig i at avfotografering ikke er en perfekt metode for å digitalsere flate ting, spesielt når trykket er så dårlig som i dette bladet (se f.eks. Ole Brumm). Men det kunne vært verre. Bildene er faktisk croppet og justert i en kombinasjon av Paint og Word (Høgskolen lar oss ikke installere bildebehandlingsprogrammer), så selv ble jeg overrasket over at det i det hele tatt går an å se hva det skal forestille.

• edited November -1

Fulla Cola skreiv:

så selv ble jeg overrasket over at det i det hele tatt går an å se hva det skal forestille.

Det går veldig fint an å se hva det forestiller, og de som ikke klarer det bør få sjekket synet sitt. (Bare sånn at du vet det så er det tradisjon på dette forumet for at noen skriver om helt andre ting enn det vi diskuterer, selv om det ikke er ønskelig - for eksempel hvilken måte bildet er tatt på i stedet for hva bildet inneholder). Vil for øvrig skryte av innlegget ditt, som holdt høyt nivå i forhold til mye annet som skrives her ... Vil forresten legge til (for de som er ikke er så interessert i bil) at Honda Fitta var et mulig navn Honda hadde på biltypen Honda Jazz/Fit, og som de valgte å droppe ... Mulig de fleste skjønte dette, men jeg ble litt forvirret da du plutselig begynte å snakke om biler midt inne i tegneseriediskusjonen ... :)

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?