Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Vicar, Murry og andre tegnere

edited February 2010 in Donaldisme

Alle innlegg som ikke omhandlet historieideer vi er lei av er flyttet til denne tråden. - krice

Donald Dilla95 skreiv i denne tråden:

Jo, ALLE Mikke historier er elendige, (untatt kanskje noen gamle klassikere av Gottfredson) men ikke Donald-histroier :D (Untatt selvfølgelig Donald-Rakker-Duck og Vicar)

Vicar?! Det er jo kvalitetserier de lux!

Og dessuten finnes det utrolig mange gode Mikke-historier av Murry, Scarpa og mange fler.

Comments

• edited November -1

Paul Murrays klassikere selvøflgelig. Er ikke særlig begeistret for Scarpa.

Når det gjelder Vicar, synes jeg det blir litt kjedelig i lengden. Det er gode historier, men leser du flere etter hverandre, finner du fort mange likhetstrekk.

• SvKSvK
    edited November -1

Donald Dilla95 skreiv:

Når det gjelder Vicar, synes jeg det blir litt kjedelig i lengden. Det er gode historier, men leser du flere etter hverandre, finner du fort mange likhetstrekk.

Det er i så fall ikke Vicar sin skyld, det er jo ikke han som har skrevet historiene.

• edited November -1

Donald Dilla95 skreiv:

Kan være enig det. Vicar tegner dem jo bare, men det er som regel 10-sidere, og han kunne godt fått noen flere fortsettelseshistorier. Han har vel skrevet en eller to historier selv også?

• edited November -1

Vicar har faktisk tegnet 11 historier på 20 sider eller mer, de aller fleste er utgitt som fortsettelseshistorier på 80-tallet, med et par repriser i relativt nyere tid. Hans lengste historie "Eventyr med tidsmaskinen 2" er på 44 sider og gitt ut som album i fire-albumsserien med samme navn. Hadde vært kult å samlet en del av de lengre historiene i en bok da det er få som tegner Donald så flott som Vicar. Han er for meg den udiskutable arvtageren til Barks selv om han ikke skriver historier selv. Han representerer det visuelle ved Andeby på en overbevisende måte.

• edited November -1

Wavy skreiv:

få som tegner Donald så flott som Vicar. Han er for meg den udiskutable arvtageren til Barks selv om han ikke skriver historier selv. Han representerer det visuelle ved Andeby på en overbevisende måte.

Du sier noe der....helt enig.

• edited November -1

whitesand skreiv:

Wavy skreiv:

Vicar ... er for meg den udiskutable arvtageren til Barks selv om han ikke skriver historier selv. Han representerer det visuelle ved Andeby på en overbevisende måte.

Du sier noe der....helt enig.

Dere glemmer at det visuelle slett ikke er alt. Derfor er det mange, meg selv inkludert, som anser Don Rosa som den som i størst grad har videreført Barks' verk.

Hva Barks selv har uttalt om Vicar, Van Horn og andre må også ses i lys av at han var under press/påvirkning av kyniske managere som ikke likte Don Rosa. Etter at managerne var ute av bildet inviterte Barks (i en alder av 97 år) Don Rosa til sitt hjem i Grants Pass, Oregon for å rydde gamle misforståelser av veien. Det eneste vi derfor kan si med sikkerhet i dag er at Barks var en gentleman som respekterte både Vicar, Van Horn og Don Rosa - og sikkert også mange andre som Branca, Jippes, Scarpa, etc. Å bruke Barks' egne utsagn til å distingvere mellom ulike senere Disney-serieskapere er derfor i beste fall tendensiøst og i hvert fall lite fruktbart.

• edited November -1

Christer skreiv:

Donald Dilla95 skreiv:

Kan være enig det. Vicar tegner dem jo bare, men det er som regel 10-sidere, og han kunne godt fått noen flere fortsettelseshistorier. Han har vel skrevet en eller to historier selv også?

Vicar er jo et utrolig talent som burde skrevet mye mer selv. Chileneren liker ikke selv å gjøre det, men jeg synes han burde prøve seg allikevel, for det vil nok bli mye bedre variasjonene da.

• edited November -1

Hæ?? Jeg har aldri snakket om hva Barks mener. Det jeg sa var at jeg synes selv at Vicar har videreført den visuelle arven på en måte som gjør at jeg ser på han som den største nålevende Donald-tegneren. Don Rosa har ingen ting med dette å gjøre.

Poenget er at når jeg ser en Vicar-tegning tenker "det er Donald som han er ", mens hvis enkelte andre tegner han får jeg ofte en følelse av at de bare har gjort et forsøk på å tegne Donald.

Jeg snakket ikke om historie-manus her. For meg er det visuelle hakket viktigere enn historier i Donald-verden, og da blir det det jeg dømmer en tegner etter. Ikke om han tegner bra eller dårlige historier.

• edited November -1

Nå kan vel denne tråden endelig tagges som en Don Rosa tråd. Olaf, har du tid?

• edited November -1

Og du, Sigvald, glemmer som vanlig at det er min personlige smak det her er snakk om! Glem nå han derre tegneseriepensjonisten fra Kentucky for en stund!

Forøvrig er jeg også en smule lei av Marco Rota's Donald Villand-historier. For meg er dette et tema som jeg synes er en smule oppbrukt.

• edited November -1

Tintern skreiv:

Nå kan vel denne tråden endelig tagges som en Don Rosa tråd. Olaf, har du tid?

Nå må vi ikke glemme at jeg og mange med meg ikke minst ... :) mener at all PR ikke er god PR.
    Det vil i positivistisk ånd si at vi går mot googleismen.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Dere glemmer at det visuelle slett ikke er alt. Derfor er det mange, meg selv inkludert, som anser Don Rosa som den som i størst grad har videreført Barks' verk.

Kan ikke huske at Barks fremstilte Donald som en bubleslurpdrikkende noksagt, kan du ? kan AC ?

Hva Barks selv har uttalt om Vicar, Van Horn og andre må også ses i lys av at han var under press/påvirkning av kyniske managere som ikke likte Don Rosa.

Skal du syte over det der i mange år ? Var ikke Barks ganske isolert for alle i den tiden der, også egen slekt og familie ? Hva var/er så spesielt med mannen fra Kentucky ?

Etter at managerne var ute av bildet inviterte Barks (i en alder av 97 år) Don Rosa til sitt hjem i Grants Pass, Oregon for å rydde gamle misforståelser av veien.

Dette har du trukket frem 1000 ganger før, og jeg har bare en ting å si om dette vrøvlet her:
    Hva vet du om hva som ble sagt, kan godt hende en av misforståelsene som ble oppklart var at Barks overhode ikke hadde sans for don sin rasering av hans karakterer og at Barks sa fra om det.

Å bruke Barks' egne utsagn til å distingvere mellom ulike senere Disney-serieskapere er derfor i beste fall tendensiøst og i hvert fall lite fruktbart.

Litt dumt å vektlegge dette treffet Grants Pass Orgeon som skjedde i år 97 etter CB så ofte og så mye da ?

PSST: Du har hørt om Jeff Smith, veldig mange seriøse, anderkjente og vel respekterte donalddister mener at han er den som har videreført Barks best.

• edited November -1

Arrrrghhhh! Er det ingen her som vet å bruke begrepet "positivisme" riktig?

(Sorry, Mikro, jeg vet du bare bruker ordet som et "ekko" fra den personen som opprinnelig (mis)brukte det i dette forumet.) :-)

• edited November -1

Fin link, og jeg er en hermegås, fra Gåseby, og dermed ikke nabo til hverken Donald eller Mikke :)

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?