Ønsker du å bli medlem på Kvakk.no? For å hindre spam i forumet krever vi nå at du har en invitasjonskode for å registrere deg som medlem. For å få tilsendt en invitasjonskode, send en e-post til olafmoriarty krøllalfa gmail punktum com eller krice krøllalfa kvakk punktum no, og vi vil invitere deg så raskt vi kan.

Historieoversikt og sidetall i Donald Pocket

edited February 2010 in Donaldisme

Har ofte lagt merke til at historieoversikten refererer til feil sidetall i Donald Pocket,eller at det er anngitt feil historietittel. Dette er ikke stort mer enn litt irriterende, men i Pocket nr. 100 tar det kaka. På side 172 går det rett over til side 73, og her får vi et gjenopptrykk fra side 73 til 92, der det igjen hopper tilbake til side 193. Man hadde altså klart å trykke side 73 - 92 oppå de egentlige sidene 173 - 192. Ikke bare gjør det en svimmel, men historien "Veddeløpshesten" får jo dermed et gigantisk hull, og man kommer aldri ordentlig inn i handlingen igjen. Dermed er denne historien ikke utigtt på norsk, (bare halvparten ca).

Noen flere som har opplevd lignende tilfeller?

Comments

• edited November -1

Christer skreiv:

Har ofte lagt merke til at historieoversikten refererer til feil sidetall i Donald Pocket,eller at det er anngitt feil historietittel. Dette er ikke stort mer enn litt irriterende, men i Pocket nr. 100 tar det kaka. På side 172 går det rett over til side 73, og her får vi et gjenopptrykk fra side 73 til 92, der det igjen hopper tilbake til side 193. Man hadde altså klart å trykke side 73 - 92 oppå de egentlige sidene 173 - 192. Ikke bare gjør det en svimmel, men historien "Veddeløpshesten" får jo dermed et gigantisk hull, og man kommer aldri ordentlig inn i handlingen igjen. Dermed er denne historien ikke utigtt på norsk, (bare halvparten ca).

Dette er ikke riktig. Jeg har førsteutgaven av denne boken og der er denne historien fullstendig. Du har kanskje et gjenopptrykk?

Når det gjelder Donald Pocket, mener jeg at den største skandalen er mangelfulle gjenutgivelser av bøkene 10-19. DP #14 er, så vidt jeg vet, aldri utgitt i Norge med fargetrykk på samtlige sider. Samtidig opplever vi at Egmont spyr ut det ene opplaget etter det andre med gjenopptrykk av langt nyere utgaver av DP.

• edited November -1

Sigvald skreiv:

Når det gjelder Donald Pocket, mener jeg at den største skandalen er mangelfulle gjenutgivelser av bøkene 10-19. DP #14 er, så vidt jeg vet, aldri utgitt i Norge med fargetrykk på samtlige sider.

Ble fjerdeutgaven fra 1992 også utgitt med svart/hvitt-sider?

• edited November -1

Christer skreiv:

Dette er på ingen måte ein feil i Donald Pocket nr. 100.

Det er høgst sannsynlegvis heller ikkje ein feil i eitt bestemt opplag av Donald Pocket nr. 100.

Dette har å gjera med ein feil i monteringa av boka på trykkeriet, som gjer at i ditt tilfelle (og kanskje i fleire, men ganske sikkert ikkje i alle) har bunken med dei tjue sidene 173-192 blitt erstatta med bunken som innehaldt side 73-92.

Dette er ein hendelig feil som av og til skjer i så store opplag. Har opplevd det fleire gonger sjølv, og ikkje berre hos Egmont. Eg trur eg har to Donald Pocket med denne feilen: Nummer 99 og nummer nokreogførti. Sistnevnte leste eg ikkje komplett før eg plukka opp eit gjenopptrykk i fjor ein gong.

Så dermed er dette altså ingen feil i Donald Pocket 100, berre i di utgåve av Donald Pocket 100.

• edited November -1

Rart at slike ting aldri skjer i Donald Dcuk og Co! Har noen opplevd det...? Jeg har kun sett et slikt tilfelle i pocketbøker.

• edited November -1

Tommy skreiv:

Sigvald skreiv:

Når det gjelder Donald Pocket, mener jeg at den største skandalen er mangelfulle gjenutgivelser av bøkene 10-19. DP #14 er, så vidt jeg vet, aldri utgitt i Norge med fargetrykk på samtlige sider.

Ble fjerdeutgaven fra 1992 også utgitt med svart/hvitt-sider?

Det går jeg ut fra - jeg har aldri sett noen som helst norsk utgave av den boken med fargetrykk på samtlige sider. Derimot har jeg sikret meg en dansk utgave som har farger på alle sidene.

• edited November -1

Då blir spørsmålet, Sigvald: Har du sett fjerdeutgåva av denne boka frå 1992?

Eg har ikkje akkurat denne boka, men eg har ei anna av bøkene frå nittitalet (nummer 5), og der er alle sidene i farge sjølv om tidlegare utgåver definitivt ikkje hadde det. No er denne rettnok frå så seint som 1998, men ... Eg var av den oppfatninga at siste runde med opptrykk av *alle* bøkene hadde fargetrykk, men eg har på ingen måte undersøkt dette.

Ok, eg må spørja: Er det nokon her som har 1992-utgåva av Donald Pocket 14 og som difor faktisk kan svare på dette?

• edited November -1

Har hvertfall 4.utgaven, og den har svart/hvitt på annenhver side, som tradisjonen var.

• edited November -1

whitesand skreiv:

Har hvertfall 4.utgaven, og den har svart/hvitt på annenhver side, som tradisjonen var.

Ja, du får jo en mye mer klassisk følelse av å lese svart-hvitt

Sign In or Register to comment.

Hei sveis! Ja, her ser du meg! Er du ikke glad for å treffe meg?

Det ser ut som om du er ny her. Om du vil kome i gong, trykk på ein av desse knappane!

Har du lest forumreglane?